Ridlekar/lätta gymkhanalekar?

castle_bar

Trådstartare
Nu vill jag ha massor av snabba tips på ridlekar för små barn som inte har ridit så länge, och gymkhanalekar för barn som har ridit lite längre men som kanske inte vågar sätta full fräs! :) Med de klassiska gymkhanalekarna jag vet nu är det ju alltid de modigaste som vågar rida snabbast som vinner... jag försöker klura ut hur man kan göra det trixigare så att även de som vill ta det lite lugnare kan få visa framfötterna. Hittills har jag kommit på att man kan ha skritt som en obligatorisk del i banan, t.ex. mellan två koner, och att hästen måste stå still i en halt ett visst antal sekunder innan man får fortsätta o.s.v... men finns det några mer kluriga gymkhanalekar som inte bara går ut på att sätta full fart? :)
 
Sv: Ridlekar/lätta gymkhanalekar?

Sätt upp ett hinder på 50 cm som dom måste rida fram till, hoppa av och krypa under och sen gå/springa med ponnyn i mål. Medhjälpare kan användas för att hålla ponnyn när dom ska ta sig under bommen.

Sätt upp ett hinder på ca 10/20 cm över marken, som de måste rida fram till hoppa av, och sen gå balangång över med ponnyn på släp. Gå/spring i mål.
Vi brukar använda plastklossar ( sockerbitar ) och dom måste börja från första sockerbiten och avsluta på sista, så dom kan inte "hoppa" från mitten på bommen och liksom fuska iväg.
Tappar man balansen får man börja om.

( För lite duktigare elever kan man sätta upp en fyrkant av bommar ex. högst upp på banan som dom måste rida in i, göra en fram/bakdelsvändning i utan att hästen kliver ur fyrkanten, och sen får dom fortsätta. )
 
Sv: Ridlekar/lätta gymkhanalekar?

Vi gjorde en bra grej på ett ridläger när jag var liten där det kunde löna sig att ta det lungt och försiktigt.

Vi var två lag (man kan såklart vara fler) med varsin "bana". Banan kan bestå av slalom, ett litet hinder, en volt eller vad som helst.
I starten finns plastmuggar och en stor hink med vatten, i målet står en medhjälpare med en plasttillbringare eller liknande.
Varje lag har varisin häst, första person hoppar upp på hästen, får ett glas med vatten i av medhjälparna, tar sig igenom banan, häller i tillbringaren och rider sedan förbi banan så snabbt man kan tillbaka till start och byter ryttare.
Man kan med fördel ha en pall vid starten så att det blir mindre slitage på hästarna med allt upp och ner.
När tillbringaren är full så har man gått i mål.
Här kan man ju ha lite olika svårighetsgrad för de olika lagen med. Ett lag med mer rutinerade ryttare kanske får ett högre hinder i sin bana eller tätare slalom.

Jag och mina vänner tyckte att det var för svårt att hålla i plastglaset så vi tog vattnet i munnen istället. Inte så lyckat då medhjälparen i andra änden höll på att kräkas när vi hostade fram vatten och spottade i tillbringaren och så var det många rundor förjäves då man råkade svälja allt vatten mitt i hoppet.
 
Sv: Ridlekar/lätta gymkhanalekar?

När jag har gymkhana brukar jag alltid ha med ett "skrittrace" på alla nivåer, om inte annat för att lunga ner hästarna lite :) Man rider bort och rundar en sockerbit/ett hinderstöd i skritt, och för varje travsteg får andra laget ett poäng (galopp är diskvalificerande). Poängen läggs sedan direkt på poängen som man får för att komma etta och tvåa i grenen (kommit först i mål). (Jag brukar låta vinnarna få 3 poäng och tvåorna 2 poäng; kommer man tvåa men hästarna i andra laget tar tre travsteg får man alltså 5 poäng i den grenen.)

Byta hand på tyglarna: Sätt upp en slalombana fram och tillbaka och sedan får eleverna byta hand på tyglarna och ta höger tygel i vänster hand och tvärtom. Vissa listar ut jättefort hur man ska göra och för andra blir det jättesvårt.

Vatten är också bra, men kolla först så att hästarna inte har något emot det. På ridskolan där jag red när jag var liten var det en häst som fick stå över vattengrenen när vi hade den eftersom man inte kom fram till henne med vattenmuggen...
Ett alternativ är ju också potatis på sked, antingen mellan tänderna eller i handen.

Vad gäller lekar för midre ruinerade beror det ju dels på hur länge de har ridit och också exakt hur orutinerade de är. :-) Min ena nybörjargrupp som har ridit i en termin och är ganska små hade lekar i början av veckan; de fick ställa upp med bra avstånd på långsidan av ridhuset, med näsan mot andra kortsidan, och så tävlade vi... Det gällde att skritta så fort som möjligt till andra långsidan, skritta så sakta som möjligt, rida så fort som möjligt (de har ju inte börjat galoppera än, så skritt eller trav), rida damsadel... Vad som helst som man kan komma på.

Man kan också lägga ut en bombana, och så får de olika poäng för varje bom/konport de rider över/igenom. Dessutom får man mer poäng för att rida på det färgade fältet i mitten av bommarna.

Vet man att de har koll på sina hästar, och man inte har någon häst som är alltför arg på de andra kan man leka "hela havet stormar". Man sätter ut hinderstör på rad längs medellinjen, ett färre än antalet elever, ber dem skritta eller trav på fyrkantsspåret, och så sätter man på musiken. När man stänger av gäller det att rida in till mitten och lägga handen på ett hinderstöd, den som blir utan "åker ut" (får fortsätta rida på spåret men inte vända in när musiken tystnar). Vill man göra det svårare (det brukar jag göra de sista rundorna, när det är 2 eller 3 kvar) kan man låta dem trava eller stå i lätt sits.
:)
 
Sv: Ridlekar/lätta gymkhanalekar?

*kl*

Tack för alla tips! :)

I sista stund hittade jag själv på en grej för de allra yngsta/minsta barnen igår - de fick vara med i en saga! Det hade skymtats en drake i ridhuset häromdagen, hur hade han kommit dit? Jo, han hade fått tag på nycklar till ridhuset! Vårt uppdrag var att kasta i drakens nycklar (hovkratsar) i en brunn (hink) så att han inte hittade dem igen! Vi red genom en mörk och slingrig skog (slalom mellan koner), när vi kom ut ur skogen skulle vi leta efter brunnen (hinken) och "parkera" hästen så nära brunnen som möjligt så att vi kunde kasta nycklarna (hovkratsarna) i brunnen. När vi gjort det gällde det att rida över en bro (mellan bommar på marken) och sedan skynda oss hem (trava med ledare) innan draken upptäckte oss! :D

Jag har aldrig gjort så innan men det blev myyyycket uppskattat av barnen! De fick först testa på varje moment, sedan fick de rida sagan/banan en i taget och fick applåder av föräldrarna när de kommit hem i mål. Dessutom fick de trava "ärevarv" med ledare eftersom alla klarade av uppdraget - åh vad de tyckte att det var roligt! Så det kan jag verkligen rekommendera till andra! :)
 
Sv: Ridlekar/lätta gymkhanalekar?

Vad kul! :-)
Jag har faktiskt gjort lite liknande, som gymnastik och balans för ridlekisbarnen. Men då har jag inte haft en färdig saga, utan vi brukar börja med att ge oss ut och flyga (knut på tyglarna, alla flyger); barnen får bestämma vart (vi har varit i Spanien, öknen etc). Sedan när man kommer fram kan det hända lite vad som helst (beroende på var man är), men det brukar finnas något man kan plocka (apelsiner/kokosnötter/...), och kanske så småningom kasta på varandra, det brukar komma en och annan farlighet som man får fly/trava (ilskna apor/beduiner/...), vi brukar hitta en skatt av något slag att stoppa i fickorna och ta med hem etc. Nackdelen är att jag inte har kunnat bygga något som du har gjort.

Mina nybörjare som har ridit en termin har lekt hela havet stormar idag. Det var uppskattat! :-) (Och iaf två av grupperna som red tidigare i veckan har ridit bombanor; de har varit indelade i lag och fått poäng när de har ridit mellan koner och över mittenfältet på bommarna, och så pluspoäng när de har travat och galopperat (det tar sådan tid annars, upptäckte jag efter första gruppen) . Det var också kul!
 
Sv: Ridlekar/lätta gymkhanalekar?

En sak som är rolig är att rida med tyglarna i kors även de som har ridit jättelänge fick tänka efter lite:)
 
Sv: Ridlekar/lätta gymkhanalekar?

kl

fyller på med gymkhana grenar som inte är så avancerade

*klädrejs - man samlar ihopp några kläder (gärna stora storlekar, jacka, byxa stora skor etc) där första ryttaren springer ner till andra änden där kläderna ligger tar på sig ett klädes plagg, springer tillbaka byter (lämnar över klädesplagget till nästa som tar på sig det) och som springer ner och tar på sig yterliggare ett klädes plagg springer tillbaka byter med nästa som springer ner och hämtar ett till tills alla kläderna sitter på sista personen är man få kan man göra att de ska springa till baka med kläderna ett i taget eller sista eleven lämnar alla ist för att hämta, brukar inbringa mkt skratt och hästarna får vila lite har man mer rutinerade kan de rida ist för springa

*ta ett grimskaft/snöre el dyl som de ska binda fast i ett hinderstöd och nästa skall knyta upp från häst ryggen

*Sitta baklänges och styra slalom

* springa själva och hoppa över en bom runda en kona och tillbaka krypa under bommen

Jag brukar ha en el två ponnysar till varje lag och de får hjälpa varandra en del när det gäller upp och ner, nybörjarna brukar få leda varandra (blandade åldrar från 6 år) så får de lära sig att hantera ponnysarna från marken och leka och balansera från ryggen

Hela havet stormar brukar jag ta socker bitar i mitten som de ska hoppa av och sätta sig på så får det träna på att sitt upp (gäller att man har avstånd mellan så hästarna inte surar på varandra när barnen är på marken.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 830
Senast: Klara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 357
Senast: KSF
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 660
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp