Ridlärare dömd för djurplågeri

Sv: Ridlärare dömd för djurplågeri

Så dumt...I detta fallet undrar man vad ett ridspö gör i sammanhanget stegrande häst....fanns det någon tanke bakom??? I min värld kan man inte slå ned en häst från att resa sig... tvärtom!!!
Tragiskt fall.... hoppas han/hon tar sig en funderare på att byta yrke för att slå mot huvudet i en sådan situation är absolut förbjudet! Det finns inga möjligheter att kunna vara säker på att träffa något speciellet ställe och det visar väl resultatet av detta. Tycker nog det hela gick rätt bra ändå, en häst som reser sig och dessutom får ett spörapp kan ju lika gärna slå runt och vad händer med människan på ryggen då???

Alla hästar jag mött som har haft problem med att bli istadiga i form av att gå på bakbenen har haft fysiska problem alt. varit utsatta för mycket dålig ridning (förstått noll i komunikationen).. inget man kan slå ur dem alltså....men jag har inte mött alla hästar såklart...

Ibland kan det faktiskt löna sig att slå hästarna på huvudet när de reser sig.
Kanske inte just med ett spö, men det finns många olika metoder som brukar fungera.
För en häst som stegrar sig är faktiskt en farlig häst, och det kan man inte (alltid.) lirka bort, för om den "får" stegra sig så är det stor risk att den kommer fortsätta med det resten av livet.
Och som sagt - en stegrande häst är en farlig häst!

Om det är någon som ska slå hästen i huvudet tycker jag att det är ryttaren, för då slår ju ryttaren hästen "neråt" medans en som står på marken slår hästen "uppåt".. hoppas ngn fattade vad jag menar..

Nej.. jag förstår faktiskt inte!

Att slå en häst i huvudet med ridspö är ovettigt i överkant!!!

Jag är inte emot ridspö och jag har ingen flummig inställning om att allt går att lirka bort... och jag vet precis hur farligt det är med hästar som reser sig... Hästar som är farliga/istadiga eller bara rent svårridna, höga i rang osv osv. och jag har även många gånger fått försvara mitt sätt att lösa konflikter på för mindre erfarna..

Det försvarar ändå inte spöbruk på hästens huvud då den reser sig... om man ändå vill använda spöet i den situationen skulle jag möjligtvis kunna försvara detta på bakdelen i framåtdrivande syfte..

Och fortfarande är det så att hästar som reser sig högt och med risk att slå runt oftast gör detta för att de har ont!!! Hur slår man bort detta??? I min gröna ungdom trodde jag nog oxå man kunde slå ned en häst.... och en tränare jag umgicks endel med ägnade sig åt dyl. saker med tillridningshästar som kom... i samtliga fall visade sig att hästarna hade ont antingen i munnen, en hade svalgproblem, några ryggont..

Hästar som små stegrar backar och konstrar brukar mer visa ovilja mot en bristfällig/otydlig kominikation och ett otydligt ledarskap....
Träning av signalspråk och en förståelse för eftergiftens betydelse brukar få dessa hästar att sluta upp.

Att resa sig är för hästen en ganska arbetsam uppgift och inget den väljer att göra för att det är enkelt... alltså, reser sig en häst är det något relativt allvarligt som stör den... ta reda på orsak istället för att slå borde för den hästkunnige vara självklart...

Jag har läst i en bok att hästar går emot tryck så om man slår den i huvudet så blir detr ju ett tryck som hästen då går emot. vi hade en sån häst i stallet som ställde sig jämt... en rutinerad tjej red så och när hästen ställde sig så slog hon till ganska rejält i huvudet på den å sen kläckte ett ägg i huvudet på den direkt efter så att det skulle kännas som om att hon blödde.. detta funkade i det här fallet men det var endast en nödlösning efter ett flertal undersökningar av veterinärer och andra "hästvetare"
men det är alltid fel att bestraffa hästen med slag.

och om hästen enbart reser sig för att den är lite upphetsad och gör resningarna som en kul grej precis lika ofta sióm att den trippar åt sidan innan den får börja gå framåt?

stegringar i samband med upphetsning är ett stort nej för mig, och en häst jag red på lektion reste sig enbart för att han blev upphetsad för snart skulle just han få galoppera iväg och hoppa hinderserien, och han stannade upp och stegrade sig trots att han faktiskt blev arbetad tills det var dags att stta igång, tredje och fjärde gången han stegrade sig klappade jag till med handflatan emellan öronen och slapp fler stegringar under lektionen..

gjorde jag fel att använda min köpta lektion till att utföra de rätta övningarna istället för att sitta av och ha ledarskapsövningar med en ridskolehäst som jag bara rider 3 ggr på ett halvår?

tryck är en HELT annan sak än plötslig klapp.. menar du alltså att din häst ALLTID går emot tryck? hur får du den att förslytta sig i skänkelvikning åt vänster, lägger du till vänster skänkel då? kan nån annan rida din häst ÖHT?

Märkligt... En ridlärare i Halland blev anmälld för djurplågeri (ej dömd eller nått) detta i samband med ridning av en problem häst... oj oj oj vad det skrevs här på buke då... Då var ni arga och upprörda och ridläraren (ännu inte dömd??) skulle piskas, han/hon skulle inte skaffa barn osv osv... Nu när ni har en dömd som i mina ögon iaf. gjort något synnerligen mycket mer felaktigt så är ingen upprörd...

beror helt på uppsåtet, tror inte att denna ridlärare medvetet ville skada hästen o ögat.. samma sak som att man blir förbannad på en häst som puttas hela tiden och klappar i och hästen far in i sin egen krubba och börjar blöda.. det var helt klart inte min mening att hästen skulle göra inna sig, enbart respektera mig.. hade man avlivat en häst som sparkat flera broddhål i en annan häst vid rangstrider i hagen? djurplågarhäst?

Det som lär hästen stegra är ofta ryttaren. Tex. genom att ge hjälper som hästen tycker är motsägelsefulla. framåtdrivande och förhållande på en gång. Hästen stegrar sig för att den får årder att gå samtidigt som ryttaren hindrar den. Oftast slutar det med att ryttaren blir rädd och slutar med övningen varvid hästen snart lär sig att stegra när den inte vill lyda. Hästen är farlig så till slakt med den. Jag har utbildat många problemhästar och i 99% är problemet ryttaren.

jag tror faktiskt jag vet vem den där personen är, o d kanske inte alltid har varit så oskyldigt alls... om d e den personen jag tror så är d inte mer än rätt

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Till följd av att hästen fick veterinärvård för ett skadat öga för sent behövde ögat opereras bort. Nu döms hästägaren för djurplågeri.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Proffstränaren Christoffer Eriksson har utretts för djurplågeri. Enligt en före detta anställd tvingades hon träna en skadad häst. Domen...
Svar
0
· Visningar
104
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Böter och villkorligt. Den tyske stuteriägaren dömdes tidigare i veckan för djurplågeri efter att 14 hästar på hans stuteri varit i så...
Svar
0
· Visningar
464
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden