Ridning efter betäckning

T

Tosa

Jag vet stoet är extra känsligt de första 40 dygnen i dräktigheten, men hur hårt kan man rida? Ska jag låta henne vila eller kan jag ta små skogsturer? :bump:

Det beror helt på hur mycket on reds och tränade innan hon betäcktes.

Skogspromenader tror jag alla ston uppskattar men är stoet i bra kondition kan du rida henne i vanligt arbete (inte hårdträning eller i nya stressande miljöer)

Lill / Stall Nöbbeled

Halloj,
Jag lånar tråden lite :)

Jag har precis skickat mitt sto till betäckning, jag har haft henne i tre veckor och har ridit henne i en vecka innan hon började brunsta. Ska jag vänta helt och hållet med att rida tills 40:e dygnet eller fortsätta skritta ut för att bygga upp grundkonditionen.

Hon har haft föl förrut.

//Jenni

Man kan rida hästen ganska som vanligt, men skippa hopp och dressyr träningen, när stoet börjar närma sig fölningsdags (3-4 månadader innan) så kan man nog bara motionsrida, rid ochså helst barbacka, sadeln passar nog inte och det kan göra ont för stoet.....

Min var borta på betäckning i en månad. Hon kom hem på dag 20. Började att rida henne då, men med tanke på att hon vilat så länge och på stressrisken så skrittade o travade i bara i skogen.
Men så är jag alltid överförsiktig osså. ;)

Fortsätt du uppbyggnadsarbetet, det är ju inget man ändå stressar med!

Lill / Stall Nöbbeled

Jag rider henne för fullt nu för hon har inte blivit betäckt än. Hon åker nog till hingsten i början på juni.
Då kan jag fortsätta rida henne sen då. Jag vill hålla igång henne så att hon får lättare att föla, men självklart kommer jag att ta det lugnt. Jag vill ju inte att nånting ska gå fel. Tack för svaren! :bow:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 624
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar