Sv: Ridklubb utan ridhus
Jag åker förbi där då och då och brukar titta på anläggningen och tänka att den ligger väldigt fint! Och det är ju en anläggning som verkar klara att ha vettiga hagar till sina hästar också! Vilket jag tycker är väldigt tilltalande!
Minns en gång när jag åkte förbi och flera hästar gick på bete (lektionshästar?) och i den stora beteshagen var en utebana. Där låg hästarna och solade sig i morgonsolen på ridbanan!
Jag tyckte det var så gulligt!
Det är ett dilemma det där med tider när ridskola och privatryttare ska samarbeta! Ekvationen att kunna få dem att samsas så alla blir någorlunda nöjda är i det närmaste omöjligt tycker jag om man bara har ett ridhus! Såvida inte ridhuset är så stort att det går att dela av vill säga.
För givetvis måste ju ridskolan använda ridhuset så mycket att det går ihop, en ridskola är ju ett företag. Och då vill ju alla ridande rida på de bästa tiderna, dvs kvällar och helger. Och de privata vill ju om de inte jobbar skift också ha precis de tiderna, kvällar och helger!
Jag har varit med och drivit ridskola ideellt i många år, men jag är även privatryttare. Och jag kan ju säga att jag numera inte kommer vara aktiv i en klubb med ideell ridskola och ett ridhus! För då får man rida i ottan på helgerna och mitt i nätterna på vardagar! Och kan glömma träningar för tränare på vettiga tider! För alla "bra" tider har ju ridskolan tyvärr!
Synd i allafall att det blev som det blev i er klubb!
Fast jag kan ändå förstå ägarna, tänk att ha ett ridhus som man inte kan använda annat än på dåliga tider!