Ridning i regn

X

xBITCHYx

Hur "kinkiga" är ni på vädret igentligen ?
Om det regnar, bara öser ner brukar ni ger er ut då ?

Bara en liten fundering. . :smirk:

Om det verkligen öser ner väntar jag ett tag och kollar om det lugnar ner sig lite
Under tiden får hästen torka :)
Annars rider jag ändå

Väntar lite, ser om det avtar, gör det inte det så funderar jag lite till, känner mig tveksam, sedan rider jag oftast ändå! ;) :)

Mvh Huntress

njaa..själv har jag inget problem med regnet..men hästet formligen HATAR det!!

den annars så fogliga killen förvandlas till en istadig gammal märr :devil:

Beror lite på.. Jag kan tycka det är riktigt skönt att komma ut även om det regnar en hel del. Som tur är börjar hästen vänja sig, när jag red ut första gångerna efter jag köpt honom så gick han som en makaron och helst baklänges när det regnade :D
Nu har han vant sig lite iallafall även om han inte riktigt gillar det :)

Min häst HATAR verkligen regn och blir jättegrinig.
Brukar vänta ett tag och ser om det blir bättre och vilket humör pållen är på ;) Men rider oftast ändå om det inte verkligen öser ner

Om det öser ner & himlen är full av tråkiga regnmoln & det är kallt. Då brukar jag låta bli.

Men om det är fint väder å bara nån skur brukar jag bege mej ut. . =p

Jag rider oftast, trots regn. Nu när hästen går på bete kan jag hoppa över, då det inte finns någonstans han kan gå in och torka. Men jag brukar oftast trotsa vädrets makter för en ritur. :)

Beror på.
Själv trottsar jag alla väder för hästens skull. Men det händer ju att vädret är så illa att hästen inte gärna ger sig iväg heller.
Min häst är väldigt kinkig. Han tycker inte om blåst eller regn/smöstorm. Men han går hellre ut i det än står still i hagen hela dan. Är det dåligt väder så kan jag pyssla lite extra i stallet, kanske träna lite lydnad i gången/boxen eller liknande, och sen bara vara ute ett tag och då ta en sväng i skogen där det är lä. Har inte tillgång till ridhus annat än på sommaren. :smirk:

Men rider gör jag alltid. Min häst vill röra på sig och jag tänker inte hindra honom bara för att jag är för dåligt klädd eller bara lat. Ridhuset är jag mycket sällan i. Då rider jag hellre på utebanan eller tar en sväng i skogen, oavsett väder(med undantag för snöstorm). Känner alltid efter vad hästen vill. Det är på hans villkor.

Pållan älskar när det regnar så jag brukar oftast rida, men om det är åska i luften(stooora svarta moln) då låter jag oftsat bli att rida ! :D

Jag gör det, när jag rider koncentrerar jag mig oftast så mycket på ridningen att jag inte märker regnet.
Sen tar jag alltid på mig mycket kläder för attt inte börja frysa :) Men nu har det inte regnat på ett bra tag utan mest varit sol och varmt så det hra varit underbart ridväder (kankse för varmt?).

Om det öser ner väntar ja, men om det småregnar eller regnar normalt rider ja ut, fast ofta lite kortare turer än normalt!

Inte alls. Har jag sagt att jag ska ut, så ska jag ut. (om det inte åskar)

Bra kläder och skidglasögon till mig själv, öronluva till hästen.

Om jag ska rida på ridbanan så kan jag rida i ösregn, så länge inte ridbanan är helt sjöblöt eller har massor av vattenpölar.
Att rida ut är osäkert, då ridvägarna blir leriga och hala.

Om det vräker ner så avstår jag ridning om det inte är träning. Varken jag eller hästen har någon behållning av att bli piskade av regnet.
Under stallperioden brukar jag ta en promenad med henne istället, så att jag vet att hon rört på sig (bekväm dam som står vid grinden och väntar på mat mest) men nu på betet så får hon vila helt.

Om det regnar lite så brukar jag oftast rida men öser de ner tar jag bara en egentlig genom borst å ger min häst mat å pussar om han å de..mysa helt enkelt ..hehe de är ju aldrig fel ;)

---------------------
The mouse POWER!!

Haha inte det minsta kinkig.
idag t ex öste regnet ner, det slutade inte på 30 min så jag och min kompis sadlade hästarna ändå och red ut med regnjacka och regnbyxor.
mysig ridtur..inte. :crazy:
det öste ner i typ 2 timmar, precis när vi kom tillbaka till betet slutade det. :smirk:
typiskt va?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 781
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama