Sv: Ridkappa

Men jag tänkte på en som täcker rumpan på polle :idea: Då lär förutsättningarna vara andra.

Mi ligger jätte bra över baken på honom, har hitills aldrig blåst på sne eller så.
Lite åker min upp från benen om det blåser mycket eller om man galopperar.
Jag löser det genom att vika in en bit under knävulstrena. Fungerar super!

Annars är den mycket bekväm att rida i. Drar lite bakåt när man skrittar men inte värre än att jag rätar upp mig så kommer den med.

Älskar min kappa och har den så ofta som möjligt! :bump:

Jaja, jag ger mig, den är iofs ganska mörkt blå men har en sådant härligt djup i färgen! :bump:

tar du emot beställningar? för jag är jätte intresserad!

Nej tyvärr.

Slängde mönstret när jag var klar med den då det nästan bara var slamsor kvar av det... Gjorde av två andra mönster och skarvade med bakplåtspapper... :o:D

Lite sent svar kanske men bättre sent än aldrig? :o

Luva? Jovisst hade man det!

Det finns en bevarad dräkt från 1700-talet som har luva. Den är dock inte bekriven som riddräkt utan som resdräkt om jag inte missminner mig. Den är sydd i tjockt qulitat tyg och har matchande kjol i samma material. Finns i boken Patterns of Fashion av Janet Arnold. Det finns tre sådana böcker och de är numrerade, jag tror det är i nummer två men annars står tidsepoken på framsidan.

Man hade också luva på sin cape. Men den var inte så "flat" som idag utan djupare och ganska smal runt huvudet. (Enligt Alcegas bok)

Men rätta mig, ni som är mer historiskt insatta. Jag kan bara fragment och är mer syintresserad än historiskt intresserad egentligen.

(Började med att jag ville hitta på nåt att göra på uppvisningar och eftersom jag är så usel på att rida fick det bli att visa kläder...)

Aha! :laugh: Men då är inte min helt fel ute då. Den är ju inte sydd för att klara en granskning men nog för att fungera som "historisk klädsel" om tillfälle ges. :p
Nästa år tror jag att jag ska rida med i lucia tåget! Då ska den på! :bump:

Nånå, inte för att jag sett så mycket av din ridning men uselt rider du inte. Men det skadar aldrig med snygga kläder! :D

Tack för kommentaren om min ridning. :laugh: Det är inte lätt att vara kompis med en GP ryttare...

Åh, Lucia! Jag har ett lucia"linne" att rida i. Men guldkanter. Också flätade jag tjockt guldglitter med resår och satte runt hjälmen (skulle ju vara för barn så då ska man ju vara ett föredöme!) Vi var alla likadana och alla på svarta frieser. Förutom Lucian då, hon hade ju krona. (Över hjälmen!) Jättefint! Men har tyvärr inte en enda liten bild. :cry:

Du blir säkert jättefin i din kappa. Den platsar liksom överallt. Ändra bara tillbehören! Jag blir så sugen på nåt liknande!

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern