ridning + karpaltunnelsyndrom

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har precis börjat rida igen efter flera årsuppehåll (ffa pga tidsbrist). Har konstaterat att mina händer domnar av tygelfattningen pga att jag har karpaltunnelsyndrom - den handställning jag har i ryggmärgen efter drygt 30 år som ryttare är inte direkt rätt vinkel för att undvika domningar av detta slag.

Är det fler än jag som kännerav detta? Hur har NI i så fall löst det?

Sv: ridning + karpaltunnelsyndrom

Tror du det?
Jag har inte så stora problem av det annars, det är numera bara enstaka nätter som jag har domningar + vid vissa av övningarna på bassängträningen.
Hade ju betydligt större problem för, hmm *funderar*, måste vara två år sedan, innan jag fick mina ortoser.

Jag har varit av med mina problem i många år, men nu vaknar jag på småtimmarna och kan inte somna för högerhanden värker så jag blir tokig.

Det är främst när jag ökar ansträningen mot normalt som det blir så här. Brukar lugna sig efter ett tag, men den här gången verkar det ta långt tid. För långt tid.

När jag var inne på sjukhuset och fick en utvärdering ville de inte operera mig - undrar om de bara hade sparbeting och/eller en dålig dag?

Jag har opererat det på vänster handled. Var helt fruktansvärt då det blev värre i värme och på morgonen tog det tjugo minuter innan jag kunde använda handen då den var helt avdomnad. Har lite problem i andra handen med men det har blivit bättre och kommer bara när jag hållit konstigt, ex i telefonen länge eller nåt sånt. Rekommenderar operation!!

alltså grejen är innan jag fick mina ortoser så var min vänsterhand mer eller mindre domnad hela tiden, den högra något bättre. Efter bara några veckor med nattskenor på så var problemet borta. Då kändes det ju lite som överkurs att operera.

jag blir fortfarande bättre om jag använder skenorna, men det verkar väldigt obekvämt att rida med dem...

prova Back on track handleds "skydd" har själv värk i handlederna och kan ibland inte "vinka" men efter en dag med BoT så är det helt på topp igen, värt ett försök i af!
Grannen lånade mina efter operation, och det blev mycke bättre. Även musarm fungerar det på...

fast det handlar ju inte om att få stöd eller värme i detta fallet, utan att handen ska ha "rätt vinkel" för att klämma ihop karpaltunneln så lite som möjligt.

Ju tidigare du opererar dessto bättre prognos. Jag väntade i 3 år med att söka läkarhjälp med min karpaltunnel o blev blixt opererad men jag blev inte bra.

fast det handlar ju inte om att få stöd eller värme i detta fallet, utan att handen ska ha "rätt vinkel" för att klämma ihop karpaltunneln så lite som möjligt.

rätt vinkel = stöd eller? det ycker jag är samma sak

Nej. Medianusnerven hamnar mer i kläm i carpaltunneln om man har handleden böjd åt handflatesidan. Det blir bättre om man sträcker ut den lite grann.
Har inget med stöd eller värme att göra.

Ameo: om du är symtomfri större delen av tiden med skenor så kan du nog klara dig undan operation ett tag till. Det handlar inte om att bli "opererad så fort som möjligt för att det ska bli lyckat".
Har du provat att rida med skenor? Det kanske funkar :)

prova Back on track handleds "skydd" har själv värk i handlederna och kan ibland inte "vinka" men efter en dag med BoT så är det helt på topp igen, värt ett försök i af!
Grannen lånade mina efter operation, och det blev mycke bättre. Även musarm fungerar det på...

Carpaltunnelsyndrom ger inte värk i handlederna.

Jag har inte karpaltunnelsyndrom, men ont i högra handleden. Blev biten av en häst för sådär fem sex år sen, och fick det inte röntgat förrän för tre år sen.. Det var en spricka, nästan 2 dm lång, som nu har läkt ihop snett. Det gör ont, men eftersom jag "ändå gått med det så länge" så blir det ingen operation. Min högerhand är nästan alltid kall och jag har fortfarande begränsad rörliget i handleden.
vad gör man?

Jadu, hade det gått att operera hade jag gjort det. Som det är nu är det bara att bita ihop och tänka på annat.

Jag har också haft ett carpaltunnelsyndrom som dock gick över av sig självt när jag slutade med mitt fysiskt mycket hårda arbete. Jag hade värk i handlederna. När jag googlar på carpaltunnelsyndrom hittar jag följande information "de ständiga domningarna kan sedan övergå till värk i handen som kan stråla upp mot handleden". Räknas då detta tillstånd som något annat än carpaltunnelsyndrom?

Carpaltunnelsyndrom ger inte värk i handlederna.

Jag har läst flera trådar då du skriver just detta och det får mej att fundera, jag ifrågasätter absolut inte din kompetens!!!!
Det som är obehag för en person kan ju upplevas som smärta för en annan eller hur!

Det som vissa står ut med år efter år skulle knäcka endel på några månader...

Så varför skriver du att det inte gör ont? Är det dina egna erfarenheter eller enbart medicinska?

Jag fick veta av en gynekolog en gång att kvinnor inte har någon känsel i sitt underliv:crazy::eek: och ja han var manlig av den gamla skolan, det gjorde ju inte min smärta mindre sann för att han sa så.

Så därför undrar jag hur du så bergsäkert kan säga att karpaltunnelsyndrom inte gör ont, är det ett kriterie?

Ameo: om du är symtomfri större delen av tiden med skenor så kan du nog klara dig undan operation ett tag till. Det handlar inte om att bli "opererad så fort som möjligt för att det ska bli lyckat".
Jag har inte provat att rida med skenorna, känner mig lite tveksam till det för jag vet hur klumpigt det är att göra ngt med skenorna på. Frågan är om det kan vara skillnad med olika tillverkares skenor?

Det kändes lite onödigt att operera bara för att kunna rida litegrann... .p

Vad gäller smärta så brukar jag ibland känna en "strålande smärta" typ, som går från handen och upp i underarmen, i samband med att min hand domnar. Men inget i handleden - annat än de övriga reumatiska problemen...

Lite lustigt att denna fråga om karpaltunnel fanns här nu. Sitter nämligen med handen i boxhandske efter en karpaltunnelop i tors!! Och jag ville bara skriva att det ABSOLUT kan göra ont i handleden!! Jag hade sån fruktansvärd värk i min högerhand (som jag op för ett år sen, med mycket gott resultat) Det går inte att beskriva den värken jag hade på nätterna både i hand fingrar och handled. Op nu min vänsterhand som jag dock inte har haft lika ont i men efter op sa läkaren att det var välbehövligt för nerven var platt och alldeles blålila, så det syntes tydligt att den var irriterad!! Sen är det ju olika på olika personer hur ont man har, med högerhanden kunde jag inte ens prata i telefon, men med vänster var det inge problem och ändå såg neven illa ut.

Nej. Medianusnerven hamnar mer i kläm i carpaltunneln om man har handleden böjd åt handflatesidan. Det blir bättre om man sträcker ut den lite grann.
Har inget med stöd eller värme att göra.

Mja fast om man blir varm som under duntäcket :D under natten sväller ju saker och ting och då blev det värre för mig.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 989
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama