Ridklubb utan ridhus

(DalaDemokraten)
Borlänge ridklubb kan stå utan lokaler efter årsskiftet. De nuvarande ägarna till Lerbäckens ridcenter har sagt upp avtalet. Det råder svårigheter att samarbeta mellan ägarna och klubben. - Jag måste ta ansvar för personalen, säger Ingrid Wåhlstrand, ordförande. Borlänge...

Läs mer...

Sv: Ridklubb utan ridhus

Jo, det finns ju många sidor av det mesta!
Just i ridskolefallet verkar det som att de själva vill driva ridskoleverksamhet på anläggningen och i privatryttarfallet så har ju de större möjligheter att göra ett eget val vart de vill ha sina hästar. Alltså har de inte gjort gott intryck än så länge.

Situationen verkar ju ohållbar, bättre att klubben försöker på nytt på ett annat ställe! Lycka till i allafall, hoppas det reder upp sig för klubben! :)

Jo, det kommer nog bli jättebra för klubben ändå!
Och anläggningen ligger jättefint, bortsett från riksvägen som går brevid, så jag hoppas de gör någonting bra där med. Det är, och har alltid varit, bra med ägarbyten eftersom det kommer in nya ögon med ny ork, men förändringar kan ju både leda till något bra och dåligt.

Kan uppdatera med att klubben har hittat ett stall (m ridbana) att flytta till innan årskiftet och att kommunen inte verkar vara omöjliga med att fixa en ny ridanläggning till nästa vinter!

Jo, nu kommer de hålla till i närheten av travbanan.
Men var en eventuell ny ridanläggning ska byggas är inte bestämt än, de platser som har diskuterats så här långt är också vid travbanan och i Murbo (lite längre mot Ludvika än den nuvarande anläggningen). Och i den gruppen som arbetar med ny ridanläggning är även alla kommunens ridklubbar med i ska kanske tilläggas, så det känns som kommunen är måna om att det ska gynna stor del av ridsporten i Borlänge.

Med tanke på att det har varit tex hopptävlingar på travbanan tidigare så känns ju ett helt hästcenter där ute som en bra idé, men jag vet inte hur det ser ut med mark där ute.

Det finns mer info på klubbens hemsida om någon är mer intresserad.

Vad spännande! Jag ska absolut kolla på hemsidan! :)

Nu har jag inte tävlat åt det hållet på länge, men förr var jag ofta norrut och tävlade, minns tävlingarna på Tunet! Tävlingarna på Tunet var fö min absoluta favorittävlingsplats! ;)
Skulle vara kul att komma på tävlingarna som är på Romme också någon gång! Och en egen anläggning vid travbanan, det vore ju kanon för klubben!

kl
Ridskolan gjorde bort sig som sålde ut anläggningen från början (jag började på ridskolan -83 och red till 95 då jag skaffade egen häst och fortsatte i bors regi innan jag flyttade efter gymnasiet).

Dessutom har väl ridskolan haft tur att de som köpt anläggningen hela tiden har varit engagerade på ett eller annat sätt i ridskolan, klart det inte blir några förslitningar då. Nu har ägarna kommit helt utifrån och det var väl bara en tidsfråga innan någon som inte har något intresse i ridskolan skulle köpa anläggningen.

Dessutom får man väl alltid räkna med förändringar när det kommer nya hyresvärdar vare sig det handlar om en ridanläggning eller om lägenheten man hyr?

Tycker dessutom inte att man ska vara så hård mot de nya ägarna - ärligt talat, anläggningen är 40 år, det är inte mycket som är gjort på den på de här 40 åren i rent renoveringssyfte, med andra ord är den rätt sliten, och det är kanske lite att ta i att förutsätta att de nya ägarna ska göra allt direkt när ingen gjort något förut?
Jag har träffat dem någon gång via travet, jag tycker det verkar vara en vettig tjej med skinn på näsan, sånt brukar svida för andra men det är aldrig en som träter.

Hur som helst tror jag det blir bra sedan, speciellt om det blir en riktigt stor anläggning ute vid Romme, skulle vara häftigt att ha alla grenar på samma ställe! Men däremot vet jag inte var de har ridbanan i stallet där de ska vara nu, var inte längesedan jag var där då en av tränarna som håller till där kör mina hästar, men någon ridbana har jag då inte sett till där. Upplogad åker kanske?

Men att ridskolan gick över från privatdriven till föreningsdriven var väl samtidigt som anläggningen såldes ut? Dvs när de som drev ridskolan och anläggningen delade upp den och sålde både delarna.
Och jag ser absolut fördelarna det har varit med en föreningsdriven ridskola och tror att det var himla svårt att få kommunen att stötta med att köpa hela anläggningen då, när det har varit svårt att få dem att satsa på ridsporten senare när den ändå blivit mkt större. Sen ser jag inte anledningen till att föreningen skulle driva hela anläggningen heller, alldeles för mkt boxplatser för det.

Jag har bara sett hagarna från vägen, men på Google earth ser det ut som en ridbana på gården.

Under de åren jag varit engagerad så har det inte varit ägare till anläggningen som har varit engagerad i ridskolan/klubben, under största delen av min tid har det istället varit sådana som på nåt sätt har varit kopplade till bors/privatryttarna och mer drivit deras frågor.

Jo, det var ett jäkla liv vid den tiden kommer jag ihåg;), pappa satt i styrelsen då och jag tror att mer eller mindre hela styrelsen avgick då. Hur som helst så har det ju hela tiden varit folk som ägt den vars ungar har vuxit upp på ridskolan och i stallet.

Så är det ju när det kommer nya ägare, det blir troligen förändringar - passar det inte så är det ju bara att flytta, vilket de också har gjort nu. Jag tycker det bevisar att det inte riktigt fungerar med skild ägare av ridskola och anläggning. De flesta andra ridskolor drivs ju av samma ägare både till ridskolan och till anläggningarna, vare sig det är kommun eller privat.

Det finns en uppgrusad hage utanför stallet, det kanske är den de hade tänkt rida i då? Men som jag kommer ihåg, om de inte fixat den nu, så lutar det en del där också men det kanske funkar ändå, vad vet jag?:idea:

Nej, det har ju iaf alltid varit lokalt folk som ägt anläggningen.

Fast att andra ridskolor äger sina egna anläggningar stämmer ju inte, men det är nog vanligt att kommunen äger anläggningar som de sen hyr ut till föreningar eller privatpersoner som driver ridskolor.

Som sagt har jag bara sett den från luften, och det verkar inte vara något "riktigt" ridbanemått. Men när det är handlar om en vecka för att hitta ett nytt stall till 10+ hästar så går det inte riktigt att vara kräsen.

DET är helt sant. Och sedan är det ju faktiskt så med den här årstiden att de kan ploga upp och packa snö på någon åker också, det brukar vi till och med köra snabbjobb på och är ett utmärkt underlag så det löser sig säkert.

Hur det än är går en epok i graven, det är ju tråkigt, men det ska bli kul att se hur kommunen löser det:laugh:

Som ägare till Lerbäckens Ridcenter kan det ju vara bra att få ge vår syn på saken. Vi köpte anläggningen efter att den varit ute på öppna marknaden. Om ridklubben velat hade de kunnat bjuda på den och köpa anläggningen själva.
Från första början har vi haft problem att få kontakt och kunna samarbeta med Borlänge Ridklubb (BR). Vi har lagt fram en pärm på Ridcentret där alla som vill kan ta del av alla mail som sänts BR och deras representanter med önskemål om att få träffa styrelsen och starta ett samarbete. De har dock inte lyckats få till ett enda möte med oss sedan vi kom !
Styrelsen tog beslut 7/12 om att flytta verksamheten. Detta utan att ha haft möte med sina medlemmar, de ridande. De hade heller ingen uppstallning klar för hästarna när beslutet togs. Hur tänkte de? Ingrid Wåhlstrand (ordförande) och BR har hittills gett tre olika förklaringar till varför de flyttar. 1. arbetsmiljö och djuskyddsaspekter. När beslutet togs hade ännu inte protokoll från besök på gården kommit, vilket Wåhlstrand själv sade i närvaro av kommunens representanter 7/12. I kontraktet med kommunen sätts vissa premisser upp för i vilket skick anläggningen ska vara i och vår avsikt har hela tiden varit att följa kontraktet. Vid inspektioner kan det vara saker som ska åtgärdas men det normala förfarandet är att man inväntar besöksprotokollen och sedan åtgärdar det som åligger oss enligt kontrakt. Vi har inget arbetsgivaransvar som anläggningsägare. Anläggningen är den samma som förra året och året innan dess och året innan .....
2. i skrivelse till de ridande uppgav BR att vi sagt upp kontraktet pga att vi fann våra åtaganden för stora. Detta är inte sant, då vi sade upp kontraktet för omförhandling i samråd med kommunen. Det var ett gammalt kontrakt som behövde förtydligas. Kopia av uppsägningen ligger i pärmen på anläggningen.
3. Wåhlstrand har i tidningsartikel uppgivit att de flyttar pga samarbetssvårigheter. NU börjar vi närma oss sanningen. Som det framgår ovan är det svårt att få till ett samarbete med en klubb som aldrig velat träffa oss för att inleda ett samarbete. Dessutom har klubben en ridskolechef som till kommunens representanter sagt att hon är konflikträdd och därför haft svårt att prata med oss. Samarbetssvårigheter är det som vi hela tiden sagt att det handlar om, och jag skulle vilja lägga till att det saknats vilja från klubben att över huvudtaget möta oss på något plan. Sen behövs det ju helt klart en ursäkt för en sådan förhastad flytt.

Vi kan bara beklaga att klubben valt den väg de valt speciellt som det framför allt drabbar alla de ridande som inte fått vara med och påverka sin klubbs beslut.

Vi förstår att det finns en besvikelse och att man gärna vill ha syndabock men själv har jag svårt att förstå hur det kan upplevas som sämre när nu äntligen svamparna som växt i ridhuset är borta i och med att hela botten bytts. Algerna på väggarna är borttvättade och ny ridhusbelysning uppsatt. Hagarna är inte längre lagande med silvertejp och balsnöre, nya hagar har byggts och det har dragits mil med ny eltråd, hoppbanans botten är helt klar, spår efter skogsmaskiner igengrävt runt sjön, bortspolade övergångar över diken lagade, utebanan iordninggjord, läckande tak i privatstallet lagat, mm, mm.

Som en liten not kan jag lägga till att några privatryttare blivit uppsagda. Detta har varit vårat beslut och några av deras kompisar har valt att följa efter. Vi prioriterar dock en trivsam miljö där vi har roligt tillsammans med våra vänner hästarna och om det behövs någon uppsägning för att nå dit då får det bli så.
Lerbäcken har varit och kommer att vara en levande hästgård. Det är naivt av BR att tro att det inte kan komma nya aktörer på gården för att bedriva verksamhet. De har själva valt att flytta och lämnar därmed dörren öppen för oss att utveckla verksamheten.

God Jul
önskar
Sanna och Uffe

Jag har läst i pärmen och skulle säga att innehållet är rätt vinklat.

Men det är alltså ett nyttjanderättsavtal ni har med kommunen? Finns det någon uppsägningstid skrivet i det?
Det brukar väl vara så med dem att de förlängs om inte det sägs upp en tid innan.

Jag önskar en en god jul och hoppas att ni lyckas göra anläggningen till en trevlig hästgård!
Men jag tror klubben har gjort ett bra beslut att flytta därifrån.

I övrigt så jag anmält ert inlägg eftersom ni än en gång visar att ni inte klarar av att följa de avtal ni tecknar vid kommentarer på olika internetsidor.

Senast ändrad:

Jag önskar en en god jul och hoppas att ni lyckas göra anläggningen till en trevlig hästgård!
Men jag tror klubben har gjort ett bra beslut att flytta därifrån.

.

Har läst lite på er FB-sida och jag blir nästan tårögd över er fina sammanhållning i klubben, håller alla tummar, tassar och hovar för att ni får det bra dit ni flyttar och vore det inte så långt så skulle jag gärna hjälpa er..

kl

Vad tragiskt att det blev så här. Vi var också intresserade av att köpa anläggningen. Hans som ägde anläggningen tidigare var mycket mån om att de nya ägarna inte skulle säga upp ridskolan, det var det viktigaste för honom vid en ev försäljning......Det verkar som om han i slutänden ändå valde fel köpare, verkligen tragiskt. Hoppas det löser sig på bästa sätt för klubben.

Har läst lite på er FB-sida och jag blir nästan tårögd över er fina sammanhållning i klubben, håller alla tummar, tassar och hovar för att ni får det bra dit ni flyttar och vore det inte så långt så skulle jag gärna hjälpa er..

Jo, de verkar fortfarande ha en riktigt bra sammanhållning. Jag fick lov att engagera mig lite när jag hörde talas om detta för att se att inte de folk jag kände bra för 5 år sedan hade tappat vettet helt, men det verkar tack och lov som att de fortfarande är normala!
Och sen är ju inte Borlänge större än att de flesta hästfolk har någon koppling till BRK eftersom det var den första ridskolan, så det finns en ganska bra klubbanda.
De får flytthjälp från kommunen och jag tror själva flyttstädningen blir en ganska bra utrensning av onödiga prylar, det samlas på rätt mkt skit under 40 år! ;)

kl
Vad tragiskt att det blev så här. Vi var också intresserade av att köpa anläggningen. Hans som ägde anläggningen tidigare var mycket mån om att de nya ägarna inte skulle säga upp ridskolan, det var det viktigaste för honom vid en ev försäljning......Det verkar som om han i slutänden ändå valde fel köpare, verkligen tragiskt. Hoppas det löser sig på bästa sätt för klubben.

Jag hörde att det fanns flera intresserade köpare, men det är ju svårt att veta innan hur allt ska utveckla sig. Och jag tror det är bra för anläggningen och det verkar ju som att det fortfarande ska finnas en ridskola där...
Det verkar som att planerna för en ny anläggning är långt framskridna, fattas bara ett beslut som förhoppningsvis kommer om någon månad.
Jag hoppas att ridlärarna har fått varma prylar i julklapp!

Jag har arbetat med Sanna (ägaren till anläggningen) i över 15 år. Sanna och hennes man är bland dom sundaste häst människor jag känner till. dom vet att det är viktigt med foder och bra hagar åt hästarna. Jag såg hur allt såg ut innan dom började rensa upp i dom så kallade hagarna som fanns, att hästarna höllt sej kvar över huvud taget innanför stängslet var ett under. Med en stor väl traffikared väg 5 m från stallet så skulle hagarna varit i bättre skick innan dom kom dit. Ridhuset: under all kritik inna dom gjorde om det. undrar om dom som ridit där har kollat att deras hästar inte har förslitnings skador av dåligt underlag, lampor byttes i ridhuset, dom harvar i ridhuset med jämna mellanrum och det gnäller inack över för när dom harvar så är det svårt att rida samtidigt... ursekta!! det är ju för hästarna skull dom harvar. det tar ca 10 min att harva gå ut och väntra tills dom harvat klart, svårare än så är det inte!!?? dom harvar ju inte när det är lektioner! vad jag har förstått så har styrelsen haft svårt att prata med den nya ägarn om vad dom är missnöjda med, Sanna är lätt att prata med så varför har dom inte gjort det???? märkliga människor. jag tror att ridskolan tycker att det blev jobbigt för nu måste dom samsas med alla andra som har häst på anläggningen. det behövde dom inte förut, då var det bara att köra över. ta er i kragen nu och betéer som vuxna människor!! jag tycker att sanna har gjort allt för hästar och människor skull. jag driver själv ett tävlings stall och har så gjort i många år därför tycker jag att sanna är bra som bollplank för hon är både påläst och mycket duktig på häst. varför har vuxna människor så svårt att tänka själva utan måste påverkas av andra som snackar skit!!???

Det är så roligt att ni som är nya på anläggningen kommer och vet exakt hur det har varit tidigare. ;)
Du har väl sett att det finns viltstängsel längs hela riksvägen?

Viltstängsel har sina brister..där bilarna kommer fram kan även rymmar hästar gå..så det är en dum livrem. Hela hagar o säker gård lär man ju få fixa som gårdsägare. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Lerbäcken - Det vore jättekul om vi blev riktigt många här. Då skulle vi kunna hjälpa varandra och tillsammans blir...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Borlänge ridklubb har det tufft. Inget ridhus, lägre volym på verksamheten och minskade intäkter. Hoppet är att...
Svar
0
· Visningar
689
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DalaDemokraten) Borlänge ridklubb föreslår nytt ridhus vid Murbo gård i södra Borlänge. Kultur- och fritidsnämnden beslutar. Vid...
Svar
0
· Visningar
786
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Det blir inget nytt ridhus inom överskådlig tid. Kommunen har inga pengar. - Det blir inte bättre av att vi av...
Svar
2
· Visningar
1 840
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama