Sv: Ridkappa

Till alla:

Tack snälla ni! Å jag blir så glad att det är fler än jag som tycker den är snygg! :laugh:

Den är såååååååå skön att rida i, speciellt om man drar upp luvan när det blåser, blir som ett skyddat litet tält för dig och hästen! :bow:

Nu ska jag bara orka sy mig en vanlig jacka också... :angel:

:bump:

Jag har själv en "ridkappa" på gång. En gammal hellång yllekappa som en vän till mig syr om, undrar om det inte är färdig snart? Blir sugen när jag ser alla bilder!

Jag har en hög krage som jag kan knäppa in mig i, och ingen "länd-del" för hästen, utan den är delad bak. Men jag kan vira in benen så jag behåller värme själv i alla fall.

Kan ta premiärbilder när den är klar!

Gärna bild när den är klar!

Jag är så nöjd med min, helskön att ha i detta "underbara" väder...

Hej allihopa!

Nu ska jag sy en ridkappa i ylle.:love:
Inspirerad av ridkappor från ca 1800 talet.
Tänkte sy en mantel från början men ändrade mig då jag tror en ridkappa blir smidigare.

Lite inspirationsmaterial.

Dock skall jag göra min längre så det även blir ländtäcke för hästen.

Funderar på att göra denna lösningen i ryggen
med ett elastiskt band för bästa komfort utan att tumma på utseendet.

Men samtidigt vill jag ha den ganska historiskt korrekt och då borde jag sy mera som en Kavaj+kjol Liknande dessa
Fast göra kappa av det.

Jag vill även ha en huva på min kappa, vilket inte alls är tidsenligt men här får funktion gå före fall... :angel:

Så snälla ni, in med ideér och bilder på kappor ni sett eller har!
:bump:

min ridkappa, sydd på en kväll med hjälp av en god vän, whiskey och saffranspannacotta.

tygetär arméfiltar från ÖB. Mönster? fanns inget...

hade väldigt stor betoning på att den skulle vara praktiskt i de flesta lägen emd hästar, så inga konstiga ärmar, sprund bak, sydd för att ligga bra över benen, vilket den gör även i galopp. Huva stor nog att få in en hjälm under.

100_0575.jpg

100_0453.jpg

100b0510.jpg

Senast ändrad:

KL

Ojojoj! Vilka häftiga kreationer! Jag blir sååå impad! Va duktiga ni är!

Den svarta där är ju skitsnygg med snörningen baktill, gillar puffärmarna skarpt. Behåll dom tycker jag, sen blir det bra med rörelsevidd och plats för extrakläder under.

Den grå är ju helhäftig med de röda detaljerna! Gjorde ni den verkligen bara på en kväll? Dessutom under påverkan av whiskey? Helt makalöst!

:D

:bow:

kl

Alltså en ridkappa är jävligt praktiskt. Hur är den att rida seriöst med? Har du någon lösning så den inte blåser bort från benen?

kl

Alltså en ridkappa är jävligt praktiskt. Hur är den att rida seriöst med? Har du någon lösning så den inte blåser bort från benen?

har man ett bra tyg och en bra sprund bak så blåser den inte upp. det är väldigt sällan min kappa flyger upp från benen. jag har bl a ridit i busväder för PW i den utan problem.

har man det problemet kan man å andra sidan kasnke sätta på någon sorts knytanordning på insidan. En del oljerockar har det.

ursäkta stolsitsen... dååååååålig sadel!
DSC_3594web.jpg

min kappa utan häst
DSC_3558web.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern