Ridning, bra motion?

Sv: Ridning, bra motion?

Jag antar att ridning och stallskötsel är ganska lågintensiv träning. Jag rider minst 2 hästar per dag, 7 dagar i veckan plus sköter allt jobb åt 5 hästar (fordringar, in och utsläpp, mockning osv.) Det blir många timmar per dag som jag gör något fysiskt, även fast jag aldrig tar ut mig helt.
Jag anser att jag är vältränad. Stark och seg, men jag har väl inte samma kondis som om jag skulle löpa varje dag. Fast jag har ju verkligen inte dålig kondis, blir inte alls lika flåsig som kompisarna när jag hänger med dom på snabba långpromender, trots att dom promenerar flera gånger i veckan

Det beror ju helt och hållet på vad man rider! "Vardagsridning" kanske inte ger något vidare kondition, men de som tävlar tex galopp, distans och monté lär ju ha en kondition i likhet med en löpares!
Dessutom så betyder kondition "syreupptagningsförmåga", och det är nog olika på olika personer.. Det kanske tar längre tid för ryttare att träna upp den än tex en löpare..

Kontidtion = syreupptagningsörmåga.
Alltså så när man tränar kontition så behöver inte pulsen rusa, utan man tränar lungorna att ta upp syre bättre för att inte få mjölksyra i musklerna lika snabbt..
Ju bättre kontition man har desto mer syre kan lungorna jobba med och desto längre orkar våra muskler hålla på!
Motion är ju egentligen ett samlingsord av vad vi gör med våra kroppar när vi rör på oss.. Vi rör på musklerna, ökar pulsen så hjärtat får jobba och även konditionen så lungorna får jobba! Och motion får man ju så fort man rör sig men för att man ska få något ut av det så måste man göra lite mer, då tex rida.. vilket kanske inte är lika effektivt som att springa eller simma!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka