Sv: Ridlekar/lätta gymkhanalekar?
När jag har gymkhana brukar jag alltid ha med ett "skrittrace" på alla nivåer, om inte annat för att lunga ner hästarna lite
Man rider bort och rundar en sockerbit/ett hinderstöd i skritt, och för varje travsteg får andra laget ett poäng (galopp är diskvalificerande). Poängen läggs sedan direkt på poängen som man får för att komma etta och tvåa i grenen (kommit först i mål). (Jag brukar låta vinnarna få 3 poäng och tvåorna 2 poäng; kommer man tvåa men hästarna i andra laget tar tre travsteg får man alltså 5 poäng i den grenen.)
Byta hand på tyglarna: Sätt upp en slalombana fram och tillbaka och sedan får eleverna byta hand på tyglarna och ta höger tygel i vänster hand och tvärtom. Vissa listar ut jättefort hur man ska göra och för andra blir det jättesvårt.
Vatten är också bra, men kolla först så att hästarna inte har något emot det. På ridskolan där jag red när jag var liten var det en häst som fick stå över vattengrenen när vi hade den eftersom man inte kom fram till henne med vattenmuggen...
Ett alternativ är ju också potatis på sked, antingen mellan tänderna eller i handen.
Vad gäller lekar för midre ruinerade beror det ju dels på hur länge de har ridit och också exakt hur orutinerade de är. :-) Min ena nybörjargrupp som har ridit i en termin och är ganska små hade lekar i början av veckan; de fick ställa upp med bra avstånd på långsidan av ridhuset, med näsan mot andra kortsidan, och så tävlade vi... Det gällde att skritta så fort som möjligt till andra långsidan, skritta så sakta som möjligt, rida så fort som möjligt (de har ju inte börjat galoppera än, så skritt eller trav), rida damsadel... Vad som helst som man kan komma på.
Man kan också lägga ut en bombana, och så får de olika poäng för varje bom/konport de rider över/igenom. Dessutom får man mer poäng för att rida på det färgade fältet i mitten av bommarna.
Vet man att de har koll på sina hästar, och man inte har någon häst som är alltför arg på de andra kan man leka "hela havet stormar". Man sätter ut hinderstör på rad längs medellinjen, ett färre än antalet elever, ber dem skritta eller trav på fyrkantsspåret, och så sätter man på musiken. När man stänger av gäller det att rida in till mitten och lägga handen på ett hinderstöd, den som blir utan "åker ut" (får fortsätta rida på spåret men inte vända in när musiken tystnar). Vill man göra det svårare (det brukar jag göra de sista rundorna, när det är 2 eller 3 kvar) kan man låta dem trava eller stå i lätt sits.