Ridklubb utan ridhus

(DalaDemokraten)
Borlänge ridklubb kan stå utan lokaler efter årsskiftet. De nuvarande ägarna till Lerbäckens ridcenter har sagt upp avtalet. Det råder svårigheter att samarbeta mellan ägarna och klubben. - Jag måste ta ansvar för personalen, säger Ingrid Wåhlstrand, ordförande. Borlänge...

Läs mer...

Sv: Ridklubb utan ridhus

Jodå, men inget staket stoppar hästar när de "vill" ut. Och alla staket där har förbättras avsevärt under alla de tre senaste ägarna (inkl nuvarande).
Under mina 15 år där så har ridskolehästarna varit lösa på väg mot riksvägen två gånger, båda har skett vid insläpp från hage. Då har de lösa hästarna sprungit längs den ca 400 m långa "privata" bilvägen mot riksvägen, men fortsatt ut på ängarna istället för att svängt ut på riksvägen.

Hmm, när var du ute på Lerbäcken sist? När vi kom så var hagarna de sämsta jag sett (frånsett taggtråd möjligtvis). Lappat och lagat med balsnöre, tejp, mm och tråden så dålig att den vittrade sönder i händerna. Jag vet för jag har bytt mil av tråd och satt hundratal stolp där i sommar. För den delen är inte viltstängsel lämpligt som stängsel till häst.... Vad har egentligen de förra ägarna gjort? I alla fall inte tagit bort svampen som växte i ridhuset, bläää. Visst var det bättre förr, he he... :rofl::rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Det finns väl alltid en anledning till att sälja en anläggning och därigenom en orsak till att slitageprylar som hagar blir lidande. Och självklart har det alltid funnits riktigt stängsel mot viltstängslet, men det är inte som att riksvägen går 5 m ifrån hagen som din vän fick det att låta som.

Det har hänt massor på anläggningen sen ni tog över, men lika mkt har hänt vid alla de tidigare ägarbytena! Om du tycker att det var slitet när ni tog över så skulle du bara veta hur det har sett ut tidigare ;)

Det är ju oerhört underhållande att höra er klaga på avtalsbrott från ridskolans sida, när ni inte har koll på juridiken själva. Har ni ens läst igenom Jordabalken?

Det är inte som att BRKs (som är förkortningen för klubben) mål är att vara kvar på anläggningen för evigt. Det var länge sen som anläggningens utformning och storlek var en optimal storlek för ridskolan/de stallplatser som finns. Det enda som är underbart med Lerbäcken är de ridvägar som finns i närheten och att markägarna i trakten har varit positiva till ridskolans/klubbens verksamhet (eftersom tillstånd krävs för kommersiell verksamhet).

Det är bara bra för klubben att äntligen komma därifrån, men det hade ju varit bättre om det funnits ordentlig förberedelsetid.

Senast ändrad:

Om du läser tidigare inlägg så ser du att jag knappast klagat, bara konstaterat att samarbetet inte fungerat. Det är bra att BR flyttar för det finns inget intresse från vår sida att försöka tvinga fram ett samarbete.
Läsa Jordabalen, ja visst har jag det. Det brukar ingå när man läser juridik på Stockholms Universitet. Kanske vore bra om fler tog del av den .....

Det är ju flertalet punkter där ni inte följer iaf.
Vad säger du tex om 2 kap 4 § i den då?

Jag uppskattar att det finns människor som du som faktiskt har åsikter och kan föra en debatt :). Tänk vad bra det kunnat vara om någon i BRs styrelse varit lika aktiv eller åtmistone velat prata framtid mm med oss en enda gång.....
Vad gäller JB (Jordabalken) så svarar jag gärna på dess tillämpning på sakfrågor, men tyvärr kan jag inte gissa vad du menade. Sen har vi ju förarbeten, praxis, mm också men som sagt måste man veta vad det gäller innan man kan gå i svaromål.
Jag bjuder gärna på en fika om du har vägarna förbi så kan vi fortsätta vår diskussion där.
Väl mött. :banana:

Det var tvättmaskinsfrågan och jag har ingen aning om hur det löste sig. Men har den tidigare ägaren inte gett er korrekta uppgifter i ägarefrågan där så är det ju någonting ni får ta med honom eller mäklaren, inte låsa in den så att klubben inte kommer åt sin nyköpta maskin.

Jag sätter inte min fot på Lerbäcken igen så länge ni är där och desamma tror jag gäller de flesta andra hästmänniskor kring Borlänge.

Varför skulle de inte göra det? Normala människor har väl förhoppningsvis insikten att kunna skilja på sak och person...

Jag vet inte vad som hänt med tvättmaskinen men det är ju då otroligt synd om det är som sannakri säger att ingen vågat ta en konversation om det, för genom att snacka löser man mycket, i alla typer av förhållanden, och kommunikationsbrist är aldrig ens fel i något förhållande.

Vi kan vara rörande överens om att det är en epok som går i graven, jag tror tyvärr inte att BRK kommer att vinna på det heller, att flytta till gården det är tal om lär göra att de tappar många ridande medlemmar, kanske hittar de tillbaka till ridskolan när en ny anläggning står klar, kanske inte, hur som helst slår man inte upp en anläggning på en dag utan den provisoriska lösningen lär bli ett tag. Ute i Romme exempelvis finns kanske markerna, däremot finns inte stallen än om de ska hysa in en ridklubb vid rommetravet (eftersom stallen är relativt fulla om inte annats så vid tävlingsdagar).

Sedan har jag personligen svårt att se att någon skulle kunna kasta ut någon från en dag till en annan oavsett vad som står i avtalen, det finns lagar och regler för sådant och väljer då ridskolan att flytta direkt utan någon ny lösning är det bara att beklaga, men knappast något som man kan belasta hyresvärden för.

Jag fick reda på igår att vi tyvärr får nya hyresvärdar i det lägenhetshus där vi bor. Dessa kommer både att höja hyran och göra en hel del förändringar som inte kommer att vara till det positivare slaget för oss (bland annat får man inte längre ha djur i lägenheterna). Men så är det ju, vi får göra som vi vill, antingen köper vi det eller så får vi flytta. Vi flyttar.... Tycker inte egentligen att det är svårare än så att det handlar om en tvist mellan en hyresvärd och en hyresgäst. Gör det inte större än vad det är.

...Jag fick reda på igår att vi tyvärr får nya hyresvärdar i det lägenhetshus där vi bor. Dessa kommer både att höja hyran och göra en hel del förändringar som inte kommer att vara till det positivare slaget för oss (bland annat får man inte längre ha djur i lägenheterna). Men så är det ju, vi får göra som vi vill, antingen köper vi det eller så får vi flytta. Vi flyttar....

Värden kan inte förbjuda djur om det inte finns sakliga skäl, t ex att huset är anpassat för allergiker :)

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Kan-varden-forbjuda-mig-att-ha-husdjur-till-exempel-hund.aspx

Det är väl typ något sådant han hade tänkt göra, jag har inte riktigt satt mig in i det eftersom en granne ringde och sa det igår och jag ligger på sjukhus sedan ett bra tag tillbaka. Men det gör ju att vi inte har någon möjlighet att bo kvar, eftersom vi har hund.. Förövrigt har minst fem grannar till hund så hyresvärden lär nog få problem att behålla hyresgästerna.

Jag är tveksam till om man som värd får göra sådär.
Är du inte med i Hyresgästföreningen, så prata med Hyresnämnden. De brukar vara hjälpsamma :)

Å andra sidan kanske man inte vill bo kvar hos en sådan värd :devil:

Jag är tveksam till om man som värd får göra sådär.
Är du inte med i Hyresgästföreningen, så prata med Hyresnämnden. De brukar vara hjälpsamma :)

Å andra sidan kanske man inte vill bo kvar hos en sådan värd :devil:

Och det var ju till ungefär den slutsatsen som BRK kom, det fungerade varken för personalen eller hästarna med de nya "villkoren" iom de nya ägarna. Och utan fungerande personal & hästar så går det inte att driva ridskola trots att man då har tillgång till stall och ridhus.

En hyresvärd har rätt att göra de ändringar han vill enligt hyresgästföreningen. De är redan inkopplade i vårt fall (dock inte av mig). Som sagt, passar det inte är det ju bara att flytta, och vi flyttar... Men det är hur som helst off topic;)

Vilka villkor? Som vanligt en massa påstående utan sanning. Vi har ju inte ens kunnat komma till att diskutera några som helst villkor........ Blir sååå trött på rykten och lösa påståenden. Faktum är att klubben inte velat föra någon som helst diskussion med oss. Hur gör man då? Jäkligt dåligt att DE själva beslutar om flytt utan att ha löst med uppstallning, utan att ha informerat eller haft möte med medlemmarna och sen skylla på oss...... Bättre de står för sina egna beslut och inte fabricerar syndabockar i efterhand. Kommungubbarna vet mkt väl vilken part det är som inte velat prata..... Vi har hela tiden sagt att vi velat prata och att vi är öppna för lösningar mm. Vi har t o m erbjudit klubben att ta hela skötseln själv så gör de helt som de själva vill, och ja vi skulle ha sänkt hyran också...... för att kompensera för minskat arbete. Sen är det väl underligt att klubben inte ens nu för sin egen diskussion ......

Kan väl bara säga att jag inte på något sätt pratar "för" klubben, var inte ens medlem tills för nån vecka sen.
Och klubbens "ansvariga" är medvetna om tråden men har nog varken tid, lust eller energi att "tjafsa" på ännu ett ställe. De ägnar sig mer åt att informera medlemmarna, flytta hästar och nu när flytten är avklarad att äntligen kunna ta lite ledigt och tänka på annat.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Lerbäcken - Det vore jättekul om vi blev riktigt många här. Då skulle vi kunna hjälpa varandra och tillsammans blir...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Borlänge ridklubb har det tufft. Inget ridhus, lägre volym på verksamheten och minskade intäkter. Hoppet är att...
Svar
0
· Visningar
689
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DalaDemokraten) Borlänge ridklubb föreslår nytt ridhus vid Murbo gård i södra Borlänge. Kultur- och fritidsnämnden beslutar. Vid...
Svar
0
· Visningar
786
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Det blir inget nytt ridhus inom överskådlig tid. Kommunen har inga pengar. - Det blir inte bättre av att vi av...
Svar
2
· Visningar
1 840
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama