Ridning efter förlossning?

LitenIsa

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur lång tid efter förlossningen ni var uppe på hästryggen igen?

Ska själv ha mitt första barn med BF den 6 Augusti. Jag rider fortfarande en del men börjar få lite svårt att ta mig av :angel:. Så hur länge höll ni er bort från hästryggen efter det att bäbis tittat ut?
 
Sv: Ridning efter förlossning?

När jag fick sonen för snart 16 år sedan red jag inte förren efter 5-6 måndaer, mest för att det inte fanns någon häst att rida på :cry:.

Den här gången har jag en som väntar på mig, så det blir nog ganska snart, så fort det inte gör ont att sitta ner tänkte jag mig. Jag har inte ridit sedan i våras, så det suger bra i ridtarmen just nu, och jag längtar efter att få sitta på ryggen på jätten igen :banana:! Jag är beräknad till 6/9 och räknar med att rida i oktober igen.
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Det tog 4 månader för mig innan jag var uppe igen..

Efter 5-6 mån var red jag någesånär regelbundet.. 2-3 dagar i veckan..
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Nu har jag ingen häst för tillfället, men skulle ha kunnat rida 2-3 v efter förlossningen. Inget avancerat, men en liten skogspromenad i lugnt tempo.
 
Sv: Ridning efter förlossning?

hej jag var i sadeln 3 mån eft...jag hade en jätte jobbig förlossning och jag pröva rida efter 5 v. men då kissa ja på mig efter 1 varv i trav. så hemskt.. grina av bara den. men nu rider jag igen och kan hålla tätt.. även fast man rider busiga ung hästar.. kram:smirk:
 
Sv: Ridning efter förlossning?

*lånar min egna knapp*

Förstår att det är väldigt induviduellt och beror på hur jobbig förlossning man har. Får väl helt enklet vänta och se när det känns okej igen.
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Två veckor efter förlossningen red jag i alla tre gångarter, men min förlossning var totalt komplikationsfri, inga stygn osv. Det kändes lite "annorlunda", men helt OK!
 
Sv: Ridning efter förlossning?

*kl*

Aha, så det verkar som om man kan ge sig ut på en kort kort tur då?

Min förlossning var ju för ca 4 veckor sedan, och jag har kännt mig OK sedan dag 10 efter Fl. Men sen hade jag "hört" att man skall vänta 6 veckor - minst! Så här har jag gått och räknat dagar.. Snacka om att det suger i ridtarmen nu...

Skall nog prova på att åka runt i skritt någon dag nu..För det känns som sagt helt ok!
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Två veckor! Var med och tränade första gången efter tre månader och det gick alldeles lysande. Red till ungf. tre veckor innan dottern behagade dyka upp. Min förlossning tog tid men syddes bara lite ;).

Underbart att få rida igen tyckte iaf. jag!
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Kul med en som kunde rida så snart efter barnafödandet. Hoppas min förlossning också lir komplikationsfri så jag kan rida relativt snart efter. Saknar den där "riktiga" ridningen som är svår i dagsläget. Får så mycket sammandragningar om jag försöker mig på det;)
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Jag sprack mycket så jag vågade mig inte upp i sadeln förrän jag gjort efterkontrollen. Då hade kroppen känts helt okej ett par veckor. Fast precis som Daizy har jag svårt att hålla tätt... jättetrist :( Det ger extra motivation att göra knipövningar dock!
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Red fram till 7:e mån och satt i sadeln tre veckor efter förlossningen. Började med att rida ut (i alla gångarter) men inte markarbete = nedsittning i trav bla. Det tog ett litet tag till pga att jag ville att allt skulle vara läkt inuti.
Detta är 21 år sedan men det borde inte vara någon skillnad mot idag ;)
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Jag var uppe i sadeln 8 v efter förlossningen. Hade nog kunnat tidigare men fick inte då jag blev snittad.
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Jag red när det kändes bra att rida igen.

Första gången tog det tre månader eftersom jag gick sönder väldigt mycket.
Andra gången satt jag på hästryggen två dagar efter förlossningen.
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Alltså jag har hört värsta skräckhistorier om mammor som suttit upp tidigt efter förlossning som fått framfall och grejer. Någon som vet nåt om detta?
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Efter första barnet tog det 10 dagar innan jag var uppe i sadeln igen, men då bara åka häst i skritt men det var snart full fart med träning som vanligt igen. Enligt barnmorskan skulle man vänta längre men jag kände mig så pigg och frisk då. Men jag körde min häst då också, för att hålla igång honom, och det var ju lite mildare mot min kropp.

Efter andra barnet tog det lite längre tid (minns inte) det berodde nog på att jag inte hade så lätt att hinna med att rida.

Efter tredje barnet red jag inte heller direkt eftersom hästen min skulle betäckas och det var onödigt att störa henne.

Jag har dock ridit väldigt sent i graviditeterna pga att jag mådde bra och hade svårt att sluta med det. Några tyckte att det var lite oansvarigt, men att jag åkte runt och skodde hästar litegrann i åttonde mån var det ingen som sa så mycket om, fast jag fick fruktansvärt ont av det. Konstigt. Jag har fått mycket värre skador i jobbet än vid fall från hästryggen. :(

Jag tror att alla känner själva när det är dax att hoppa upp igen. Men man blir lite fegare när man fått barn pga ett ökat ansvar som förälder, man vill ju inte dö!
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Under graviditeten red jag t.o.m grav.vecka 34, och första gången jag satt upp efter förlossningen var ca 5 veckor efteråt. Det kändes dock som om jag hade kunnat rida tidigare än så (kroppen kändes helt återställd efter ca 2 veckor), men jag hade inte tillgång till häst.... Från och med första ridturen efter förlossningen red jag regelbundet, minst 2-3 dagar i veckan, i alla gångarter (dock inte "alla tre" som någon skrev, utan faktiskt "alla fem").
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Min barnmorska sa att jag skulle vänta 3 månader pga att bäcken och sådat :confused: luckras upp inför förlossningen och det tar tid att bli hårt igen. Jag fick panik och skällde nästan ut henne. Hur skulle min stackars häst kunna stå 3 månader på våren. Jag som tyckte det var så perfekt att få barn i Februari för då kunde hpon vila det mesta tiden i december-januari när träningen ändå inte är så hård, men att strunta i att träna fram till maj:eek:
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Jag red 12 veckor efter min förlossning, o de va vad dom rekomenderade efter ett snitt. De e ju så klart olika hur man känner sig oxå, men 12 veck sa dom att de va bäst o hålla. Just för att de ska kunna läka riktigt inne i magen....De va väldigt viktigt...
 
Sv: Ridning efter förlossning?

Jag fick barn för 6 veckor sedan. Red efter 3, helt okomplicerat i alla gångarter. Jag tyckte det var mest jobbigt med de mjölkfyllda boobsen som skumpade glatt ;) Hade nog egentligen kunnat rida ännu tidigare tror jag.

/snurpe
 

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 490
Senast: McFlurry
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 249
Senast: Roxy
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 790
Senast: Thaliaste
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
739
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Smaklig munkpeppar
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp