Ridning, bra motion?

Gullan86

Trådstartare
vet inte om denna tråden ligger fel nu men vill nå ut till alla åldrar men om det är fel får den flyttas då:smirk:

jo jag skulle vilja höra vad ni anser om ridning och allt runt hästen om det är en bra sport ur motionssynpunkt?

är det några av er som blivit utslitna på något sätt p.g.a ridningen? alltså kan det vara farligt tex folk som städar som jobb brukar ju bli utslitna i axlar m.m vi som rider borde inte våra höfter,axlar m.m ta stryk?

det jag tänkte på med är att ridningen gör så att man får jättekonstiga lår ju:angel: inget fett på insidan av låren borde man inte bli hjulbent till slut?

vissa har ju även sagt att ridningen kan påverka både negativt och positivt när man är gravid, man får motion men samtidigt kan man råka bli för stark i några muskler som igentligen ska försvagas så att barnet kommer ut lätt.?!

massa kommentarer på dett nu:banana:

haha en knäpp tråd jag vet;)

Sv: Ridning, bra motion?

Motion? Tja, det beror på hur man rider.
Jag för min del sysslar med akademisk ridkonst och skogsridning och blir sällan svettig eller trött när jag rider. Däremot kan jag få träningsvärk i exempelvis ryggfiléerna eller i rumpmusklerna när min häst och jag själv jobbat riktigt bra :D
Mina AR-pass jämför jag med yoga. Kroppskontroll är ett nyckelord.

Immer

Jo men det är det väl.
Tycker jag.
Man använder ju hela kroppen när man rider, och jobbar ju även mycket med muskelrna från marken.
Mockning, bära hinkar, rykta häst osv ger ju ändå viss träning.

Visst kan man bli utsliten, det blir ju mycket tunga lyft där många kanske inte tänker på hur dem lyfter (lyfter tunga balar snett, med ryggen istället för benen osv), mycket monotona röresler (samma rörelse hela tiden) som vid rykt, mockning osv.

Så visst ger ridning och stalljobb motion men man bör kanske ändå styrketräna på sidan om för att inte få förslitningsskador

Jag kan säga såhär.
Jag har alltid haft en sån himla bra kondis, jag fattade inte varför, jag motionerade ju aldrig, skulle jag då springa några km klarade jag av det utan att stanna och utan att bli riktigt trött.

När jag sedan slutade rida några månader klarade jag inte av att springa ens 1 km.

När jag väl började igen fick jag bra den braà kondisen igen.

Jag tycker man får bra kondis/motion av ridning, och rider man rätt får man dessutom ben och magmuskler.

Fast (gå ner i vikt) vette tusan om man gör haha ;)

Är det sant att man får större rumpa och lår av ridning? Vissa säger det, andra- det är en myt.

hmmm då kan itne jag har ridit rätt då för jag har massa fett på insidan av låren.. typiskt

vet inte om denna tråden ligger fel nu men vill nå ut till alla åldrar men om det är fel får den flyttas då:smirk:

jo jag skulle vilja höra vad ni anser om ridning och allt runt hästen om det är en bra sport ur motionssynpunkt?

är det några av er som blivit utslitna på något sätt p.g.a ridningen? alltså kan det vara farligt tex folk som städar som jobb brukar ju bli utslitna i axlar m.m vi som rider borde inte våra höfter,axlar m.m ta stryk?

det jag tänkte på med är att ridningen gör så att man får jättekonstiga lår ju:angel: inget fett på insidan av låren borde man inte bli hjulbent till slut?

vissa har ju även sagt att ridningen kan påverka både negativt och positivt när man är gravid, man får motion men samtidigt kan man råka bli för stark i några muskler som igentligen ska försvagas så att barnet kommer ut lätt.?!

massa kommentarer på dett nu:banana:

haha en knäpp tråd jag vet;)

Svar 1: Nej, jag tycker inte att ridning är "bra" motion. Man får till exempel inte bra kondition av ridning. Men bra koordination och lite muskler får man. Om det var bra motion skulle jag inte vara så tjock som jag är ;) Jag rider ca 5 dagar i veckan och sköter all mockning till min häst, samt att vi hämtar hö och spån och fixar med annat...

Svar 2: Konstiga lår? Hur menar du? Att lårmuskeln bli stor? Ja det kanske den blir...men de säger ju att man inte bränner fett punktvis på kroppen så inte blir du hjulbent för att du rider...det är nog medfött tror jag ;)

Svar 3: Finns det inga ordentliga undersökningar om barnafödande och ridning? Min barnmorska sa att det är en myt att ryttare har svårare för att föda barn... Men vad vet jag... ;)

// M

Jag tycker ridning är bra motion. Som någon annan skrev så har jag inte alltför taskig kondis när jag rider, men när min pojke var skadad så blev den usel. :smirk:
Några andra har skrivit att man inte får kondis... så det är väl olika. Men jag för min del får det ialfl. Är ofta ute på läbgre rundor, där jag ligger och joggar flera km, jag blir svettig som tusan och det tror jag ger mig kondis iafl. Om inte annat så inbillar jag mig det. :idea:

Låren och rumpan är stora ja. :angel: Rätt smal annars, men just lår och rumpan vill inte bli små.

det som tar mest stryk på en ryttare är knäna, då våra knän inte är byggda för att böja sig runt hästens buk och sedan bära hela kroppen när dom är böjda.. jag har haft flera turer med mina knän, både överansträngningar och inflammationer, och då har jag bara ridit en gång i veckan på lektion när det började.. tror det började när jag hade ridit 10 år på ridskola.. så jag får rida med apotekets knäskydd med metallskenor i.. bekväma och bra skydd.. :)

Jag tycker det beror mycket på hur man rider!! Rider man mycket på bana och tränar dressyr tycker jag det är bra motion. Eller om man distanstränar och rider långa sträckor i trav och lite längre galopper. Och ja, det är ändå hästen som ska göra jobbet, men sån ridning blir iaf jag trött av!!;)

Men rider jag bara lite lätt i skogen eller skrittjobbar lite på bana blir jag inte trött.

Jag tycker det beror mycket på hur man rider!! Rider man mycket på bana och tränar dressyr tycker jag det är bra motion. Eller om man distanstränar och rider långa sträckor i trav och lite längre galopper. Och ja, det är ändå hästen som ska göra jobbet, men sån ridning blir iaf jag trött av!!;)

Men rider jag bara lite lätt i skogen eller skrittjobbar lite på bana blir jag inte trött.

Precis! Jag blir iafl flåsig/svettig av att ut och joggträna några km i taget. :angel:

Jag tror nog att ridning ger ungefär lika mycket motion som andra sporter, konditionen tränas, muskler arbetar osv. man tränar ju. Men sen om det ger resultat är ju olika från person till person. Vissa kraftigt byggda personer kanske inte blir smalare och kanske får större muskler, men de kanske inte har så lätt för att gå ner i vikt exempel i någon annan träningsform heller. ;)

hmmm jag kan känna att ridning är ok motion.. att rida ett lektionspass på 60 minuter är absolut ingen prommenad i skogen om man säger så så då jobbas man ju igenom rätt bra och får upp pulsen lite med..

men ur konditionssynpunkt är väl ridning inte det bästa.. tycker själv att jag borde komplettera ridningen med spinning/joggning eller liknande .. sedan tycker jag iof att det kan vara vettigt att komplettera med styrketräning med.. MEN det är ju bara för att det enligt mig skulle göra mig till bättre ryttare och handlar inte om ifall ridning är bra motion eller ej.

ridning är bra motion men behöver komplement för att vara ultimat..

Dressyrpass på häst med stor gång utan framåtbjudning är typ det jobbigaste som finns...och då har jag legat 10 månader i lumpen...

Dock får man ju ladrig igång flåset när man rider. Tömköra med korta tömmar runt fyrkantspåret brukar leda bot på det lilla problemet dock!! :d

för konditions träning behöver du ju få upp pulsen också... så bara flås o svettig är inte tillräckligt :p (tycker våra hopplektioner måste va super träning dock när man får en häst som rusar som en idiot - det får pulsen igång minst sagt haha) ..

Konditionen tränas ju bara när lungorna får arbeta. De anpassar sej ju för att kunna ta in mer syre. Hur menar ni med att pulsen har att göra med det? visst, klart att man får puls när man tränar, men det är ju inte just det som ger kondis!:) är iaf vad jag har lärt mej!

men poängen med kondition.. är ju att hjärtat ska orka pumpa runt blodet bättre i ådrorna.. för att det ska ske ska du träna med öka puls.. alla vill väl ha ett starkt hjärta :p men sedan är väl högintensiv träning bra för syresättning av blodet med ?

vet bara att det är bra att träna med ökad puls ett par ggr i veckan för hjärtats skull.. bättre syresättning av blodet ökar ju cirkulationen och förbränningen osv osv...

det som tar mest stryk på en ryttare är knäna, då våra knän inte är byggda för att böja sig runt hästens buk och sedan bära hela kroppen när dom är böjda.. jag har haft flera turer med mina knän, både överansträngningar och inflammationer, och då har jag bara ridit en gång i veckan på lektion när det började.. tror det började när jag hade ridit 10 år på ridskola.. så jag får rida med apotekets knäskydd med metallskenor i.. bekväma och bra skydd.. :)

usch ja igentligen har den som kom på att vi skulle vrida om benet och knäcka det/forma det rund hästens mage helt onaturligt, inte tänk på hur mkt våra människor ben klarar.
det är då jag är tacksam att jag rider islandhäst och inte behöver ligger emot med skänkeln/käcka hela benet emot och ha tån exakt rak framåt.

men jag strävar ju efter det men när du skrev detta så känns det som att de gör nog ingenting om mina ben står ut lite bara jag får behålla mina knän:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka