Ridkjol, är det bra?

Marvin

Trådstartare
Hur funkar de att rida med?
Nu finns det ju väldigt många olika varianter, är det några som är extra bra? Några man ska akta sig för?

Jag blir väldigt kall om låren när jag rider. Har jag mina termoridbyxor går det bra, men de är bäst till uteritter och inte så roliga att rida dressyr i.

Ridkjol är perfekt att rida med. Jag tränar dressyr utomhus året runt och är så glad för mina två. Rida dressyr i termobyxor skulle jag inte kunna tänka mig alls, men kjolen är inga problem.

Jag tycker inte de är så bra, en lång varm kappa är mycket snyggare och smidigare. Min går till mitt på vaden och täcker knäna vid ridning. Jätteskön att ha i stallet också, jag bor i den från november till mars.

Jag gillar min ridkjol skarpt. Föredrar den före en kappa. Gillar inte one-pice utan föredrar två-delat. Har inte genomfört en hopp-pass med den men däremot dressyr och galopp-jobb. Slipper ha långkalsonger och är betydligt smidigare med min kjol. Dessutom väldigt skön att ha när man gör det praktiska i stallet.

Jag har både ridkappa och ridkjol från uhip. Vid uteritt föredrar jag kappan. Vid träningspass på banan så föredrar jag kjolen då det är skönt att kunna slita av sig jackan om man blir varm. Låren brukar dock sällan bli varma nog för att ta av sig kjolen.

Jag var ute på långritt idag. Ett par minus och jag hade kappan på mig. Höll mig varm och skön trots knappt 4h på hästryggen. Dessutom kände jag mig inte alls klumpig, vilket är toppen när man har en lite stirrig häst. Kan varmt rekommenderas!

Tack för era svar!
Jag tror att en kjol är bättre än en kappa, för mig. Överdelar har jag mängder av varianter av, och rider jag ordentligt behöver jag kunna ta av mig efterhand som jag blir varm.

Uhip har ju några dun-varianter som verkar supermysiga! "Får" man köpa dun?

Tack för era svar!
Jag tror att en kjol är bättre än en kappa, för mig. Överdelar har jag mängder av varianter av, och rider jag ordentligt behöver jag kunna ta av mig efterhand som jag blir varm.

Uhip har ju några dun-varianter som verkar supermysiga! "Får" man köpa dun?

Får och får... Det är skitsvårt att säkerställa att man får dun som inte är plockat från levande fågel eller från tvångsmatade fåglar dock :(

Men uhip har väl bara syntetdun?

Jo. Uhip har bara syntetdun.

"Vi har inget dun från djur i våra plagg utan har valt ett dunliknande material i syntet/microfiber eftersom de till skillnad från dun klarar av att hålla värmen både i fuktiga och blöta miljöer. Syntetdun har samma värmande egenskaper som dun men det torkar dessutom på nolltid. Dun är till för torr och kall väderlek och klumpar ihop sig när det blir blött, då mister det sin värmande funktion. Syntetdun är tillverkat i tunna skikt som ger luftfickor vilket i sin tur skapar en extremt värmande isolering där kroppsvärmen lagras i de små fickorna. Vårt dunliknande materialet kommer från Dupont och heter Sorona."

Uhip har väl inga plagg i dun? Det står ju "Garanterat dunfritt" på deras hemsida under "Våra plagg & material": "Täckkjolarnas och de övriga plaggens fyllning består av ett högteknologiskt syntetdun från Dupont."

Jag läste under produkten att det var dun, stod inte syntetdun där, men det var ju jättebra!

Hur funkar de att rida med?
Nu finns det ju väldigt många olika varianter, är det några som är extra bra? Några man ska akta sig för?

Jag blir väldigt kall om låren när jag rider. Har jag mina termoridbyxor går det bra, men de är bäst till uteritter och inte så roliga att rida dressyr i.

Alltså, jag är nog lite trög men hur rider man i en kjol? Jag har tittat flera gånger och funderat men inte tagit reda på hur det funkar. Kan någon förklara?

Har uhip, både regnkjol och den vadderade som går att ha under. Väldigt smidigt, snabb att ta på och av, ligger någorlunda still i alla gångarter och lätt att röra sig med. Jag har den även på skogspromenader med hunden, etc.

Men blåser den inte upp? Skaver inte dragkedjan på sadeln?

Se bilder.

Du drar upp dragkedjan tillräckligt för att sitta bekvämt. Jag tycker inte att den fladdrar men jag rider lugnt i alla gångarter. Den är ju inte så himla vid och den lägger sig runt benen ganska tajt. Men jag skulle inte rida terräng eller jakter med den, då är det bättre med byxor.

Dragkedjan har inte skavt på min sadel (..än?), men ja jag har hört klagomål om att det kan bli märken i lädret.

älskar ridkjolar!! har en ofodrad cheval/uhip och en fodrad från hööks, gör allt i dem i alla väder från dressyr på ridbanan, stilla uteritter till fartfulla hubertusjakter ^_^.

på den ofodrade så använder jag inte ens bensnörena då de bara går upp ändå :/, men viker man in vid knäet så ligger den så stabilt så i alla gångarter ^_^.
har långa chaps också men de har jag mest när det är mycket lätt sits.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka