Ridning efter vaccination

Sv: Ridning efter vaccination

Jag brukar rida dagen efter. Men man kan nog inte kalla det att rida utan snarare "åka häst" en sväng på ridvägarna. (dvs skritt på lång tygen). Men arbeta honom gör jag inte förrän efter en 3-4 dagar.
 
Sv: Ridning efter vaccination

Dom får inte bli eller ridas svettiga två dagar efteråt, lugn ridning eller vila
 
Sv: Ridning efter vaccination

Jag tar det lugnt dagen därpå (eller bara samma dag om hästen blivit vaccinerad tidigt) men efter det rider jag på som vanligt så länge hästen inte har feber.
 
Sv: Ridning efter vaccination

Dom bör inte ridas svettiga två dagar efteråt, lugn ridning eller vila
 
Sv: Ridning efter vaccination

Oftast får hen vila samma dag, sedan skritt-tur dagen efter och så lugnt arbete ett par dagar. Sist jag vaccinerade (i december) rådde veterinären mig att ta det lugnt någon vecka, men hålla igång.

En av ponnyerna i stallet reagerade på vaccinet nu senast. Var som vanligt ett par dagar, sedan fick hen feber som höll i sig runt tre dagar (har jag för mig). Jag tror att det är bra att ta det lugnt några dagar, just för att invänta en eventuell reaktion.
 
Sv: Ridning efter vaccination

Jag vacca min i onsdags och vet sa lättare träning dagarna efter... Travhästar får starta 4 dagar efter.
 

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2
Svar
35
· Visningar
2 109
Senast: EZMK
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 096
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp