Ridhusbygge, bygglov???

Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Du har nog rätt, den var nog fellänkad på notisum. Annars är det vanligt att man i vissa lagrum hänvisar till text i andra lagar som ex närståendebegreppet som ofta hänvisas till konkurrenslagen 4 kap 3§.

Men summan av kardemumman är att kommun INTE generellt har rätt att kräva bygglov för ridhus utan det ska prövas från fall till fall om ridhuset ingår i verksamheten på gården eller inte.

Rolle
IpL
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Jag orkar helt enkelt inte ta den fighten för den summan som det kommer att kosta, som är liten i det stora hela. Kanske är jag dum och lat, men jag gör som kommunen vill, det blir enklast så. Någon annan får ta den striden, jag måste välja mina annars finns det inte ork över till något annat:)
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Vi ska bygga ridhus nu och söker bygglov, fast vi enligt vissa inlägg i tråden inte skulle behöva, men det är en ganska liten kostnad i det stora hela mot vad det kan bli om man åker dit på det så vi tar den faktiskt utan att börja mecka.
Hur har det gått? Har ni byggt ridhus?? Är också i de tankarna.....Behöver lite tips och råd.
 
jag har hästverksamhet på min jordbruksfastighet. Men då jag ej är självförsörjande på foder är det ej bygglovsbefriande. Så det är nog olika i olika kommuner. Har precis byggt ridhus men fick lov att betala bygglovsavgifter :(
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Det är inte svart och vitt. PBL säger:

Bygglov

2 § Det krävs bygglov för


1. nybyggnad,

2. tillbyggnad, och

3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att



a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,

b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller

c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.


Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.

3 §
Trots 2 § första stycket 1, 2 och 3 b krävs det inte bygglov för en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring, om åtgärden vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan. Lag (2011:335).


Det finns praxis som säger:

Ekonomibyggnader

I fråga om ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring inom områden som inte omfattas av detaljplan krävs bygglov och bygganmälan endast för åtgärder som att ta i anspråk eller inreda byggnader helt eller till viss del för väsentligt annat ändamål, än det för vilket byggnaden senast har använts eller vilket bygglov har lämnats.

Befrielse från bygglovsplikt gällande ekonomibyggnader är knutet till verksamhet och inte till fastighetens/fastigheternas taxering. Det betyder att det inte är Skatteverkets taxering som avgör om det är en jordbruksfastighet enligt Plan- och bygglagen.

Flera rättsfall visar att det krävs att jordbruksfastigheten är omställd till hästverksamhet, dvs. största delen av fodret produceras på fastigheten för att man ska få uppföra stallbyggnader och ridhus utan att det krävs bygglov. Hästverksamheten på fastigheten ska inte kunna bedömas som ett självständigt företag på fastigheten.

Rolle
IpL

ser mycket intressant ut. om det då i fastigheten ingår fiske i betydande ofattning så får jag alltså bygga ett båthus med hamn?
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 918
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 504
Hemmet Jag vill sätta upp ett stängsel hemma. Ett av typen Gunnebo/rådjursstängsel. Min kommun hävdar att stängsel räknas som plank/mur och...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 988
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp