Ridning eller avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bettan 07
  • Startdatum Startdatum
B

Bettan 07

Börjar med att be om ursäkt ifall tråden ligger fel....

Jag har ett underbart sto på 10 år som inte har haft det lätt i sitt liv. Exakt vad hon varit med om vet vi inte men när jag köpte henne så gick det inte att lyfta benen på henne. Hon var huvudskygg/kroppsskygg oxå...

Nu efter 2 års jobb så känns det som att vi har kommit så långt det går med henne. Skoningen går men inte så mycket mer. Gårdagens skoning var olustig. allt går bra ända tills skona ska slås på. Då är hon som förbytt. Ja jag har tränat och tränat men nu händer ingen utveckling. Verkning är inga problem. Det är "fastspikningen" av skona som är problemet och hon vet när man gör det på riktigt eller när man bara låtsas...

Frågan jag ställer mig är om jag skall lägga ridningen på hyllan, ta av henne skorna och bara låta henne vara fölmärr. Eller om jag ska fortsätta att träna. Både ridning och hantering.

Jag vill inte bara rida runt i skogen utan jag vill träna ordenkligt och tävla...

Hon är bedömd som ett första klassens sto.

Lite råd skulle vara trevligt

Sv: Ridning eller avel

Är hon bedömd på treårs eller kvalité?

Så hon har betyg både på gångarter och hopp menar jag.

Vad är det för ras, stam?

Jag har själv ett äldre sto som var i samma ålder som ditt när vi fick henne-gratis. Hon har säkert inte blivit illa behandlad men haft fel sadlar och man har nog inte förstått sig på henne så det har tagit lååååång tid att få spänningar att släppa. Skulle vilja ta ett föl på henne men hon har ointressant stam och inga meriter så det känns inte så kul om man skulle tvingas sälja fölet.

Jag känner mig lite egoistisk när jag planerar våran tävlings och tränings termin. Hon ställer upp men tycker nog inte att det är kul och min tränings kompis skall ju ha lika roligt som jag. Hon är väldigt osäker på främmande människor. Så en eventuell betäckning skulle bli med semin då jag har goda kontakter med en semistation. Och är för feg med att stalla upp henne någon annanstans...

Ur avelssynpunkt så är det nog som du säger att det är mera mitt intresse än rasens. Hon är en Irish Cob utan stam. Men samtidigt så finns det inte många tävlings premierade inom rasen och det var igentligen min plan att tävla henne i ca 2 år (tills hon är 12-13 år) och då betäcka henne.

Kom ihåg att stoets präglar sin avkomma med sitt beteende också. DET är en viktig aspekt att väga in när du ska fatta beslut om ifall hon är lämplig som avelssto.

Bra att du tog upp det. Hon är alltså noga med människor. Vissa kan hantera henne utan problem medans vissa inte får röra henne överallt. Min veterinär kan kolla henne överallt som en vanlig häst. Men en tjej kompis till mig kunde inte lyfta alla ben på henne. Hon bara flyttade sig hela tiden o blev stressad. Hon är osäker på människor helt enkelt. Har ni några erfarenheter av föl efter sådana ston?

Har ni några erfarenheter av föl efter sådana ston?
Först måste man ju reda ut varför hon är osäker på människor! Det är ju prio ett innan man börjar avla. Hon kanske har ett hormonproblem vilket gör henne mer känslig inför vissa saker och ting. Hon kanske har blivit mycket illa behandlad och därför är som hon är. Men det kan också vara så att hon faktiskt bara har ett mycket ängsligt temperament, som hon har ärvt av sina föräldrar. Hon kan vara osäker pga många olika saker och du behöver ta reda på varför.
Hormonproblemet kan du göra någonting åt. Men de andra två brukar ta längre tid.

Jag har haft ett shetlandsponnysto som var väldigt känsligt, möjligen i närheten av det ditt sto visar.
I hennes fall har det inte hänt något alls.
Jag chansade och betäckte henne och just detta stoet hade någon märklig förmåga att undvika att överföra sitt lite ängsliga beteende på sina avkommor, endast en av 6 var nägot i närheten. 4 av dessa har startat ponnytrav med goda resultat. Minst lika många (den yngsta är bara 3 år ån och har inte fått visa sin användbarhet än) är ypperliga barnponnyer.
Men hade inte de första blivit så bra som de ändå blev så hade hon inte fått fler föl sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Senast: spinxx
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 509
Senast: annan1
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: sandrafors
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 198
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka