Ridning dagarna efter tävling/hårda pass

the_connemara

Trådstartare
Hur gör ni? Om hästen gått en tävling som krävt rätt mycket av den? Om ni galopptränat?

Hur använder ni hästen dagen efter?

2 dagar efter?

Sv: Ridning dagarna efter tävling/hårda pass

Efter tävling skritt dag 1 och skritt eller skritt och lite jogg dag 2. Efter galoppträning 1 dag skritt.

Haha :devil:

*delvis kl*

Varför håller ni er till skritt dagen efter? Varför inte lättare jogg/uppmjukning?

Lättare utepass både dag ett och två dag efter. Alla gångarter. Möjligtvis endast skritt första dagen. Tredje dagen är det vila.

Efter galoppträning vilar inte hästarna något speciellt, galopperar sällan så hårt och mycket så det behövs. De gånger de gör det så brukar de få trava ut dagen efter. Sen rider man som vanligt igen, eventuellt vilar dag två om det varit riktigt tufft.

Efter tävling brukar de få vila/skritta dagen efter, sen ridning som vanligt. Är det en tuffare tävling blir det fler vilo/lugna dagar, det beror på häst också.
Unghästarna behöver ju vila mer efter en vanlig hopptävling tex. plus att de kan behöva en helt ledig dag för att vila hjärnan också :angel: De äldre mår kanske bättre av att skrittas lite, beror ju som sagt på...

Dag 1 efter tävling = skritt samt lite lätt jogg i skogen/grusvägar
Dag 2 efter tävling = vila

Sen oftast igång som vanligt igen

alltid vila /hage dag efter hårt galoppjobb/tävling, sedan skritt/trav i skogen, dag 3 normalt jobb

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
943
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 188
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur