Ridning efter snitt?

Ainon

Trådstartare
Är så sugen på att börja rida igen lite smått.
Snittades nu 28/10 och funderar på om man skulle försöka få plats till vårterminen.

Hur länge efter snitt väntade ni med att rida?
Har ju inte ridit regelbundet på flera år så har ingen vana. Vill inte riskera fult ärr heller...

Snittades nu 28/10 och funderar på om man skulle försöka få plats till vårterminen.

Har ju inte ridit regelbundet på flera år så har ingen vana. Vill inte riskera fult ärr heller...
Finns flera trådar om det tror jag. Är helt olika beroende på person?

(Tog typ två, tre veckor för mig, minns inte exakt, men då slörida. Inte värsta dressyrnedsittningen i trav...) Jag hävdar att mitt ärr är helt omärkligt, min sjuåring hävdar att det visst syns. (Sedan vet jag ju bara att det inte varit problem så långt :D senaste 7 åren, hämnden kanske kommer.)

Till mig sa de 8 veckor. Jag hade sålt hästen men började träna mage (tung styrketräning) efter 8 veckor och det gick fint. Orkade inte börja om och köra ''mesträning'' (inget illa menat, men för mig är det mesträning) som typ mammamage utan körde på som jag gjort innan jag ens var gravid. Hade träningsvärk ett tag men sen gick det fint, men jag vet att min kropp klarar sån träning, alla gör inte det.

Finns flera trådar om det tror jag. Är helt olika beroende på person?

(Tog typ två, tre veckor för mig, minns inte exakt, men då slörida. Inte värsta dressyrnedsittningen i trav...) Jag hävdar att mitt ärr är helt omärkligt, min sjuåring hävdar att det visst syns. (Sedan vet jag ju bara att det inte varit problem så långt :D senaste 7 åren, hämnden kanske kommer.)

Hittade bara efter vanlig förlossning men ska försöka söka bättre :)

Läkaren var inte mycket till hjälp, "när det känns bra", man vill ju inte anmäla sig till ridlektioner och betala dyrt för det och sen inte kunna köra för fullt :cautious:

Till mig sa de 8 veckor. Jag hade sålt hästen men började träna mage (tung styrketräning) efter 8 veckor och det gick fint. Orkade inte börja om och köra ''mesträning'' (inget illa menat, men för mig är det mesträning) som typ mammamage utan körde på som jag gjort innan jag ens var gravid. Hade träningsvärk ett tag men sen gick det fint, men jag vet att min kropp klarar sån träning, alla gör inte det.

Känner lite samma sak, är inte så mycket för att "såsa runt" när jag tränar. Men 8v låter ju lovande, då är jag körklar lagom till jul och snön förhoppningsvis kommit (längdskidor, som jag längtat :love:) och definitivt till januari då jag antar ridskoleterminerna börjar :)

Känner lite samma sak, är inte så mycket för att "såsa runt" när jag tränar. Men 8v låter ju lovande, då är jag körklar lagom till jul och snön förhoppningsvis kommit (längdskidor, som jag längtat :love:) och definitivt till januari då jag antar ridskoleterminerna börjar :)

Nä fy vad tråkigt det är att börja långsamt när man vet att man varit lååååångt mkt bättre innan det. Men som sagt, för de allra flesta är det ju det bästa sättet. Jag vet ju att min kropp klarar sån hård träning och så pang på men skulle aldrig säga att det är en allmän sanning att man ska göra så. Men efter 8 veckor ska du nog kunna vara igång, speciellt om du var vältränad innan :) viktigaste är ju att lyssna på kroppen, då brukar det bli bra.

Hittade bara efter vanlig förlossning men ska försöka söka bättre :)

Läkaren var inte mycket till hjälp, "när det känns bra", man vill ju inte anmäla sig till ridlektioner och betala dyrt för det och sen inte kunna köra för fullt :cautious:
Joo fast många inlägg ramlade in i de trådarna med efter snitt. Eftersom personerna ofta frågade innan förlossning :)

Jag skulle säga att 4 veckor efter snitt om allt läker enligt plan anses såret läkt och kommer hålla för normal belastning- typ ridning.
Jag har gjort 3 snitt och ridit mellan 3-4 v senare. Det belastar inte snittet mer än att promenera. Sen hade jag väntat 2 månader innan jag bokat in något som kostar pengar. Inte för snittet utan för bebis och all eventuell kaos...

Åtta veckor är rekommendationen och den bör man nog hålla om det handlar om lektionsridning. Jag har en bekant som började rida igen fyra veckor efter snitt. Det blev ett stort bråck av det vilket krävde operation och det blev en massa krångel innan hon var på banan igen. Man har bara en kropp och den ska man vara rädd om.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat