Ridklubben uppmanar alla hästägare att plocka upp efter sin häst

Jag hoppar inte av under ridtur utan har den gången en häst bajsade olämpligt åkt dit med bilen och mockat undan efter ridturen.

Kom på att jag ljög, det har hänt två gånger men andra gången jag kom dit med bilen ville den husägaren ha högen till sina rosor. :)

Är det inte klubben som ligger nära superfin sandstrand? Jag har för mig att de har haft problem med att det är många som åker till stranden och inte sköter sig, och att sedan får klubben kritik trots att de inte har med saken att göra. Jag tror att det är en del underliggande grejer där som gör att det blir ett extra påtagligt problem.

Vad det gäller bajs så hoppar jag av och sparkar undan om det är framför någons hus eller ställe där människor går (typ i mitten på en populär gångväg). Jag hoppar inte av om vi är i skogen eller på en grusväg mer ute i ingenstans.
(Eller ehm ... jag har nästan alltid springande sällskap med mig så det är sällan jag personligen hoppar av utan det sköter mitt sällskap, men de få gångerna jag inte rider ihop med honom då ;) )

Min häst föredrar att bajsa i skogen, så det är sällan ett problem. När vi är iväg på äventyr har vi med en sådan där gödselskopa för att kunna städa snabbt och enkelt efter oss, men då har man ju transport/bil så det är ju väldigt simpelt.

När vi stod uppstallade i stall i villaområde sparkade jag undan om det var längre från stallet, närmsta grannarna gick jag tillbaka efteråt och plockade upp med grep. Vissa villaägare där hade hängt ut skyffel utanför sina hus för att man skulle kunna plocka upp från asfalten och slänga ner i diket (mycket hästar där).

Är det inte klubben som ligger nära superfin sandstrand? Jag har för mig att de har haft problem med att det är många som åker till stranden och inte sköter sig, och att sedan får klubben kritik trots att de inte har med saken att göra. Jag tror att det är en del underliggande grejer där som gör att det blir ett extra påtagligt problem

Nej, du tänker nog på en annan ridskola.

Alltså, min spontana och rent subjektiva reaktion är att jag tycker detta är lite tramsigt. Hästbajs är liksom bara gräs som processats lite 😁 Inte ens polisen plockar ju upp efter sig när de rider genom stan.

Alltså, min spontana och rent subjektiva reaktion är att jag tycker detta är lite tramsigt. Hästbajs är liksom bara gräs som processats lite 😁 Inte ens polisen plockar ju upp efter sig när de rider genom stan.
Det är skillnad på enstaka bajshög och vad som snabbt kan bli i ett område som används av många ryttare dagligen, om allt tillåts ligga.

Jag tycker det hör till vanligt hyfs att skuffa undan bajs ner i närmsta växtlighet om hästen bajsar på vägar som används av många.

Var tvungen att kolla upp och nej, det gör jag inte. De ligger nära Stråvalla, och det är en evig diskussion varje år om folk som inte sköter sig när de rider där.
https://www.facebook.com/FrillesasR...XCqtGJ7cretLD525FfKKNsB1iFWdZaymKPs2f7mbfTbKl

Jag som är uppvuxen på landet och sedan har tagit upp hästandet igen i storsdaden tycker inte det är ett dugg konstigt. Om man bor någonstans där det finns väldigt mycket natur, lite eller "lagom" många hästar och lite eller "lagom" många strövare och cyklister i samma område så förstår jag om det känns galet att "plocka upp" efter sin häst.

Men när man är väldigt många människor som ska dela på ett litet grönområde, och samma ytor används av cyklister, löpare, flanörer med och utan barnvagn och en hel del hästar. Då blir läget ett annat tycker jag. Då behöver ryttarna tänka på att hålla sig väl med de andra som ytorna delas med, annars riskerar privilegier att dras in. Exempelvis genom att hästar endast får röra sig på vissa bestämda stråk inom grönområdet (Järvafältet i Stockholm är ett exempel där man separerar olika "trafikslag" inom vissa områden för att öka säkerheten och komforten för alla).

Jag har själv stått i ett ställ där vi på vissa sträckor av ritten behövde sitta av och sparka undan bajset om hästen bajsade. Detta för att hålla oss väl med markägaren på dessa områden. Och stallägaren ville så klart hålla sig väl med markägaren, så vi hade stränga förhållningsregler kring detta.

Var tvungen att kolla upp och nej, det gör jag inte. De ligger nära Stråvalla, och det är en evig diskussion varje år om folk som inte sköter sig när de rider där.
https://www.facebook.com/FrillesasR...XCqtGJ7cretLD525FfKKNsB1iFWdZaymKPs2f7mbfTbKl
Alltså, du har ju helt rätt! Jag vet inte hur det hände men jag fick ett hjärnsläpp och trodde det var Malmö Ridklubb. Kollade till och med upp var den låg. Men uppenbarligen baserat på någon slags form av hallucination 😭🙈 Ber om ursäkt! Tar tillbaka allt.

Alltså, du har ju helt rätt! Jag vet inte hur det hände men jag fick ett hjärnsläpp och trodde det var Malmö Ridklubb. Kollade till och med upp var den låg. Men uppenbarligen baserat på någon slags form av hallucination 😭🙈 Ber om ursäkt! Tar tillbaka allt.
Det finns uppenbart mer än en, no hard feelings! 🙂

Det är skillnad på enstaka bajshög och vad som snabbt kan bli i ett område som används av många ryttare dagligen, om allt tillåts ligga.

Jag tycker det hör till vanligt hyfs att skuffa undan bajs ner i närmsta växtlighet om hästen bajsar på vägar som används av många.
Okej jag ger mig 😄 I mitt scenario rörde det sig om lagom mycket bajs. För mycket bajs är såklart för mycket 😂

Flera av er skriver att ni skulle putta dem åt sidan till diket etc, och det tänker jag är väl det vanligaste. Men just detta som det handlar om så står det ju på skylten att man ska plocka upp dem, inte bara sparka dem åt sidan. Därav min undran om de förklarar vad de tänker att man ska göra.

Jag kunde inte låta bli att googla.
För den som vill ha en liten påse att hänga på sadeln finns denna hopfällbara variant som man lätt plockar med sig när man suttit upp:
61-xEoSW4kL._AC_SL1500_.jpg

Och för den som vill ha ett steg till i stigbygeln finns denna:
418Y1pf5YyL.jpg

Själv köpte jag en mindre häst istället :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Carola Johansson från Väröbacka har chans att bli Årets sportförälder på Idrottsgalan i januari. Trots att hon känner en viss rädsla för...
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det var kärlek vid första ögonkastet." Brittiska OS-medaljören Laura Collett är först ut när Internationella Ridsportförbundet uppmanar...
Svar
0
· Visningar
62
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Frillesås rid- och körklubb får 5,8 miljoner i stöd i ett nytt projekt som riktar sig till barn och unga med funktionsvariationer och...
Svar
0
· Visningar
158
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu uppmanas andra hästägare i området att agera.
Svar
0
· Visningar
211
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V