Ridkläder och bo i lgh

Sv: Ridkläder och bo i lgh

Hmm, detta är ett problem jag inte ens har reflekterat över. Jag är en manisk tvättare och mina kläder oavsett det är hästkläder eller ej luktar med störst sannolikhet mer mjukmedel än häst:). Mao, rena kläder ligger i garderoben och smutsiga kläder i tvättkorgen. Tycker inte alls om när kläder luktar inpräglat med häst-har inga sådana plagg alls.

Skorna är väl det värsta och dom kan man lämna i stallet.
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Jag har två stora garderober i min lgh. En som jag har vanliga tvättade kläder i, och en som jag har alla hästkläder och annat skit i.
Stänger man garderoben efter sig så sprider sig inte lukten ens på vintern när de är ensilageluktande ;)

Bor du i en 2a så borde det väl finnas rätt gott om plats för (smutsiga) hästkläder?
Ställ en liten garderob/ett skåp eller liknande i hallen, alt. i garderoben du har det i nu om det får plats och lägg kläderna där.
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Har i badrummet, i en låda. sen på den inglasade balkongen. Och just nu är det massor med prylar där, men en del ska till nya stallet snart.
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Vad e det før fel på hæstlukt?
Jag har mina ridlæder bland mina vanliga klæder i garderoben.
Ær du inte rædd att din lægenhet ska lukta hund?

Jag med:D fast tvättade inte skitiga!! hahaa,;)
Jag brukar hänga mina på en krok inne i en skrubb som är nere i hallen och förslaget med vakumpåse var inte dumt..
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Vad e det før fel på hæstlukt?
Jag har mina ridlæder bland mina vanliga klæder i garderoben.
Ær du inte rædd att din lægenhet ska lukta hund?

Personligen har jag inga som helst bekymmer med hästlukt.
Men jag har svårt att tro att alla i min omgivning skulle uppskatta om jag gick runt och luktade häst.
Allra minst de som är allergiska!

Jag skulle iofs inte tycka att min grisuppfödande arbetskamrat var så himla käck om hon kom i grisluktande kläder till jobbet!
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

När vi bodde i en 3a hade jag ridkläderna i "gästrummet". Nu bor vi i en 1a och nu ligger kläderna mitt på vardagsrums/sovrumsgolvet :laugh:
De rena stallkläderna ligger i en garderob.

Sambon har inte klagat. Vi har bott här i snart 2 veckor och jag har inte hunnit (orkat bry mig) ta tag i vart jag ska ha stallkläderna.
Troligtvis blir det i en hög vid sängen tills orken smyger sig på.
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Förstår inte problemet, jag sprider mina stallkläder lite överallt. Jag byter samt tvättar kläderna så pass ofta att dom inte luktar. Skor och jacka står i hallen.
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

bor inte i lägenhet men har alla häst luktande kläder och skor i köks farstun, en garderob kan också fungera bra om man har ont om plats^_^.
sen så har jag mina tvättade kläder i samma garderob som mina vanliga kläder. skor som stinker extra mycket stannar i stallet tills dom tvättas.
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Min ambition är att ha jackan och skorna i stallet.Ute i trapphuset har jag en kista där ridkläderna ska ligga.Men för det mesta ligger allt i hallen ändå. Skorna är det jag har lättast för att komma ihåg att byta i stallet. Jag är i stallet varje dag.Jag tvättar kläderna ofta iallafall :)
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

*kl*

Psst..tips till dem som inte kan ha stallskor/-stövlar i stallet men inte heller vill att de ska lukta. Detta förutsätter dock att det handlar om skor/stövlar i läder alt gor-tex.

Jag gjorde ett experiment när jag köpte nya ridskor senast; hur länge kan man hålla dem luktfria? Jag ströade med spån och torv, mockade dagligen.
Började med att dagligen, innan jag gick ut ur stallet för att åka hem, skölja av skorna och torka av med fuktigt papper. Tvätta någon gång i veckan med sadeltvål samt fetta in dem. De höll sig rena (och så luktfria jag tyckte att jag kunde vänta mig) ett bra tag. Luktar fortfarande inte nämnvärt om jag ställer dem i hallen.

Lite omständigt kan tyckas, men inte ens stallskorna behöver lukta speciellt mycket :D
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

KL

Såhär ser min "garderob" ut. Den är jätte bra! Tar väldigt lite plats, man känner ingen hästlukt (man märker direkt om den är öppen).
Jag ska köpa en till fast med hyllor :)

ImageShack.us
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Tyvärr har jag inte massor av garderobsplats, eller hyllor eller annat. Just därför har jag problem med vad jag ska göra av ridkläderna. Jag kan heller inte ha kläder och skor i stallet.

Jag tvättar också mina hästkläder ofta, men jag vill inte ha dom bland mina vanliga kläder, vare sig de är rena eller ej.
Skor, hjälm, chaps ligger alltid i bilen så jag slipper släpa på det.
Men det var ett bra tips på att ha en sportsbag. Då kan iaf grejerna vikas...kanske till och med i olika högar...och kan man stänga den så hålls ju lukten något inkapslad :o)

Någon som har en sportsbag de vill bli av med?;o)
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Då jag rider hästar i flera stall tvättar jag kläderna ofta. Nästan ett måste då jag ofta rider galopphästar och inte vill sprida sjukdomar mellan stallen. Sen vill jag helst rida i rena kläder med. Ridpassen kan bli rätt svettiga ibland...
Stövlarna rengör jag alltid. Och jag mockar aldrig med dem. Vid mockning och groming har jag nästan alltid kängor som hamnar i bilen eller i sadelkammaren. Min egen sadel har jag upphängd i hallen. Men den kommer inte i kontakt med hästarna på samma sätt som viskastycken, paddar och kläder...
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Jag bor i 2:a med min dotter som har det enda sovrummet= ingen plats alls :(

Jag har offrat ett helt skåp åt hästkläder och stövlar etc. för det går inte annars upptäckte jag.
Dammsugaren får bo i hallen och mina vanliga kläder får bo o vardagsrummet i extra garderober.
Men med tanke på att mitt provisoriska sovrum är i vardgasrummet så kändes det inte som så stor skillnad att sätta dit några extra garderober där, för jag ville ha mina kläder där ändå eftersom det är "mitt" rum och dåblev den normala garderoben i hallen lite...mittemellan.

Fast det betyder att dom vanliga jackorna etc. får vara i hallen och det är proppfullt :(
Så...det är ingen idéal lösning men dom luktar ju inte iallafall så därför tyckte jag det var bättre att det var hästkläderna som fick en egen garderob.
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Jag bor i en miniliten lägenhet med mina 2 "sambosar", båda avskyr hästar. :grin: Faktorerna trångboddhet och hästhatare innebär att jag måste ha alla mina kläder i mitt sovrum i min enda garderob. (Som iof är stor, nästan som 2 vanliga, men där har jag resväskor, extratäcken, cykelpump etc.I princip allt jag äger faktiskt!)

Hästkläderna har fått varsin galge (1 T-shirt, 1 långärmad och 1 par ridbyxor på varje). De hänger i ena ändenav garderoben, med tävlingskläderna (som inte luktar häst) som barriär till de vanliga kläderna!

Ridskor/chaps (som jag tyvärr måste göra en del stalljobb i, har ingen möjlighet att ha extra stövlar ståendes i stallen) måste också bo i garderoben. Jag har en liten borste jag skurar undersidan av skorna med varje gång jag varit i stallet, ibland bara med vatten, ibland med diskmedel. Sen får de torka på en tidning lr plastpåse på sovrumsgolvet ochsen får de stå på en plastpåse på garderobsgolvet tillsammans med ridhjälmen. Sliter lite på skorna förstås, så försöker vara noga att smörja och ta hand om dem.

I stallet jag är i på loven har jag ridskor+gummistövlar ståendes i stallet, det gör väldigt mycket för luktfaktorn faktiskt.
 
Sv: Ridkläder och bo i lgh

Jag har mina i en låda i en klädkammare som vi använder som förråd för vaser, böcker, smutstvätt och annat som inte är vanliga kläder. Mina vanliga kläder har jag i en annan garderob. Skorna och jackor stannar i stallet. Lådan börjar dock bli överfull nu så jag måste rensa och skaffa en större!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 347
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 642
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Har precis flyttat till ny lgh och där finns bara en klädkammare. Finns inga garderober, mer än linnegarderoben som är inne i...
2
Svar
31
· Visningar
4 236
Senast: becca
·
Hemmet Ja, ni som följer husköpartråden har kanske sett att det kanske, kanske blir ett LITET gult hus till mig, handpenning betald, besiktning...
2
Svar
21
· Visningar
4 333
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp