ridning med hund - hundsele som inte skaver

Sv: ridning med hund - hundsele som inte skaver

Dessutom var det egentligen bara andra hundar som kunde få dem att bi ohörsamma, vilt hade de lärt sig var ajabaja!

Så träna och ha den sen lös!

Så har ju jag med min hane, det är därför han inte får följa med på riturerna, med tanke på att det är jakt (och jakthundar) i faggorna. Han är inte så.. hörsam.. på marken heller om du blandar in en annan (han)hund. Så vi får jobba klart på det först :angel:

:confused:KL
för många år sen fick jag höra att de var så impade av min hund- schäfer- att den gick fot när vi gick förbi brukshundsklubben:confused:, även när det var massor med hundar där.

Började sen där när tiken fått en kull valpar( alla 9 valpar från den kullen var med på samma valpkurser:banana:)
Förstog då att det inte var vardagslydnad som man fick lära sig på DEN klubben.
När det var rast så kunde inte alla ha sina hundar lösa på en promenad.:mad: Det var en lydnadskurs:confused:.

Den hunden som jag har nu är en flerfaldigt omplacerad hund med mkt jakt i sig:crazy:.
Har lärt både den o hästarna att man stannar o sitter ( nåja- hunden:D) innan man går över. o sen fot över vägen.
Den har faktiskt inte gått över vägen, utan väntar just där- även när den har stuckit.

Min åsikt i frågan står kvar, än mer när du får hem en i gyllene slyngelålder. Men låter bra att lägga på ett kol med lydnaden.

Tråkig moraltant igen, men den här ggn var det lugnt ja. Nästa gång kan det vara ambulansen under utryckning som kommer, eller helt enkelt någon som inte kryper fram. Nästa gång kanske den inte följer med när du vänder om och travar bort. Och ffa så lär du den för varje sådant misslyckat försök att det är okej att ignorera dina kommandon.

Vill du riskera nackskador så är det en hyfsat effektiv metod. Annars är den ganska dålig. Långlinemetoden - även utan strup - är 'sådär' tycker jag. Många hundar är alldeles för smarta för att gå på den, utan man får hundar som är säkra i lina men inte annars.

Det finns tyvärr inga genvägar, utan det är träna, träna och träna som gäller. A och O är att du måste vara 'mer värd' och roligare än alternativen. Hunden ska VILJA komma till dig hellre än nosa på den busken, springa efter haren etc.

Hundar med förstörd inkallning tränar jag helst med godis + visselpipa. Köttbullar brukar fungera, men det är ju individuellt.

I korthet - bort med ALLT godis i vardagen. Inte en smul. Sen så tar du hundens absoluta favoritgodis, och en visselpipa (om hunden är ovan med visselpipa, det är en förutsättning).

Sätt dig på köksgolvet eller nånstans, med hunden. Vissla i visselpipian och ge hunden en köttbulle/köttbullsbit eller vad för godis du nu valt. Upprepa ca 10 ggr. Gör något annat (utan hunden) en stund, gör om vissla - godis. Håll på så ett tag, brukar inte krävas så många ggr.

Håll dig kvar inomhus, och så när hunden är bara en liiten bit från dig, vissla. Hunden kommer - köttbulle. Du ska INTE säga hundens namn eller hit eller kom. Bara vissla i pipan.

Sen flyttar du ut det på litet, inhägnat område. Låt hunden kissa etc först. Sen visslar du när den är NÄRA dig, köttbulle när den kommer. Kolla gärna efter lägen i början där hunden def kommer (blås inte när den intresserat kollar på något annat).

Utöka. Den ska ha köttbulle VARJE gång den kommer, du ska INTE ropa hit eller något. Bara vissla. Om den inte kommer, vissla igen, gör dig rolig etc och köttbulle när den kommer. Meningen är dock att den aldrig ska misslyckas.

Sen utökar du mer och med, börjar blåsa in hunden när den är påväg att göra något roligt. Kommer den som skjuten ur en kanon vet du att du är på rätt väg. Sen ökar man på helt enkelt och har man gjort rätt kommer du kunna vända hunden från vilket roligt som helst med visselpipan.

Hunden kommer inte se visselpipan som en inkallning, och det är det som är vitsen. Eftersom den lärt sig att nkallning är inte så viktigt (eller än värre, obehagligt) så får man gå runt det. Och hunden kommer inte tolka visselpipan som ett 'kom hit' utan visselpipan = KÖTTBULLAR!! *s*

Så länge man inte förstör det fungerar det tämligen osvikligt. Sen kan man träna på inkallning med ord med visselpipan. MIN rek är att aldrig blanda visselpipa och ord, utan behålla visselpipan som 'reserv'. Dvs när du ska träna kom sen, använd gärna godis etc, men vissla inte först och ropa sen, eller ropa först och vissla sen.

Utan behåll visselpipan som garanterad godisutdelning (dvs fasa aldrig ut godiset, alltid godis med visselpipan).

Ta med dig visselpipan och köttbullarna/motsv när du rider sen.

Jo, som jag skrev. Insåg de va en dum grej av mig att prova ha honom lös. Men å andra sidan gick de bra och jag inser jag måste träna mer till nästa gång.

Jo, jag tyckte hans metod lät lite väl hård. Så jag tänker nog satsa på att träna efter din metod som verkar mycket bättre.

Inget godis hemma? De gäller väll utanför träning bara va? för om jag tränar min hund hemma på annat än inkallning måste jag väll få använda godis? Misstänker de är så du menar iaf.

Ska genast iväg och köpa mig en visselpipa. tack för dina tips:D

Jag hoppas verkligen du tar till dig det som b.la alexandra har skrivit om att det är fullständigt livsfarligt med hund i lina när du sitter på hästryggen. Även jag skulle kunna berätta en rikigt obehaglig historia som tyvärr slutade med döden för den inblandade hunden.
( besparar dock de känsliga)

Det var en inackorderad hästägare som jag bara veckan innan hade haft en diskussion med ang att jag tyckte att det verkade riskabelt med hunden l lina, ägaren tyckte äshh har alltid ridit så , min hund min häst -mitt beslut. Som sagt, veckan efter var hon inte lika kaxig!

Har även något svagt minne att det var någon här på buke som hade kört häst med vagn och hunden i lina, hästen blev rädd och hon ramlade ur vagnen, och ser hunden fastna med linan i vagnen som släpas efter skrikandes , hn hittade sen hunden död flera hundra meter bort, vidrigt!

Jag tycker som alexandra , ha hunden lös eller lämna den hemma. Funkar inte inkallningen på marken komemr det inte funka på hästryggen , särskilt om inkallningen på marken alltid är negativt förknippad och egenligen bara lyds för att de inte vågar annat och inte för att de vill.

Själv har jag alltid haft med mina hundar lösa när jag ridit men det kräver att man är ett steg före i tanken, vad finns bakom nästa krök etc.

Själv hade/har jag ofta med mina två hanhundar modell större och sen mammas hanhundar modell större, då försöker jag hålla mig där det inte annars är så mycket andra hundar även om de är duktiga.

Jag kunde kommendera dem fot och då gick de i bredd fot brevid hästen, såg faktiskt lite häftigt ut. Dock visste jag att det räckte med att en av dem pep iväg så fick jag problem att bromsa de andra från ryggen, så behövde jag passera andra hanhundar satt jag oftast av för att bttre koll. Dessutom var det egentligen bara andra hundar som kunde få dem att bi ohörsamma, vilt hade de lärt sig var ajabaja!

Så träna och ha den sen lös!

Jo, jag har verkligen tagit till mig de att inte ha hund i lina när jag rider.Skulle absolut inte vilja att en olycka inträffar. Trodde inte (tänkte inte till innan) att de va så farligt först då jag vet folk som rider med sina i lina.

Därför buke är bra. Då blir man upplyst och lite klokare:rofl:

:confused:KL
för många år sen fick jag höra att de var så impade av min hund- schäfer- att den gick fot när vi gick förbi brukshundsklubben:confused:, även när det var massor med hundar där.

Började sen där när tiken fått en kull valpar( alla 9 valpar från den kullen var med på samma valpkurser:banana:)
Förstog då att det inte var vardagslydnad som man fick lära sig på DEN klubben.
När det var rast så kunde inte alla ha sina hundar lösa på en promenad.:mad: Det var en lydnadskurs:confused:.

Den hunden som jag har nu är en flerfaldigt omplacerad hund med mkt jakt i sig:crazy:.
Har lärt både den o hästarna att man stannar o sitter ( nåja- hunden:D) innan man går över. o sen fot över vägen.
Den har faktiskt inte gått över vägen, utan väntar just där- även när den har stuckit.

Haha, ja om du har en hund med mycket jakt i sig med dig på ridtur så tycker man ju att de borde finnas en chans för mig som har en hund som inte letar efter spår iaf. :D

Har ju tränat spår med honom så tror han kopplar de ihop med spårselen. däremot så kan de va kul att springa efter harar om de finns möjlighet. tror jag. Har mycket harar hemma där jag bor. (i stan) men har alltid min hund kopplad. Han är ju intresserad. Men, kan ju shha på han och då kollar han bort. Så tror ju att han skulle sticka efter en hare om han fick chansen. Om matte inte är med.

Så som sagt. ska skaffa mig en visselpipa och försöka träna efter tipsen jag fått

Det är ju som med häst- att man är konsekvent- alltid!

Har fått många gråa hår av hunden.
Tänk dig när man är van vid jättelydiga hundar o får ett självständigt men osäkert jaktmonster istället.

Ridtur betydde jakt- skitkul.:eek:
lyssnade inte alls de första åren från hästryggen:devil:

ska ha schäfer igen sedan:roflOrkar inte gå igenom ngt sånt här igen.

Jag har alltid min lilla parsontik med när jag är ute och rider, visst finns det ju en risk att olyckor händer även om hon går lös, men man kan inte bädda in dem i bomull. Hon gillar att jaga både harar och rådjur och skulle helst springa fram till allt och alla, men jag på henne fungerar lydnade lika bra från hästryggen, går fot bredvid hästen om jag bara har en godisbit i fickan. De gånger som störningen är mer intressant än godiset så fungerar alltid sitt, och stanna. Jag kräver inte att hon ska komma till mig, men hon måste stanna, och det vet hon. Eftersom jag har tur och rider där det inte kör bilar och hon inte vill bli lämnad utan mig så har jag galopperat ifrån henne de gånger hon har dragit efter nåt. Gäller bara att ha is i magen om man har en liten feghund som kommer springande när hon blir lämnad av matte. Mer effektivt från hästryggen faktiskt!
Inkallningar tränar jag hela tiden, under promenader, med beröm eller godis när hon sköter sig bra. Om jag märker att hon börjar bli loj och inte lyder konsekvent tar jag nycklarna eller kopplet i handen och kallar in henne från korta avstånd, gärna när jag märker att hon hittat nåt intressant att nosa på, och om hon inte kommer på momangen får hon ett koppel elller en nyckeknippa vinande kring öronen. Hon tror nog att jag kan kasta hur långt som helst, för efter några sådana gånger lyssnar hon mycket bättre även på långt håll.
Lycka till, det är verkligen ett tidssparande sätt att motionera hunden och sig själv genom att rida!
Mvh. Anna

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: LECH
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 702
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 530
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 717
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30