Ridklubb utan ridhus

(DalaDemokraten)
Borlänge ridklubb kan stå utan lokaler efter årsskiftet. De nuvarande ägarna till Lerbäckens ridcenter har sagt upp avtalet. Det råder svårigheter att samarbeta mellan ägarna och klubben. - Jag måste ta ansvar för personalen, säger Ingrid Wåhlstrand, ordförande. Borlänge...

Läs mer...

Sv: Ridklubb utan ridhus

Det känns som de nya ägarna hade planen från början att få bort ridskolan därifrån.
Men jag har inte besökt anläggningen under året, så jag har ingen egen koll.

Hoppas Borlänge Kommun väljer att satsa på ridsporten snart. Ett nytt ridhus ute i Lerbäcken, delvis finansierat av kommunen, har ju varit "på gång" i minst 10 år...

Vore intressant att veta vad som hänt!
Men ägde inte kommunen anläggningen innan den såldes? Borde ju legat med i beräkningen att en privat ägare kan vilja använda sin anläggning till något annat. Eller?

Nej, kommunen byggde anläggningen på 70-talet och klubben har varit där sen dess.
Men den har varit privatägd iaf sen början på 90-talet (så länge jag har varit med).

När jag började ägdes den av en familj som bodde i närheten och även drev ridskolan. Sen blev ridskolan föreningsdriven.
De tre senaste ägarna har varit en familj med döttrar som tävlade, sen såldes den till en person som även var ordförande i föreningen vid köpet (05) och såldes nu i somras till paret i artikeln.

Jag skulle tro att det bland annat finns ett intresse från ägarna att ha tillgång till ridhuset vid "normala" tider på vardagskvällar. För fem år sedan var det iaf lektioner till 21 fyra dagar i veckan och till 18 en (samt lektioner till 21 på söndagar). Men samtidigt går det inte att driva en ridskola om det inte går att ha lektioner när folk är lediga. Ett nytt ridhus har som sagt varit på gång länge...
Men det är bara spekulationer, det har väl varit uppe tidigare också, speciellt när BoRS också höll till på anläggningen och hade många bra ryttare. Numera tror jag de har flyttat sin verksamhet till andra (nybyggda) ridhus kring Borlänge för att få mer träningstider.

Senast ändrad:

Kan väl lägga till också att vad jag har förstått så är det även problem med att uppnå djurskydds och arbetsmiljölagar, vilket är en del av konflikten.

Kan väl slänga in länken till DTs artiklar också, en från ridklubbens syn och en från ägarnas.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article824714.ece

Senast ändrad:

jag rider själv på denna ridskola, och det känns verkligen kasst, men inget är bestämt än och vi hoppas på att få tid ifrån kommunen för att fixa stall och sånt. Jag har vart där i tio år och är fjorton nu, jag är uppväxt på den ridskolan och det känns inte särskilt kul att få höra att vi kanske måste flytta. och man är ju orolig för hästarna. det började gå neråt redan i början av att dom nya ägarna kom dit, dom tog ingen som helst hänsyn för häst och ryttare. maskinerna bullrade överallt, folk blev utkörda ur ridhus och ifrån paddocken för att dom skulle arbeta och hästarna blev stressade. en sommarhage togs direkt ifrån ridskolan för att deras egna hästar skulle stå där och sedan så började det göras upp planer för att bygga ett hus i dungen till ponnyernas sommarhage. och vilka hagar står kvar, jo svältbacken och storhästarnas sommarhage. dom har knappt ägt allt i ungefär ett halvår och redan så är allt förstört! och att dom sedan gnäller och säger att vi trampade över den gamla ägaren (hans) och inte hade respekt för honom och att han bara gjorde som vi säger, men han var ju för sjutton stallchef! det finns så himla mycket skit ifrån ridskolan, den gick ifrån hero till zero

Det kommer bli en jobbig period, men jag tror att det kommer leda till något gott!

(Du får hålla koll på HT åt mig!)

Nämen titta, en till HT älskare - Han är även min favorit, jag lovar att hålla koll på honom så att han har det jättebra! :)

Han hänger fortfarande kvar som profilbild för mig här!
Red och tävlade honom så länge som jag fick, men det är skönt att se att det alltid kommer nya ryttare som får honom som favvo!

Oj vad ljus han måste ha vart då, eller det kanske bara är bilden (?) för nuförtiden så är han i princip nötbrun och har nästan helt slät päls!
Jag önskar verkligen att jag fick tävla med honom ordentligt, men han har ju börjat på att bli till åren lite så det är ju inga hästar som är ute och tävlas. Dock så är han min på de flesta klubbtävlingar om ingen annan hinner före hehe. Det är många som har honom som favorit nuförtiden, han blev stallbästis på förra luciashowen och imorgon så ska vi ha våran sista luciashow på lerbäcken. usch så tråkigt det känns att säga att det är den sista :(

Det var under en sommar så han kan säkert vara lite solblekt.
Jag har en massa kort på honom ända från han kom (även fast jag nästan blev tvingad att börja träna med honom, jag gillade nog Colléen bättre), tror de flesta korten finns i fotoalbumen på klubben, men jag kan försöka fixa upp dom online kring jul.

Lycka till med luciashowen, känns som ni kommer få rekordpublik!

Jo vi hoppas på att det blir en rolig luciashow, du får gärna ladda upp bilderna på borlänge ridklubbs facebooksida för nuförtiden så har vi en sådan också x) Det vore kul att kika på alla bilderna sen han kom. Dock så är det många hästar som har försvunnit nu, Fifi är inte kvar, inte Elektron, Lizette, odette, mr bean, claus, pricken och suprice :/ Det är många saknade hästar, Fifi är nog mest saknad. Hon togs bort i slutet av 2009. Sedan så var det flera nya hästar som har tagits bort p.g.a. skador mm, men dom vet jag inte om du hunnit träffa. Det var även två shettisston som var systrar otroligt nog, som vi tog in. Den ena var en jättetjock glad liten ponny som vi trodde behövde bantas, den andra var en jättefin liten shettis som var skitsur emot allt och alla. Mirabella (den sura) fick åka hem efter bara några månader, och Minette fick stanna - Men i slutet av sommaren så hittade vi ett föl i hagen! och det var minette som fölat och Colléen hade stått och vaktat dom så att minette skulle kunna få sova. Båda mår bra nu och står i aspenboda tror jag (på väg emot falun iallafall) och mår finfint båda två trots att minette blev bantad och gick på hårdkörning på ridskolan. men HT är kvar och är jättefräsch för att vara en gammal artonåring. :)

Jag åker förbi där då och då och brukar titta på anläggningen och tänka att den ligger väldigt fint! Och det är ju en anläggning som verkar klara att ha vettiga hagar till sina hästar också! Vilket jag tycker är väldigt tilltalande! :)
Minns en gång när jag åkte förbi och flera hästar gick på bete (lektionshästar?) och i den stora beteshagen var en utebana. Där låg hästarna och solade sig i morgonsolen på ridbanan! :D Jag tyckte det var så gulligt! :love:

Det är ett dilemma det där med tider när ridskola och privatryttare ska samarbeta! Ekvationen att kunna få dem att samsas så alla blir någorlunda nöjda är i det närmaste omöjligt tycker jag om man bara har ett ridhus! Såvida inte ridhuset är så stort att det går att dela av vill säga.

För givetvis måste ju ridskolan använda ridhuset så mycket att det går ihop, en ridskola är ju ett företag. Och då vill ju alla ridande rida på de bästa tiderna, dvs kvällar och helger. Och de privata vill ju om de inte jobbar skift också ha precis de tiderna, kvällar och helger!

Jag har varit med och drivit ridskola ideellt i många år, men jag är även privatryttare. Och jag kan ju säga att jag numera inte kommer vara aktiv i en klubb med ideell ridskola och ett ridhus! För då får man rida i ottan på helgerna och mitt i nätterna på vardagar! Och kan glömma träningar för tränare på vettiga tider! För alla "bra" tider har ju ridskolan tyvärr!

Synd i allafall att det blev som det blev i er klubb!
Fast jag kan ändå förstå ägarna, tänk att ha ett ridhus som man inte kan använda annat än på dåliga tider!

Det är trist att lämna efter 40 år, men jag tror att det kommer leda till nått gott ändå även fast det nog blir en tung period nu i början.
Tror inte att det finns någon anledning att vara kvar på anläggningen i den aktuella situationen och vad de nya ägarna sen försöker sig på där ute visar sig. Vad jag hört så är det inte många gamla kvar i privatstallet heller.

det är inte många kvar i privatstallet, nej. och många fler är påväg ut. idag när vi kom till stallet och hade repetitionen så var ägarna och satte upp lappar där det stod "Tyvärr så har ju styrelsen beslutat att avsluta kontraktet utan att prata med alla medlemmar" blablabla typ, men dom lapparna försvann ganska så fort, är inte säker på vem som rev ner dom men jag tror att det var en av ridlärarna. Sen så såg vi (tyvärr försent) att dom lagt ut lappar på alla bilar. Men jaja, om inte våra lappar får sitta uppe så får inte deras, vi hade ju satt upp tidningsartiklarna (båda två) och dom röck ner dom och rev isär dom och slängde dom. riktigt dålig stil det här :/

Jag tycker det är jättebra att ha hittat på PopcornPlayer, men jag tycker inte diskussionen om de nya ägarnas agerande ska tas här. Det är nog bara till nackdel för klubben, låt ägarna göra bort sig isåfall om de vill det, men ta diskussionen om det i mer stängda forum.

Kan bara säga att jag var inackorderad i flera år hos de nya ägarna innan de flyttade, och min häst och jag har alltid haft det bra hos dem och de har varit okomplicerade att samarbeta med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Lerbäcken - Det vore jättekul om vi blev riktigt många här. Då skulle vi kunna hjälpa varandra och tillsammans blir...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Borlänge ridklubb har det tufft. Inget ridhus, lägre volym på verksamheten och minskade intäkter. Hoppet är att...
Svar
0
· Visningar
689
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DalaDemokraten) Borlänge ridklubb föreslår nytt ridhus vid Murbo gård i södra Borlänge. Kultur- och fritidsnämnden beslutar. Vid...
Svar
0
· Visningar
786
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Det blir inget nytt ridhus inom överskådlig tid. Kommunen har inga pengar. - Det blir inte bättre av att vi av...
Svar
2
· Visningar
1 840
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama