Ridning, bra motion?

Sv: Ridning, bra motion?

Jag tycker det beror mycket på hur man rider!! Rider man mycket på bana och tränar dressyr tycker jag det är bra motion. Eller om man distanstränar och rider långa sträckor i trav och lite längre galopper. Och ja, det är ändå hästen som ska göra jobbet, men sån ridning blir iaf jag trött av!!;)

Men rider jag bara lite lätt i skogen eller skrittjobbar lite på bana blir jag inte trött.

ja exakt sen kan man ju springa brevid ibland och löshoppa, longera, tömmköra i skogen m.m då får ju även människan motion och det som är så bra med det är att man inte tänker på att man rör sej när man koncentrerar sig på hästen.

och rida barbacka det får man rätt bra kondis av med:angel: jag red idag 1,2mil(tog 1,5timme) barbacka i skritt, trav,tölt,pass, galopp på en het häst så det belv en del muskelspänningar haha.
så jag känner mej rätt trött nu.

-KL-

alltså.. jag har OTROLIGT bra kondition.. och jag har inte gjort något annat än att rida.

när jag nu inte red på 3 månader har min kondition har blivit sämre (bevisat genom ett konditionstest i skolan..)

så mitt svar är att ridning är bra motion, jag håller mig i alla fall i trim, och ridningen är i alla fall min orsak till BRA kondition.

men poängen med kondition.. är ju att hjärtat ska orka pumpa runt blodet bättre i ådrorna.. för att det ska ske ska du träna med öka puls.. alla vill väl ha ett starkt hjärta :p men sedan är väl högintensiv träning bra för syresättning av blodet med ?

vet bara att det är bra att träna med ökad puls ett par ggr i veckan för hjärtats skull.. bättre syresättning av blodet ökar ju cirkulationen och förbränningen osv osv...

Altså, förbättrad kondition får du genom att lungorna får anstränga sej och på så sätt "lära sej"/"anpassa sej" för att kunna ta in mer syre. Det är en helt annan grej än att träna musklerna osv. Du kan få skyhög puls genom att bli rädd eller nervös, men du får inte bättre kondis för det. Det är två skilda saker.:)

Tack! Den hår tråden bekräftar det jag velat tro hela tiden. :D
Ännu en anledning att inte springa på gym. :angel:

yelly sant... men att träna med ökad puls o få ökad puls för att man än rädd är skilda saker :p sedan beror det ju helt på vad man är ute efter med sin träning också..

allt hänger ju ihop på ett eller annat vis... hmm appropå lungor och andas så måste jag lära mig att komma ihåg att andas när jag rider lektion eller i paddocken :angel: brukar kunna glömma bort det..:rofl:

Japp, självklart hänger allt ihop! Och att andas underlättar en hel del!:)

När man andas häftigare går pulsen upp pga av detta:
I alla celler i kroppen sker förbränningen, till det behöver vi syre (det är syre vi förbränner), när vi anstränger oss så går det åt mer syre i cellerna och man behöver därför mer syre fortare. Vi får syre till cellerna genom blodet och för att blodet ska få tillräckligt mycket syre med sig till cellerna så behöver vi andas fortare. Puls betyder antal hjärtslag i minuten. Altså ju mer vi anstränger oss ju fortare måste hjärtat pumpa för att få ut syre till cellerna och det bidrar med ökad puls. Kan också säga att man förbränner 10-20% av all energi bara genom att tänka, kanske en ny bantningsmetod i framtiden, tänk mer så går du ner i vikt!:rofl: :idea: ;) Kan ju tilläggas att jag har haft biologiprov nyss;)

*kl*

Jag har gått ner fyra kilo sen jag köpte min häst (tre mån sen) och bantar absolut inte.
Har jättebra kondis, klarade testet för att komma in på brandmanskolan (gångband med 25kilos utrustning i högt tempo och lutning) och hade bara "ridtränat innan dess. Dom mäter alltså pulsen där och man får bara gå upp till ett visst antal slag beroende på vikt, ålder och kön..
Så jag tycker ridning är utmärkt träning! Tyvärr kommer jag säkert gå upp i vikt igen eftersom min häst ska säljas och jag är för lat för att gå på gym :crazy:

-KL-
Min sjukgymnast säger att om man ska bränna fett ska träningsintensiteten vara sådan att pulsen ligger under 120 slag i minuten, om man vill öka konditionen ska pulsen ligga över 120 slag/ minut.

Jag har ridit i många år nu, men varit ganska (läs: VÄLDIGT) lat med konditionsträningen. Döm om min förvåning när jag var på en kurs där man fick konditionstesta sig och jag låg i det övre skiktet av deltagarna där! (I mina ögon en samling pinnsmala träningsnarkomaner.)

För 1.5 år sen bytte jag stad för att plugga och fick sluta rida (kunde inte ta med hästen) och först då insåg jag hur mycket ridningen faktiskt gav!
Kroppen är inte alls lika "fast" nu som när man red varje dag! Man märker att man har en bra grundkondition men den är ju inte alls i samma skick som den var för 1.5 år sedan. Jag har helt enkelt fått bita ihop och köpt mig ett träningskort ;) Mest för att kroppen ju är van vid att röra på sig x antal timmar varje dag och den inte får det annars nu när jag inte har häst längre..

Ridning är en jättebra motionsform men det är inte konditionsträning. Självklart får man bättre kondition av att rida än att inte träna alls men det kommer inte i närheten av effekten av riktig konditionsträning som t.ex. löpning, spinning, längdskidåkning och liknande. Styrkan bygger man naturligtvis också upp men det går inte att jämföra med gymträning heller.

Tindra har sagt det förut och jag håller helt med. Kalasbra träning men behöver kompleteras. (om man nu är ute efter att skaffa sig en riktigt vältränad kropp) Visst är det superjobbigt att köra ett tufft dressyrpass eller liknande men det blir ändå aldrig riktig konditionsträning.

Bra grundkondis och grundstyrka däremot ger det utan tvekan. :)

/Stina (spinningledare)

Ridning är en jättebra motionsform men det är inte konditionsträning. Självklart får man bättre kondition av att rida än att inte träna alls men det kommer inte i närheten av effekten av riktig konditionsträning som t.ex. löpning, spinning, längdskidåkning och liknande. Styrkan bygger man naturligtvis också upp men det går inte att jämföra med gymträning heller.

Tindra har sagt det förut och jag håller helt med. Kalasbra träning men behöver kompleteras. (om man nu är ute efter att skaffa sig en riktigt vältränad kropp) Visst är det superjobbigt att köra ett tufft dressyrpass eller liknande men det blir ändå aldrig riktig konditionsträning.

Bra grundkondis och grundstyrka däremot ger det utan tvekan. :)

/Stina (spinningledare)

Tack! Du förklarade det som jag nog misslyckades med! Ska nog satsa på en formuleringskurs!!

Svar 1: Nej, jag tycker inte att ridning är "bra" motion. Man får till exempel inte bra kondition av ridning. Men bra koordination och lite muskler får man. Om det var bra motion skulle jag inte vara så tjock som jag är ;) Jag rider ca 5 dagar i veckan och sköter all mockning till min häst, samt att vi hämtar hö och spån och fixar med annat...
// M

Vad jag vet så utgår väl bra kondition från hjärta/lungor? och det är ju absolut något man tränar när man rider, pulsen går upp, lungorna och hjärtat kämpar för att syresätta blodet, man är blöt i svett efter avslutat pass, så ger inte DET kondition så vet jag inte vad!,

En annan sak är att man ju ofta pressar kroppen hårdare vid ridning än t ex löpning. Rider gör man ju ofta tills man nästan svimmar för att syret inte räcker till, tar det emot för mycket när man löper däremot så stannar man.

Är man tjock så beror det sannorlikt inte på vad man gör, utan vad man stoppar i sig. Har en kusin som springer 2-3 mil dagligen, och hon är tjock. Och drtta har hon alltså gjort kontinuerligt i fyra år. MEN hon proppar i sig diverse onyttigheter, vilket hon är medveten om. Men bra kondition, DET har hon..

Hej!
Jag har uppfattningen att ridning ger en allsidig träning av muskler och senor, leder men ingen konditionsträning. Och det har definitivt ingen betydelse vid förlossning i alla fall. Hade en lätt förlossning fast jag ridit mycket. Graviditeten däremot kan det nog ha hjälpt. Jag var väldigt stark under hela graviditeten och vilade sällan - det hade jag inte ro till.
Jag har en ganska bra fysik, inte trådsmal men välmusklad och hyfsad kondis och stark som en karl. Men jag tror det beror på all mockning (4 hästar) bära höbalar, slå ner stängselstolpar, bygga boxar mm.

Vad jag vet så utgår väl bra kondition från hjärta/lungor? och det är ju absolut något man tränar när man rider, pulsen går upp, lungorna och hjärtat kämpar för att syresätta blodet, man är blöt i svett efter avslutat pass, så ger inte DET kondition så vet jag inte vad!,

En annan sak är att man ju ofta pressar kroppen hårdare vid ridning än t ex löpning. Rider gör man ju ofta tills man nästan svimmar för att syret inte räcker till, tar det emot för mycket när man löper däremot så stannar man.

Är man tjock så beror det sannorlikt inte på vad man gör, utan vad man stoppar i sig. Har en kusin som springer 2-3 mil dagligen, och hon är tjock. Och drtta har hon alltså gjort kontinuerligt i fyra år. MEN hon proppar i sig diverse onyttigheter, vilket hon är medveten om. Men bra kondition, DET har hon..

...och själv är du smal som en sticka och har inga som helst problem med något eller?... :smirk:

Guuuud vilket onödigt svar!
Jag är stark som en häst och klarar allt jag förutsätter mig! Jag är inget offer om du tror det och jag skyller inte på NÅN annan att jag är tjock....
Jag rider träningspass som alla andra för instruktör.....men inte blir det kondition för det...min häst är otroligt lättjobbad, smidig, arbetsvillig och känslig... det krävs INTE styrka för att jobba honom i rätt form...inte mitt fel eller? (snarare min förtjänst skulle jag säga)

(vore bättre om det krävdes mer styrka eller så.... för då skulle det kräva mer av mig ju!!! :smirk: )

// M:)

vet inte om denna tråden ligger fel nu men vill nå ut till alla åldrar men om det är fel får den flyttas då:smirk:

jo jag skulle vilja höra vad ni anser om ridning och allt runt hästen om det är en bra sport ur motionssynpunkt?

är det några av er som blivit utslitna på något sätt p.g.a ridningen? alltså kan det vara farligt tex folk som städar som jobb brukar ju bli utslitna i axlar m.m vi som rider borde inte våra höfter,axlar m.m ta stryk?

det jag tänkte på med är att ridningen gör så att man får jättekonstiga lår ju:angel: inget fett på insidan av låren borde man inte bli hjulbent till slut?

vissa har ju även sagt att ridningen kan påverka både negativt och positivt när man är gravid, man får motion men samtidigt kan man råka bli för stark i några muskler som igentligen ska försvagas så att barnet kommer ut lätt.?!

massa kommentarer på dett nu:banana:

haha en knäpp tråd jag vet;)

Ridning är bra som motionsform och är att likna vid promenader. Det som ridningen inte ger är flås, men långsam uthållighet. Däremot så är det bra styrketräning för en del av kroppens muskler, framförallt vid dressyr och hopparbete. Det är dock ensidig styrketräning och behöver kompletteras med annan styrketräning om man rider ofta. Höfter, knän, buk och rygg får inte allsidig träning och behöver stärkas upp. Framförallt kan knän och höfter ta styrk. Själv har jag aldrig märkt att axlarna skulle ta stryk. Inte om man rider med en mjuk hand och mer med kroppen.

Hälsning Maja

Ridning är bra som motionsform och är att likna vid promenader. Det som ridningen inte ger är flås, men långsam uthållighet. Däremot så är det bra styrketräning för en del av kroppens muskler, framförallt vid dressyr och hopparbete. Det är dock ensidig styrketräning och behöver kompletteras med annan styrketräning om man rider ofta. Höfter, knän, buk och rygg får inte allsidig träning och behöver stärkas upp. Framförallt kan knän och höfter ta styrk. Själv har jag aldrig märkt att axlarna skulle ta stryk. Inte om man rider med en mjuk hand och mer med kroppen.

Hälsning Maja

:bow: exakt så tycker jag också att det är!

Vad gäller axlarna... så kan man få problem om man har en stark häst...
Jag hade jag problem med axlarna och skulderbladen för typ 15 år sedan då jag hade par nya hästar som var ouppfostrade och starka. Man fick sitta och blåhålla dem mest hela tiden och då blev det naturligtvis jobbigt för axlarna och övre delen av ryggen.
Men det löste sig när det blev mer ordning på dem och de lyssnade på mig och mina hjälper. Fick dock gå iväg till sjukgymnast några gånger för att få hjälp.

// M

ifall man rider riktigt bra. DVS sitter bra o så. så är ridning ganska så bra motion. Men jag tycker att man inte kan säga är din fysiska sport
direkt :smirk:

Ja, det är väl hyfsat bra motionsträning. Just nu har jag ingen häst att rida på och så fort jag sätter mig på en häst (speciellt barbacka) i trav, så märks det tydligt. När man har ridit ett tag regelbundet har man bra balans och riktigt trevliga vadmuskler, tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka