Ridning, bra motion?

Sv: Ridning, bra motion?

tycker att det är grymt bra träning för mage och rygg;)

När jag har tränat så blir jag ju svettig och känner i magmusklerna.:angel:
Även ibland när jag har ridit dressyr för mig själv kan jag känna mig lite halv trött sådär :p
Även i skogen kan jag bli lite trött, har typ dålig kondis :rofl:
Nämen en speciell runda i skogen innehåller långa galoppsträckor och rider man dom i ett högt tempo och min häst är väldigt glad av sig så kan man bli lite trött ;)

jo jag skulle vilja höra vad ni anser om ridning och allt runt hästen om det är en bra sport ur motionssynpunkt?

Ridning ger en kondition som är tillräcklig för att orka med ridpass, men någon löparkondition ger det inte. Man blir bra på det man tränar; simmar du så blir du bra på att simma, promenerar du så blir du bra på det.

det jag tänkte på med är att ridningen gör så att man får jättekonstiga lår ju:angel: inget fett på insidan av låren borde man inte bli hjulbent till slut?

Var kroppsfettet lagras beror på ett flertal olika faktorer som t.ex. kön, längd, vikt, gener, aktivitetsnivå och insulinkänslighet. Just ridning ger inte en viss sorts fettfördelning, inte heller en specifik ridstil. ;)

-KL-
Min sjukgymnast säger att om man ska bränna fett ska träningsintensiteten vara sådan att pulsen ligger under 120 slag i minuten, om man vill öka konditionen ska pulsen ligga över 120 slag/ minut.

En viktminskning kan endast åstadkommas genom ett energiunderskott, d.v.s. energi in vs. energi ut.

Vid lägre intensiteter förbränns mer fett, men då förbänns istället mindre fett under resten av dagen. Samma sak med kolhydrat. Det är alltså energin som förbränns som är det vesäntliga i konditionsträning vid en viktminskning, och inte om det är fett- eller kolhydrat.

Har precis köpt en bok av Camilla Porsman (skriver hälso- och träningsböcker) och där skriver hon "den enda som får konditionsträning är dock hästen" och det kan jag inte riktigt hålla med om. Det beror väl alldeles på hur man rider och vilken häst man rider. Att åka häst i skogen ger inte så mycket, medan en hoppträning på en seg häst ger destå mer. Jag har haft pulsklocka på mig flera gånger när jag ridit och har t.o.m haft högre puls då än under mina joggingturer.

Var inne på nån "hälsosida" på nätet för ett tag sen, minns inte namnet...
Men där kunde man skriva in sitt kön och vikt samt välja nått "ätbart" ur en lista och sen en "motionsform" för att se hur länge man var tvungen att utöva den för att förbränna bort det ätbara.

Jag är kvinna och väger ca 57 kg.
Äter jag en chipspåse på 200g måste jag rida i 200 min för att "förbränna" den, lika länge måste jag promenera...
Minns inte hur länge jag behövde cykla/springa mm, men jag kommer ihåg att jag blev besviken över att ridning skulle vara lika "lätt" som att promenera...
Jag upplever det nog som mer ansträngande...

Var inne på en sida där man kunde kolla hur mycket kalorier man förbrukar när man idrottar och motionerar.

Rida intensivt 258 kcal/h
Rida lugnt 129 kcal/h

Promenad lugnt 129 kcal/h
Promenad snabbt 193 kcal/h

Så visst kan man förbruka ett par kalorier iallafall på att rida.

Svar 1: Nej, jag tycker inte att ridning är "bra" motion. Man får till exempel inte bra kondition av ridning. Men bra koordination och lite muskler får man. Om det var bra motion skulle jag inte vara så tjock som jag är ;) Jag rider ca 5 dagar i veckan och sköter all mockning till min häst, samt att vi hämtar hö och spån och fixar med annat...

Svar 2: Konstiga lår? Hur menar du? Att lårmuskeln bli stor? Ja det kanske den blir...men de säger ju att man inte bränner fett punktvis på kroppen så inte blir du hjulbent för att du rider...det är nog medfött tror jag ;)

Svar 3: Finns det inga ordentliga undersökningar om barnafödande och ridning? Min barnmorska sa att det är en myt att ryttare har svårare för att föda barn... Men vad vet jag... ;)

// M

Om du inte får bara kondition av att rida undrar jag om du bara är i skogen och "lullar" :confused: ... Min kodition försämrades avsevärt när jag slutade rida trotts att jag har ett jobb som är krävande! (en normal arbetsdag går jag upp till 4mil) :bump: Dom bukar säga att en lugn tur i skogen (ca 1h) är som att jämföra med en lång promenad! :banana:
Stall jobbet kan vara tungt och krävand beroende på....

Så min slutsats är att ridning är bra motion....:)

Kan vi inte slå fast en gång för alla att motion och kondition INTE är samma sak.

Kan vi inte slå fast en gång för alla att motion och kondition INTE är samma sak.

Ja just det....!!!
Det är bra MOTION att rida men det ger INTE bra KONDITION... kanske bättre än helt stillasittande men ej jämförbart med promenader/löpträning.

// M

Om du inte får bara kondition av att rida undrar jag om du bara är i skogen och "lullar" :confused: ... Min kodition försämrades avsevärt när jag slutade rida trotts att jag har ett jobb som är krävande! (en normal arbetsdag går jag upp till 4mil) :bump: Dom bukar säga att en lugn tur i skogen (ca 1h) är som att jämföra med en lång promenad! :banana:
Stall jobbet kan vara tungt och krävand beroende på....

Så min slutsats är att ridning är bra motion....:)

Jag rider så jag blir svettig....inte jämt men ofta...
Tränar för instruktör också och då är vi ju helt slut hästen och jag ...men kondition...näpp! (bara hästen ;) )

En lugn tur i skogen....nä jag blir mer tränad av promenader i alla fall.

// M

Om man inte får bra kondition så vet jag inte vad man får?
När jag slutade rida så gick mitt biptest från 9.3 till 3.7 på bara ett år. Just pga att jag slutade rida.

Inte bra kondition.. va? :smirk: :confused:

Jag rider så jag blir svettig....inte jämt men ofta...
Tränar för instruktör också och då är vi ju helt slut hästen och jag ...men kondition...näpp! (bara hästen ;) )

En lugn tur i skogen....nä jag blir mer tränad av promenader i alla fall.

// M

Motion ger kondition... eller har jag fel?:confused:
Ta en runda på Täby galopp och säg mig sen att det inte är konditions byggande...;)

Motion ger kondition... eller har jag fel?:confused:
Ta en runda på Täby galopp och säg mig sen att det inte är konditions byggande...;)

Ja, det kan det göra, om det är syftet med det man gör. Men motion BEHÖVER inte ge kondition. Det var nog mest det som vi ville förtydliga lite!:)

vet inte om denna tråden ligger fel nu men vill nå ut till alla åldrar men om det är fel får den flyttas då:smirk:

jo jag skulle vilja höra vad ni anser om ridning och allt runt hästen om det är en bra sport ur motionssynpunkt?

är det några av er som blivit utslitna på något sätt p.g.a ridningen? alltså kan det vara farligt tex folk som städar som jobb brukar ju bli utslitna i axlar m.m vi som rider borde inte våra höfter,axlar m.m ta stryk?

Tycker inte ridningen är bra motion men jobbet runtomkring. Men det beror såklart på hur man rider, när jag rider dressyr känner jag mig jättemisslyckad om jag blir trött/ansträngd, rider man distans t ex är det ju en annan femma.
Magmusklerna brukar man bli tränad i och en del i ryggen.

Jag har fått väldigt dåliga knän och jag tror det lite har att göra med ridningen. Har gärna vridit knäna för mycket, och särskilt om det då är kallt och man spänner sig eller man har ganska korta stigläder så är det ett h**vete för knäna! :p
Även har jag fått hösnuva av dåligt hö (tror jag, kan såklart vara något annat som utlöst det, men nu kan jag inte dammsuga hemma än mindre sopa stallgången/fylla på hö utan att nysa om jag inte håller för näsan).

Jag hade mycket bättre kondis när jag hade häst och fick mycket mer motion, men det berodde nog snarare på att man ofta cyklade /gick till stallet och mockning och dylikt än att man red :p

Te x att rida en gång i veckan på lektion kanske inte gör nån skillnad. Men däremot så tror jag att ha egen häst (rida nästa varje dag samt allt jobb typ mockning, ryktning mm) ger skillnad.
Jag menar, det MÅSTE ju vara skillnad från att inte göra nått alls! Sen finns det ju massa med mkt mer effektiva träningsmetoder. Men! Vi rider ju inte bara för att man ska bli vältränad eller? :crazy:
Vi rider för att vi älskar hästen!:love:

Te x att rida en gång i veckan på lektion kanske inte gör nån skillnad. Men däremot så tror jag att ha egen häst (rida nästa varje dag samt allt jobb typ mockning, ryktning mm) ger skillnad.
Jag menar, det MÅSTE ju vara skillnad från att inte göra nått alls! Sen finns det ju massa med mkt mer effektiva träningsmetoder. Men! Vi rider ju inte bara för att man ska bli vältränad eller? :crazy:
Vi rider för att vi älskar hästen!:love:

Så sant så sant... det är bättre än att inte göra nåt alls...

CRX Hedwig:
...MEN det hjälper inte alltid som enda mition för en överviktig som vill gå ner i vikt. Kroppen vänjer sig vid dagliga sysslor och då ger inte hästen och ridningen så mkt längre...

/ M
Som har släpat fram träningsbandet...Nu jäklar!!! ;)

CRX Hedwig:
...MEN det hjälper inte alltid som enda mition för en överviktig som vill gå ner i vikt. Kroppen vänjer sig vid dagliga sysslor och då ger inte hästen och ridningen så mkt längre...

QUOTE]

Förmodligen inte:( ska man gå ner i vikt gäller det att äta rätt och träna rätt... MEN ridning är bra källa till motion... Och då en allsidig sådan om man inte är rädd för att ta i...
:angel:

kl.

Jag har gjort ngt riktigt intressant =) Ridit med pulsmätare.

Idag red jag ett dressyrpass själv. Låg runt 110 när jag skrittade fram. Sen glömde jag bort att kolla, men efter att ha ridit ca en halvtimma så hade jag travat och galopperat fram pustat lite på långa tyglar och sen hunnit sätta mig ner i traven och börjat med lite mer "vettigt" jobb. Stannade och kollade och hade då 174 i puls! Kan tänka mig att jag låg runt 180 i galoppen, då det är lite jobbigare.

enligt iform.se ska jag ha pulszonerna

135-141 i uppvärmningen
159-180 för relativt ansträngande träning
och 180-194 för hård träning

Det är uträknat efter ålder, maxpuls (som blir ca 201 eftersom jag är 19) och vilopuls som ligger på 60.

Så för mig är ett vanligt dressyrpass relativt ansträngande träning. Men kan tänka mig att jag lätt kommer över 180 när jag rider ett ordentligt dressyrpass för tränare, men då är det ju under kortare perioder och inte ett helt pass.

När jag testade pulsmätaren första gången rullade vi på i galopp och intervalltränade och då låg jag ungefär på 150 som max.

Ska prova att mäta på nästa hoppträning och ska ge mig ut att springa lite nån dag för att ha ngt att jämföra med.

Väldigt intressant är det iaf :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka