Ridning medrepgrimma.

attempt

Trådstartare
Rider ni med repgrimma iblan/ofta?
Jag red med repgrimma för första gången :) Det gick jättebra, jag använde mig av bara rösten, vikthjälperna, lite skänkel och fick ibland ta till lite tygel. Annars var det nästan helt freestyle. Jag ska testa att rida utan någonting om ett tag, känns för tillfället säkrare med repgrimma.

Hur gör ni när ni rider med repgrimma? Vart sätter ni tyglarna? Jag satte dom i samma ring.

Sv: Ridning medrepgrimma.

när vi ska ut och rida en kort sväng barbacka brukar jag rida i vanlig grimma på min, grimman får då sitta lite fastare och har balsnöre i sidoringarna och fäster tyglarna där

annars är det ju vanligen sidepull och hackamoret som gäller :D

Jag rider sällan med repgrimma. Jag har en med ett tillhörande långt grimskaft, och ibland får hästen gå med repgrimman på, men jag har grimskaftet runt halsen. Alltså rider jag i princip med en halsring bara.

jag rider ofta utan någonting alls, och det fungerar hur bra som helst:P Har t.o.m hoppat så, Skitkul:P

Så här har jag gjort. Det blir lite långt när man gör knuten under hakan på hästen, men det är så jag fick lära mig att göra på en kurs när vi red med repgrimmor.
12855962-M.jpg

Senast ändrad:

Jag har försökt rida min "buffel" med repgrimma, men det verkar inte funka; Han tar chansen att dra iväg i en egenvald gångart ( vanligtvis nån slags växlande gångart mellan långsam grisepass och trav ) utan att man kan stanna på ett bra tag ( har man tur så hittar han mat och stannar och har man inte det så stannar han kanske bara för att vända hem och fortsätta med sin egen gångart med hjälp av ett bekvämt stöd för huvudet = jag som bromsar.

Behöver jag nämna att jag gett upp med att försöka rida med repgrimma på våra bettlösa "söndagsturer"?:smirk:

Däremot funkar hackamore hur bra som helst...:)

Jag rider ofta med repgrimma. Red in mitt arabsto i det och har även gjort det på andra unghästar. Min andalusier som jämt skenade det första året går bättre med repgrimma än bett.

Det som händer är att man måste lära sig att rida på ett annat sätt och inte tro att bromsen sitter i bettet. Det possitiva är att man får en känsligare häst och att man blir en bättre ryttare själv om man ger det en chans.

Jag har ett rep som jag fäster på samma sätt som på bilden ovan.

Kul att du har testat, hoppas att du tycker att det fungerar bra!

Jag brukar rida stoet i vanlig grimma, ibland bara med ett grimskaft i grimman men då kan det vara lite svårt att styra.. oftast har jag tyglar som jag sätter i grimman.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar