Ridning efter förlossning

dressyrteamet

Trådstartare
När började ni rida efter eran förlossning?
Födde ni vaginalt eller med kejsarsnitt?

Hur stor är risken för framfall och dylikt?

Sv: Ridning efter förlossning

Det ska väl inte vara några bekymmer när man känner att det känns ok igen? Prova och lyssna på din kropp.

Jag var uppe i sadeln 3 veckor efter första förlossningen, och efter 1 månad med nummer två och tre. Men det var bara för att hästen vilade (jag red hela graviditeten så han behövde en månads vila), hade nog kunnat hoppa upp efter bara någon dag eller två efter andra och tredje förlossningen.

Födde vaginalt alla gångerna.

Det är olika för alla, för mig var det jobbigt i början efter ett år då jag började rida igen.
Men det allmäna tipset är väl att vänta till efterkontrollen med tanke på livmoderframfall och allt.

Jag red till v 30 ungefär sen fick jag ridförbud av min barnmorska. Inte för att jag hade problem eller ont, utan för att dottern låg så långt ner i bäckenet så hon va rädd att jag kunde få ont senare om jag fortsatte.

Började rida 7 veckor efter förlossningen. Ville ha efterkontrollen avklarad så jag visste att allt var okej. Var dock uppe i sadeln någon gång innan men bara en kort tur i skritt. Började rida ordentligt och regelbundet först efter 7 veckor. Jag födde vaginalt.

Några veckor, kejsarsnitt, ingen aning om risker. Red inte sittande trav och dressyrpass direkt. Lätt sits galopp, lättridning trav. Hade ändå inga magmuskler. (första gången lite skritt i 15-20 min för att testa, fungerade så galopp osv nästa gång. Pall såklart för att komma upp!) (tror det finns högar med trådar om det här för jag har svarat i några stycken nu)

Senast ändrad:

Jag höll på att bli tokig (skämtar inte..) efter förlossningen. Mådde rätt skit psykiskt faktiskt och rida var det som gav glädje, så jag var till BM för tidig efterkoll i vecka 3. Fick klartecken och började skritta hästen efter det, stygnen var ivägen men rent psykiskt behövdes det verkligen att få komma iväg om det så bara var en halvtimmestur.
Vaginal förlossning sprack inuti och lite utsida.
Red ända fram till förlossningsdagen om det är av betydelse.

Bekanta har skrämt mig att man får framfall av ridningen och att det drabbat dom. Att man bör vänta flera månader (!?) Jag testade att rida idag, 6½ vecka efter....

Tips kan vara att se till att BM kollar att allt rä
på olats vid efterkontrollen (min bm slarvade efter första fl så det händer).
Framfall som tex ett får kan få, så blir det ju inte för oss.
Många får ju framfall i samband med klimakteriet oavsett ridning eller inte.

Jag har haft lite framfallskänningar- det är inte något man missar.
Bra med knip har satt saker på plats dock. :)

Jag försökte rida ca 2 månader efter mitt första kejsarsnitt, det var bara att kliva av igen för jag var så instabil i bäckenet att jag bara halkade runt i sadeln. Hade hemska foglossningar och det har tagit många år efter graviditeterna innan jag var stabil igen.

samma här, sjukskriven pga foglossning.

Har lite träningsvärk idag men det är nog inte så konstigt :D

Efter tre veckor med båda barnen. Red då direkt lättare dressyrpass i tre gångarter. Okomplicerade vag förlossningar o dito graviditeter där jag var rörlig hela tiden o red till v 30. Inga bekymmer m nåt :-). Solsken va;-)?

Två veckor efter första förlossningen, sydd med massor av stygn inuti så det var aningen obekvämt. Blev mycket trevligare när stygnen togs bort efter tre veckor och sen började jag hoppträna igen.

Mindre än en vecka efter andra förlossningen så var jag ute och galopperade min buse för han var så jäkla pigg att min medryttare fegade ur :D

Red till ett par dagar innan den första och red samma dag som tvåan kom till världen.

Hoppade upp tre veckor efter. Skrittade då bara. Tog det ganska lugnt för bålstabiliteten var helt väck.
Den här gången tror jag att jag kommer ta det ännu lugnare. Kände av framfallslikande länge, men inget nu tre år senare.

Efter ca 3 veckor med första barnet har jag för mig, och efter en månad med andra barnet. Vaginala förlossningar med bägge barnen.

Kl

Första med kejsarsnitt: efter ca 10 v (läkte jättefint men nog kändes det att dom skurit hål i magen)

Andra vaginalt: efter ca 4 v (kunde ha ridit tidigare men det fanns inget behov för det)

Tredje vaginalt: efter några dagar

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 029
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar