ridning + karpaltunnelsyndrom

Sv: ridning + karpaltunnelsyndrom

Fast i det här fallet gällde Cillas svar kommentaren om back on track-grejer som ger stöd och värme, där värmen skulle vara till nytta för handleden. Och DET är den ju inte....

Fast i det här fallet gällde Cillas svar kommentaren om back on track-grejer som ger stöd och värme, där värmen skulle vara till nytta för handleden. Och DET är den ju inte....

Ahhh!! Nej det blir nog bara värre! Rekommenderar operation i alla fall! Gjorde ont som fasen efteråt ett tag också men sen blev det toppen! Lycka till i alla fall och tjata på så du får göra den!

Jag har också problem med carpaltunnelsyndrom, båda händerna domnar på natten, den högra mest. Vid ridning kan dom domna så att jag tappar tygeln, när jag kör bil så är det inte så kul heller, för att inte tala om när man håller i redskap i stallet eller borstar hästen. Måste ta mig i kragen och gå till doktorn!!!

*kl*
Jag skulle vilja råda er som ahr problem med detta att söka läkarhjälp i tid. Min pappa's problem började för ungefär 2 år sedan men han blev ignorerad pga att det inte drabbar män så ofta. Trots att han hade så ont att inte maxdos av värktabletter hjälpte så tvingas han att gå till sitt fysiskt tunga arbete eftersom läkaren inte ville sjukskriva. När han endå efter många om och men kom till handkirurgen så ville han opererat samma dag eftersom läget var så akut, följden blev att han fick vänta 1 vecka på operationstid och det är nu 3-4mån sedan han opererades och han har fortfarande ingen känsel i fingrarna(han opererade bara hö hand) PGa minskad styrka i hö hand har han överansträngt både vä & hö handled och kan idag knappt lyfta ett mjölkpaket med båda händerna. Summa summarum pga läkarens ovilja att sjukskriva kommer min pappa aldrig att återfå sin känsel i hö hand

Jag kan trösta dig lite med att det tar tid innan nerven blir normal igen, jag fick höra att man inte kan veta förren ett år efter operationen om känsel odyl. kommer tillbaka.

Hoppas din pappa blir bättre.

Så därför undrar jag hur du så bergsäkert kan säga att karpaltunnelsyndrom inte gör ont, är det ett kriterie?

Därför att karpaltunnelsyndrom definieras som domningar i tumme, pekfinger, långfinger och ev halva ringfingret, samt ev svaghet i tum-pekfingergreppet.
Domningarna måste finnas för att man ska kunna kalla det karpaltunnelsyndrom.
Smärta kan visst förekomma, men ingår inte i definitionen. Enbart smärta kan alltså inte kallas karpaltunnelsyndrom.

Och det enda vi kan lova att vi (förhoppningsvis) får bort vid en operation är just domningarna. Många blir av med smärtan (om de har någon) också, men det är i så fall en bonus.

Senast ändrad:

Därför att karpaltunnelsyndrom definieras som domningar i tumme, pekfinger, långfinger och ev halva ringfingret, samt ev svaghet i tum-pekfingergreppet.
Domningarna måste finnas för att man ska kunna kalla det karpaltunnelsyndrom.
Smärta kan visst förekomma, men ingår inte i definitionen. Enbart smärta kan alltså inte kallas karpaltunnelsyndrom.

Och det enda vi kan lova att vi (förhoppningsvis) får bort vid en operation är just domningarna. Många blir av med smärtan (om de har någon) också, men det är i så fall en bonus.

Ja då är jag med:)

Har du provat att rida med skenor? Det kanske funkar :)

Det hjälpte mig massor när jag hade som mest problem. Och jag fick en förbättrad sits. Vinkeln i handlederna är ju rätt viktig den med och sitter man korrekt (enligt den läran jag lever i) så har man raka handleder (som man får med skenor)...så det rekommenderas varmt att testa.

Jag har inte provat att rida med skenorna, känner mig lite tveksam till det för jag vet hur klumpigt det är att göra ngt med skenorna på. Frågan är om det kan vara skillnad med olika tillverkares skenor?

Jag fick ett kortare stöd till den ej opererade handleden att ha vid tungt arbete. Ett sånt kanske är värt att testa?

(Den sitter alltså i princip bara som ett stöd över handleden och så går den liiite upp till tummen.)

Jag har karpaltunnelssyndrom och använder back on track handleds skydd, och det FUNKAR!! Prova! Har skenor på nätterna men var inte heller speciellt sugen att ha dem när jag red så jag köpte B o T och provade. Hade dem alltid på mig förrut och jag har blivit så himla mkt bättre, så nu använder jag dem bara ibland.

Tappade tyglarna när jag red, vaknade på nätterna av domningar och värk, tog flera timmar på morgonen innan händerna "vaknat". Ett tag svullnade hela underarmarna upp dagtid och värkte så jag fick vara sjukskriven :smirk: Fick själv välja om jag ville operera men avstod då jag inte är så gammal än (24) och det lätt kommer tillbaka + att en på jobbet nyligen hade opererat och inte var speciellt nöjd, men det är ju så individuellt hur hjälpt man blir av operation.

Men ska tillägga att jag inte rider med vinklade handleder utan raka (i alla fall numera) vilket underlättar det hela. I ditt fall kanske det skulle funka med skenorna i alla fall när du rider just för att tvinga dig att inte vinkla handlederna. Är dina skenor väldigt klumpiga så kolla på apoteket om det finns några som verkar vettiga där. Mina är himla smidiga, har fått dem genom företagssköterskan, som för övrigt sa att stöd och värme var bra för cirkulationen.

//Pomelo, som rider minst två hästar om dagen

Carpaltunnelsyndrom kommer inte "lätt tillbaka". Det är ytterst sällan vi får operera om någon.

Blir man inte bra efter en operation är det sannolikt fel diagnos.

Jag har karpaltunnelssyndrom och använder back on track handleds skydd, och det FUNKAR!! Prova! Har skenor på nätterna men var inte heller speciellt sugen att ha dem när jag red så jag köpte B o T och provade. Hade dem alltid på mig förrut och jag har blivit så himla mkt bättre, så nu använder jag dem bara ibland.
//Pomelo, som rider minst två hästar om dagen

I LOVE YOU!!!:banana:
Äntligen en som faktiskt provat BoT för detta... jag sa ju det fungera... eftersom det även ger STÖD, som alla tjatar om.

Fast det är inte "stöd" för stödets skull som man är ute efter, utan för karpaltunnelsyndromets skull har man skenor i sina handledsstöd som lägger handen i en speciell vinkel, litegrann "böjd bakåt". Det är i den vinkeln karpaltunneln är som minst trång.

Det sa läkaren till mig i alla fall, man blir helt bra men KAN efter ett antal år känna det komma igen. + att jag har bekanta som är opererade men efter x år känner av samma besvär. Bara vad jag hört..

Senast ändrad:

Stöd hit & dit eller inte, prova det. Tycker absolut att det är en grej att testa innan operation.
Min arbetskompis som opererat sin ena handled men tyckte att läkningen mm tog så pass lång tid att hon avstod att operera den andra, använder också BoT, både på den opererade och icke opererade, och tycker hon märker stor skillnad mot tidigare. Kanske inte hjälper alla men kan ju som sagt vara värt att testa.

Försöker bara komma med lite förslag och hjälp.

Senast ändrad:

Och eftersom jag vet hur mina händer reagerar på olika vinklar, så ser jag ingen anledning att lägga en massa hundralappar på något jag tvivlar på ifall det fungerar. Sen får ni applådera varandra hur mycket ni vill.

Det sa läkaren till mig i alla fall, man blir helt bra men KAN efter ett antal år känna det komma igen. + att jag har bekanta som är opererade men efter x år känner av samma besvär. Bara vad jag hört..

Kan, kan det alltid. Men inte särskilt ofta. Alla har "hört saker". Jag pratar utifrån min erfarenhet. Utan att förringa vad du har upplevt och hört, så tror jag att jag har mer att stödja mig på.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 989
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama