Sv: Ridlärare dömd för djurplågeri
Nej.. jag förstår faktiskt inte!
Att slå en häst i huvudet med ridspö är ovettigt i överkant!!!
Jag är inte emot ridspö och jag har ingen flummig inställning om att allt går att lirka bort... och jag vet precis hur farligt det är med hästar som reser sig... Hästar som är farliga/istadiga eller bara rent svårridna, höga i rang osv osv. och jag har även många gånger fått försvara mitt sätt att lösa konflikter på för mindre erfarna..
Det försvarar ändå inte spöbruk på hästens huvud då den reser sig... om man ändå vill använda spöet i den situationen skulle jag möjligtvis kunna försvara detta på bakdelen i framåtdrivande syfte..
Och fortfarande är det så att hästar som reser sig högt och med risk att slå runt oftast gör detta för att de har ont!!! Hur slår man bort detta??? I min gröna ungdom trodde jag nog oxå man kunde slå ned en häst.... och en tränare jag umgicks endel med ägnade sig åt dyl. saker med tillridningshästar som kom... i samtliga fall visade sig att hästarna hade ont antingen i munnen, en hade svalgproblem, några ryggont..
Hästar som små stegrar backar och konstrar brukar mer visa ovilja mot en bristfällig/otydlig kominikation och ett otydligt ledarskap....
Träning av signalspråk och en förståelse för eftergiftens betydelse brukar få dessa hästar att sluta upp.
Att resa sig är för hästen en ganska arbetsam uppgift och inget den väljer att göra för att det är enkelt... alltså, reser sig en häst är det något relativt allvarligt som stör den... ta reda på orsak istället för att slå borde för den hästkunnige vara självklart...