Sv: Ridning bara för döttrar?
Mina barn som är 6 år, rider båda två. De har en shettis tillsammans men, han har nu blivit bara dotterns häst. Vårt islandssto har fått ett föl i sommar och min son har deklarerat att det är hans häst. Sonen blev lite rädd förra året och ville inte börja på ridskola när dottern gjorde det. Men, eftersom sonen nu vill ha fölet till sin häst har jag sagt att han måste gå på ridskola för att lära sig rida ordentligt.
Så nu har han också börjat.
Dottern gillar mest att rida och inte så mycket pysslet runt omkring. I början när vi varit ute och ridit så hoppade hon glatt av ponnyn på stallplanen och gjorde annat. Tur ponnyn är en ängel för han stod snällt kvar.
Sonen har egentligen bäst förutsättningar, han har bättre rytmkänsla men, han är lite rädd. Han gillar också att pyssla med hästarna och vara i stallet. Tyvärr så säger han ibland att det inte är så roligt och jag har redan hört av hans kompisar (6 år) att det bara är tjejer som rider.
Jag sa då till kompisen att det bara är de tuffa killarna som rider för de andra vågar inte.
Nu har vi en familj som har sina hästar i vårt stall och de två sönerna i familjen rider också och är några år äldre, så nu tycker gossen att det är lite roligare. Tyvärr är det bara tjejer som rider på ridskolan. Systern är lite duktigare på att rida nu eftersom hon ridit lite mer. Hittills har de ridit i samma grupp men, ska byta fr o m nästa helg. Det är bra för jag tror att han jämför sig lite med henne.
Jag hoppas verkligen att det håller i sig. Vi har haft jättemysiga utflykter tillsammans med hästarna, som även barnen uppskattat mycket. Jag har ridit en häst, haft en häst med som handhäst som sonen ridit barbacka på och så har dottern ridit på shettisen.
Familjen som hyr in sig har dessutom en shettis som vi får låna så mycket vi vill fast han är lite väl busig än så länge. En tanke som jag har är att skicka barnen på körskola. De har en sådan för barn här i närheten och det tycker jag verkar roligt.