Ridning med vikt/höft

M

mikado

Vet ej om denna tråd ska ligga här eller under dressyr, bara att flytta tråden om den hamnat fel.

Började fundera lite när jag red ut på ponnyn häromdagen.

Jag har alltid trott att rida med vikt och säte (när man svänger) har betytt att man ska sätta sig lite tyngre på det sittbenet man svänger åt. Men när jag red senast testade jag att istället vrida höften något, bara någon centimeter, åt det håll jag ska. Så att man istället för att tvinga hästen att gå åt ett håll genom att den måste gå ditåt för att hålla balansen och väga upp ryttarens ojämnt fördelade vikt, "öppnar en dörr" och därigenom får hästen att svänga.

Hur gör ni? Vilket är "det rätta"? Vad tror ni är bäst? Hur har ni lärt er att man ska göra?

Kanske är något väldigt grundläggande men har funderat på detta ett tag och skulle gärna få lite svar. Ingenting man direkt lär sig när man rider på ridskola, och har inte ridit speciellt mkt för tränare då jag har haft medryttarhästar.

Sv: Ridning med vikt/höft

Jag rider på ridskola i en dressyrspecial en gång i veckan vilket jag har gjort nu i några år. Instruktören är utbildad i Centrerad ridning där vi är väldigt noga med hur vi inverkar på hästen med vår egna kropp.

Vi vänder med höfterna, jobbar mycket med hur vårat bäcken inverkar på hästen men använder även vikt för att t.ex i en öppna tänka att energin och bärigheten ska vara på bakdelen, sitter till t.ex i en öppna åt vänster på höger bakben för att inverka uppåt på hästen och undvika att hästen ramlar in på vänster framben

Fick lära mig bara för några veckor sedan av en annan instruktör som är ubildad ett steg längre i CR att jag måste lära mig att öppna min egna bringa för att hästen ska kunna göra detsamma, efter att jag har börjat med det fungerar det så mycket bättre för min häst :bow:

Det här ridsättet har blivit min räddning helt klart :bow:

Tack för ditt svar :bow:

Får man fråga hur du gör lite mer konkret för att öppna din bringa? ;)

Det är ganska komplex fråga du väljer att ställa i ett forum.

Det finns gott om människor som rider i centrerad ridning anda, likväl som den klassiska även dom har en andemening som går ut på det samma ( dvs att rida hästen enbart med sin egen kropp som motspegel ) man kan även se att en hel del western ryttare/instruktörer anammat mycket av detta i sin ridning. Likväl som det finns guldkorn i den engelsk/tyska ridningen som har principer som motsvarar dessa, sedan ska vi inte tala om den spanska skolan eller varför inte barock andan?

sen vilket håll man går, eller vilken lära man vill arbeta utefter är upp till en själv.

Finns galet mycket skrivet om saken och ingen kan säga huruvida det ena eller det andra är rätt eller fel. Det enda man som ryttare kan göra är att utforska dom områden som finns.

gå på clinics, skaffa dig tränare, åk på tävlingar, lev igenom allt, se hur hästarna mår, hur ryttarna kommunicerar, hur känslan är och skapa din egen mix av dom bitar som Du uppskattar mest. - DET tror jag är bäst.

t.ex. i en öppna så ville jag gärna bli kvar med armbågen emot kroppen och helst också ha kvar själva handen nära kroppen. Jag blev spänd i skulderbladen och inverkade negativt på hästen utan att märka det själv. Bara genom att släppa ut armen, öppna upp mer bringa och ge mer plats åt min häst att röra sig har det blivit mycket bättre. Då försvann mina spänningar och hästen kan flytta in framdel vilket vi har haft jättesvårt med i speciellt traven. Jag kan inte begära att hästen ska kunna bli öppen framtill när jag själv satt där stel som en pinne och motverkade det jag bad om. Det här är nog självklart för många redan men det blev en riktig aha-upplevelse för mig :)

Har två bilder som jag kan visa med, inte så jättebra på något sätt men skillnad kan man nog se.

Här ska vi strax gå in i en öppna.
8495665.jpg

och här är vi mitt i öppnan
8495666.jpg

Saxat från tränaren jag red för egna presentation

"Skillnaden mellan den centrerade ridningen och det vi vanligen lär oss, är den tonvikt vi lägger på kroppsmedvetenhat i Centrerad ridning. Skolan går, trevligt nog, att applicera på vilken disciplin som helst, på vilken nivå som helst."

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 286
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar