Ridlärare tvingar en att använda ridspö

Danecool4

Trådstartare
Hej! Jag går på en ridskola där jag just nu rider ett haflinger sto. Hon är väldigt envis ibland och det kan vara väldigt svårt att få henne att börja trava osv.
Jag avskyr ridspön (inte när de används för att få hästen att förstå ens hjälper, men om man använder det som bestraffning).
När Lady (hästen jag rider) har en av sina "värsta" dagar brukar min ridlärare typ tvinga mig att använda ett långt ridspö att slå på hennes rumpa med.
Till en början frågar ridläraren bara om jag vill ha ett, men efter att tag hämtar hon mig ett och ger det till mig. Trots att jag sagt att jag inte vill.
Då försöker jag använda det så lite som möjligt, men då skriker ridläraren såklart gång på gång "använd spöt då!!" Och "slå till henne ordentligt på rumpan, det där känner hon ju inte!!".

Så, vad är er åsikt i det här, och vad tycker ni jag borde göra?

Byt ridskola eller byt ridlärare.

Det finns lite olika anledningar till att hästen beter sig som den gör, dvs inte går fram om man inte slår den. Det kan till exempel vara brist på utbildning, att hästen vantrivs och har tröttnat på att vara lektionshäst, att den är bekväm av sig i sin natur eller att den har ont. Jag har svårt att se ett vettigt skäl till att ge en elev uppmaning att ge hästen stryk för att den inte går framåt.

Ja det kan vara motiverat att använda spöet för att få hästen att gå framåt men inte på det här viset.

Hej! Jag går på en ridskola där jag just nu rider ett haflinger sto. Hon är väldigt envis ibland och det kan vara väldigt svårt att få henne att börja trava osv.
Jag avskyr ridspön (inte när de används för att få hästen att förstå ens hjälper, men om man använder det som bestraffning).
När Lady (hästen jag rider) har en av sina "värsta" dagar brukar min ridlärare typ tvinga mig att använda ett långt ridspö att slå på hennes rumpa med.
Till en början frågar ridläraren bara om jag vill ha ett, men efter att tag hämtar hon mig ett och ger det till mig. Trots att jag sagt att jag inte vill.
Då försöker jag använda det så lite som möjligt, men då skriker ridläraren såklart gång på gång "använd spöt då!!" Och "slå till henne ordentligt på rumpan, det där känner hon ju inte!!".

Säg till ridläraren att du vill rida en annan häst. Man ska aldrig gå på en häst med spö om man inte själv tycker det känns rätt och tror på det, det blir inget bra.

Byt ridskola. Det där är absolut inte okej. Jag vet att det tyvärr förekommer alltför ofta och jag undrar alltid vad instruktören har för utbildning/erfarenhet om hen tycker det är okej att behandla hästarna (och sina elever!) så. Byt till en ridskola där de bryr sig om hästarna, ser till hästarnas välbefinnande och där du kan få lära dig rida utan att känna dig tvungen att misshandla hästen. Det kommer man ändå aldrig någonstans med.

Jag skulle byta ridskola eller ridlärare. Mitt ridintresse höll på att dö förut för att jag red för ridlärare med en helt annan filosofi än jag. Jag vill rida med hästen, inte tvinga den med våld.

Jag red förut på en ridskola där det fanns en häst som stannade när man red. Den blev som helt blockerad, bara tvärstannade och vägrade röra sig. Flera ridlärares lösning var att drämma till den på rumpan med ett spö samtidigt som de höll fast den i tygeln så att hästen inte kunde springa framåt, allt det med eleven på ryggen. Fullständigt vidrigt. Jag var bara ett barn då och red kvar på ridskolan ändå vilket jag inte gjort idag om det hänt, men jag kände starkt redan då att det inte var okej och jag vägrade rida den hästen eftersom jag inte ville hamna i den situationen och dels visste att hästen inte mådde bra. Jag slutade på ridskolan några år senare och då hade jag verkligen tappat lusten helt, det tog lång tid mer bra ridning innan jag på riktigt började känna ett sug igen. Jag önskar att jag hade slutat tidigare.

Säg att du vill byta häst, eller byt ridskola eller ridlärare som anda också föreslog. Det skulle vara bra att kolla upp varför hästen är så, om den har ont eller vantrivs, istället för att gå på den med spö, som din ridlärare vill att man ska göra.

Senast ändrad:
Säg att du vill byta häst, eller byt ridskola eller ridlärare som anda också föreslog.Dessutom tycker jag inte att man ska "lösa problemet" genom att gå på hästen med spö och tvinga fram den, kolla upp varför den är så istället (om den har ont osv). Det kan också vara att den inte trivs med att vara ridskolehäst, och då blir det ju bäst om man säljer den till någon den kommer trivas med.
Det spelar mindre roll varför hästen inte vill (eller förstår), man ger den inte stryk för att få sin vilja igenom. Ja man kan behöva spöet för att någon enstaka gång "väcka hästen" men det är inte de instruktionerna handlar om. Att hela tiden slå hästen är oacceptabelt och så länge eleverna inte röstar med fötterna lär ridskolan/instruktören fortsätta.

En häst som jag rider där behöver man ha spö för att få henne att jobba ordentligt. Men jag brukar i första hand bara vifta med det, i andra hand smälla det mot mitt ben så att det låter, vilket brukar få en bra effekt, och i tredje hand knacka på hästen på bakdelen med det (inte slå alltså). Eftersom hon lärt sig hur jag brukar göra så räcker det numera oftast med steg 1 eller 2. Pröva om det kan funka på din häst, det är klart du inte ska behöva sitta och slå henne!

Ridläraren kan inte tvinga dig att slå hästen. Himla tråkigt att lektionshästarna behandlas så där du rider, och att en häst som visar så tydligt missnöje inte visas mer respekt! :confused:

Jag tycker det är modigt av dig att säga nej. Om inte ridläraren varken respekterar sina arbetskamrater hästarna eller dig som elev så tycker jag att du ska byta ridskola.

Det spelar mindre roll varför hästen inte vill (eller förstår), man ger den inte stryk för att få sin vilja igenom. Ja man kan behöva spöet för att någon enstaka gång "väcka hästen" men det är inte de instruktionerna handlar om. Att hela tiden slå hästen är oacceptabelt och så länge eleverna inte röstar med fötterna lär ridskolan/instruktören fortsätta.

Jag ser dock inte att man ska slå hela tiden? Bara att TS inte vill använda det och därför inte gör det tillräckligt för att väcka hästen.

Jag ser dock inte att man ska slå hela tiden? Bara att TS inte vill använda det och därför inte gör det tillräckligt för att väcka hästen.
Hur i hela fridens namn lyckas du tolka det jag skriver som jag försöker rättfärdiga att slå hästar hela tiden? Och hur får du ihop det med att jag rekommenderar TS att byta ridskola och/eller ridlärare?

Hur i hela fridens namn lyckas du tolka det jag skriver som jag försöker rättfärdiga att slå hästar hela tiden? Och hur får du ihop det med att jag rekommenderar TS att byta ridskola och/eller ridlärare?
Du skrev ju det? Jag fetade ovan.

Jo, jag kan välja en mening du skrivit och få det att låta heltokigt också. Läs resten också vet jag så får du kontexten (sammanhanget alltså).

Vad är grejen? Jag har läst hela. Jag kan precis lika gärna tänka mig att TS bara är ytterligare en inte så bestämd elev, och att hästen kör runt med henne. Det är inte fråga om att TS ska slå hästen, eller ge den stryk. Du medger själv att att "väcka hästen" är okej en enstaka gång. Något annat kan inte jag få fram att det är tal om?

Vad är grejen? Jag har läst hela. Jag kan precis lika gärna tänka mig att TS bara är ytterligare en inte så bestämd elev, och att hästen kör runt med henne. Det är inte fråga om att TS ska slå hästen, eller ge den stryk. Du medger själv att att "väcka hästen" är okej en enstaka gång. Något annat kan inte jag få fram att det är tal om?
TS Skriver:

Att väcka hästen gör man inte med att slå hästen upprepade gånger i rumpan enligt mig.

Du kanske tycker man ska göra det? Att det är ett okej beteende från ridläraren?

Fast ridläraren säger det upprepade gånger. Som jag tolkar det vägrar TS och använder det knappt alls.
Ja vi har tydligen olika åsikter om lämplig hantering av både hästar och elever.

Jag vill då inte rida på en ridskola med en instruktör som skriker åt mig och definitivt inte att ridläraren skriker åt mig att använda spöet gång på gång. Behövs det ett "wake up call" och eleven inte förstår så får man instruera på ett mer effektivt sätt och förklara vad som förväntas och varför istället för att stå och skrika. Att slå hästen hårt i rumpan är inte det jag tänker på med "wake up call" utan snarare som bestraffning.

Jag tänker snarast på att använda lätt hjälp, lite hårdare hjälp och om det inte hjälper ta i ordentligt men som en hjälp vid skänklen och kanske verbalt.

Om vi ser till konsekvenserna att du ger en skänkelhjälp som hästen inte tar. En till skänkelhjälp som hästen inte tar. Där ska spöet användas som förtydligande hjälp, konkret och direkt. Det är inte mer humant att dutta med hjälper i en halvtimna eller sparka med skänklarna än att ge en korrekt spöhjälp.

Jag vill inte ens gå in på diskussionen om de konsekvenser som kan följa av att hästen lär sig att skänkeln är valfri att ignorera.

Hästar är gulliga. Söta. Men de är också 500 kg massiva,muskulösa, reaktiva och oberäkneliga varelser, som pga okonkret handlande kan försätta både dig och sig själv i direkt livsfara.

Jag har en sån sötnos i stallet. Fråga gärna hur det gick till.

Slå och slå... Ibland kan det ju faktiskt vara väldigt mycket bättre att eleverna petar till med spöt en gång än att de sitter och bankar hästen i sidorna med skänkeln konstant i en timmes tid. Vilket ofta blir fallet på en häst som inte går fram ordentligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama