Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"En ridhall som är avsedd för hopp- och dressyrträning av hästar har inte ansetts utgöra en ekonomibyggnad för jordbruk och är därför inte undantagen från kravet på bygglov. Ridhuset kommer inte ha anknytning till traditionellt jordbruk på det sätt som anges i nämnda prejudikat. Byggnaden kommer att användas som ridhus. Bygglov erfordras således." - Byggnadsnämnden i Göteborg
Därför krävs bygglov. Vi har själv byggt ridhus, inte inom detaljplanerat område. Där krävdes bygglov. Har bekanta som byggde ridhus utan bygglov, vilket uppdagades, de fick böta 1 000 000 SEK.
Befrielse från bygglovsplikt gällande ekonomibyggnader är knutet till verksamhet och inte till fastighetens/fastigheternas taxering.
För att slippa bygglov måste byggnaden vara i den verksamhet man driver. Har man inte hästverksamhet så ingår inte ridhus i jordbruket. Det har som sagt inte inte med taxeringen att göra enligt PBL utan verksamheten. Har du hästverksamhet och producerar grovfoder ex så ingår ju ett ridhus i verksamheten och skall inte vara bygglovspliktigt.
Rolle
Fast det gör nog inte "vi", utan problemet är som ts skriver att det tolkas så olika i olika kommuner.
Man måste ha bygglov när det kommer till ridhus. Oavsett inriktning på verksamheten.
Det är därför många anmäler sitt ridhus som Maskinhall. Då slipper de bygglov, dock skulle det uppdagas är det höga böter.
Dock kan jag inte svara om det är olika från kommun till kommun. Men känner till att de flesta kommunerna i Skåne kräver det (alla som jag känner till).
Hade jag vart dig så att jag kontaktat stadsbyggnadskontoret där du bor.
Vi ska bygga ridhus nu och söker bygglov, fast vi enligt vissa inlägg i tråden inte skulle behöva, men det är en ganska liten kostnad i det stora hela mot vad det kan bli om man åker dit på det så vi tar den faktiskt utan att börja mecka.