Ridhusbygge, bygglov???

Texaz

Trådstartare
Läste en intressant artikel i Land om att bygglov INTE ska behövas vid ridhusbygge, då byggnaden räknas som ekonomibyggnad:)

Detta efter en ändring av Plan- och bygglagen 2011, men som kommunerna har dålig koll på.

Positivt för oss i hästbranschen skulle jag vilja påstå!
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Detta hade jag ingen aning om! Låter ju onekligen som en god nyhet för oss hästfolk :) Men har inte lagen åsikter om storleken på ekonomibyggnaderna?
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Har fått för mej att det är olika i olika kommuner hur de "tolkar" den lagen...

1 jordbrukare med 3-4 hästar för eget bruk vill bygga ridhus KAN kräva bygglov då de inte bedriver "hästverksamhet" och därmed inte kan kräva att det behövs i verksamheten (dessa bygger dock "maskinhallar" som de sedan rider i ;) ) = oftast bygglov

2 stall med inackorderingsverksamhet vill bygga ridhus, verksamheten "kräver" inte ridhus men innebär förbättringar för verksamheten = ingår i verksamheten och ska då betraktas som vilken annan ekonomibyggnad som helst som man vill kunna bygga för att underlätta för verksamheten. = ej bygglov

Dessa gäller såklart i icke detaljplanerade områden. Är området detaljplanerat krävs bygglov oavsett..

Så har JAG förstått det som med tanke på de artiklar jag läst under "åren" ..
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Man måste ha bygglov när det kommer till ridhus. Oavsett inriktning på verksamheten.
Det är därför många anmäler sitt ridhus som Maskinhall. Då slipper de bygglov, dock skulle det uppdagas är det höga böter.
Dock kan jag inte svara om det är olika från kommun till kommun. Men känner till att de flesta kommunerna i Skåne kräver det (alla som jag känner till).

Hade jag vart dig så att jag kontaktat stadsbyggnadskontoret där du bor.
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Det är inte svart och vitt. PBL säger:

Bygglov

2 § Det krävs bygglov för


1. nybyggnad,

2. tillbyggnad, och

3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att



a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,

b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller

c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.


Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.

3 §
Trots 2 § första stycket 1, 2 och 3 b krävs det inte bygglov för en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring, om åtgärden vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan. Lag (2011:335).


Det finns praxis som säger:

Ekonomibyggnader

I fråga om ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring inom områden som inte omfattas av detaljplan krävs bygglov och bygganmälan endast för åtgärder som att ta i anspråk eller inreda byggnader helt eller till viss del för väsentligt annat ändamål, än det för vilket byggnaden senast har använts eller vilket bygglov har lämnats.

Befrielse från bygglovsplikt gällande ekonomibyggnader är knutet till verksamhet och inte till fastighetens/fastigheternas taxering. Det betyder att det inte är Skatteverkets taxering som avgör om det är en jordbruksfastighet enligt Plan- och bygglagen.

Flera rättsfall visar att det krävs att jordbruksfastigheten är omställd till hästverksamhet, dvs. största delen av fodret produceras på fastigheten för att man ska få uppföra stallbyggnader och ridhus utan att det krävs bygglov. Hästverksamheten på fastigheten ska inte kunna bedömas som ett självständigt företag på fastigheten.

Rolle
IpL
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

*kl*

Tyvärr finns inte artikeln på nätet, bara i senaste papperstidningen.

Det handlade om en man som via en granne fått veta att han inte behövde bygglov, kommunen hade ingen aning om det men efter att ha kollat upp det slapp han söka...

Visst kan det hänga på kommunens välvilja/tolkning.

Det är efter ett beslut av kammarrätten som gör det svårt för kommunerna att kräva bygglov för nya ekonomibyggnader på skogs- och jordbruksfastigheter.

Värt att kolla upp för den som har planer på att bygga, är ju en rätt rejäl kostnad man kan slippa...
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

"En ridhall som är avsedd för hopp- och dressyrträning av hästar har inte ansetts utgöra en ekonomibyggnad för jordbruk och är därför inte undantagen från kravet på bygglov. Ridhuset kommer inte ha anknytning till traditionellt jordbruk på det sätt som anges i nämnda prejudikat. Byggnaden kommer att användas som ridhus. Bygglov erfordras således." - Byggnadsnämnden i Göteborg

Därför krävs bygglov. Vi har själv byggt ridhus, inte inom detaljplanerat område. Där krävdes bygglov. Har bekanta som byggde ridhus utan bygglov, vilket uppdagades, de fick böta 1 000 000 SEK.
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

"En ridhall som är avsedd för hopp- och dressyrträning av hästar har inte ansetts utgöra en ekonomibyggnad för jordbruk och är därför inte undantagen från kravet på bygglov. Ridhuset kommer inte ha anknytning till traditionellt jordbruk på det sätt som anges i nämnda prejudikat. Byggnaden kommer att användas som ridhus. Bygglov erfordras således." - Byggnadsnämnden i Göteborg

Därför krävs bygglov. Vi har själv byggt ridhus, inte inom detaljplanerat område. Där krävdes bygglov. Har bekanta som byggde ridhus utan bygglov, vilket uppdagades, de fick böta 1 000 000 SEK.

Fast Rolles text säger ju
Befrielse från bygglovsplikt gällande ekonomibyggnader är knutet till verksamhet och inte till fastighetens/fastigheternas taxering.

Och då menar jag att har man hästverksamhet ÄR det berättigat att bygga UTAN bygglov. Min gård tex är klassade som hästverksamhet, INTE jordbruk.

Det här ÄR en djungel... och vet inte hur det funkar med prejudikaten om det bara är i kammarrätten ... Måste det inte upp i högsta (regeringsrätten ? Högsta domstolen) för att bli prejudikat ?
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

För att slippa bygglov måste byggnaden vara i den verksamhet man driver. Har man inte hästverksamhet så ingår inte ridhus i jordbruket. Det har som sagt inte inte med taxeringen att göra enligt PBL utan verksamheten. Har du hästverksamhet och producerar grovfoder ex så ingår ju ett ridhus i verksamheten och skall inte vara bygglovspliktigt.

Rolle
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Det som är citerat från byggnadsnämnden i Göteborg är från ett fall där uppbyggnad av ridhus på hästverksamhet utan bygglov.

hittade dock information på skånegårdar, där det stod följande:

"Uppförande av ridhus kan vara bygglovpliktigt när ridhuset klassas som sporthall dvs. upplåts för utomstående (ej tillhör gården, vid försäljning av ridhuskort) eller verksamhet skall bedrivas i ridhuset. "

Så det är från fall till fall, beroende av användning av ridhuset, verksamhetsinriktning osv.
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

För att slippa bygglov måste byggnaden vara i den verksamhet man driver. Har man inte hästverksamhet så ingår inte ridhus i jordbruket. Det har som sagt inte inte med taxeringen att göra enligt PBL utan verksamheten. Har du hästverksamhet och producerar grovfoder ex så ingår ju ett ridhus i verksamheten och skall inte vara bygglovspliktigt.

Rolle

Som sagt, vi var tvungen att ha bygglov trots ovanstående. Har verksamhet inom ämnet samt produktion av grovfoder.
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

PBL säger också:

8 § Utöver det som följer av 2–7 §§ krävs det bygglov i den utsträckning som framgår av


1. föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §,

2. det som kommunen för ett område som utgör en värdefull miljö



a) i en detaljplan har bestämt för att vidta en åtgärd som avses i 4 § första stycket
3 eller 5 § första stycket,

b) i en detaljplan eller områdesbestämmelser har bestämt för att underhålla ett byggnadsverk eller bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 §,

c) i områdesbestämmelser har bestämt för att i området byta en byggnads färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller vidta någon annan åtgärd som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende,



3. det som kommunen i områdesbestämmelser har bestämt för att utanför en sammanhållen bebyggelse vidta åtgärder som avses i 6 § första stycket 1 och 2,

4. det som kommunen i områdesbestämmelser har bestämt i fråga om ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller liknande näring,

5. det som kommunen i en detaljplan eller områdesbestämmelser har bestämt för att anordna eller väsentligt ändra anläggningar för sådana grundvattentäkter som avses i 11 kap. 11 § 1 miljöbalken.



Första stycket 4 och 5 gäller endast om det finns särskilda skäl för en bygglovsprövning.

16 kap 7 § Vid prövningen enligt denna balk skall hänsyn tas till andra verksamheter eller särskilda anläggningar som kan antas bli behövliga för att verksamheten skall kunna utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt.

Som jag tolkar texten ska kommunen kunna hävda särskilda skäl till bygglovskravet. Särskilt när 16 kap 7§ säger att man ska ta hänsyn till att man kan driva den verksamhet som man har.
Jag skulle inte acceptera Gbg kommuns beslut utan att de hänvisade till det lagrum eller vilket paxisfall de grundar sitt beslut på.

Rolle
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

I 16 kap 7 § står det:
Föreskrifter om bygglov

7 § Regeringen får meddela föreskrifter om att det, utöver det som följer av 9
kap. 2–7 §§, krävs bygglov för

1. skyltar och ljusanordningar, och

2. andra anläggningar än byggnader, om anläggningarna genom sin storlek eller
funktion kan ha en betydande inverkan på omgivningen.

Vill gärna veta vart du hittar din info? :)
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Hej!

Sorry, ibland missar man hänvisningen ;)
PBL hänvisar till Miljöbalken 16 kap 7§.

Rolle
IpL
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Jaha! Hittade det! Tack! :)

Men tror inte att det är gällande bygglov, utan min personliga tolkning av den punkten är att det gäller vid prövning av verksamhetens miljökrav. Att dispens/tillstånd/godkännande kan utföras vid några av de andra punkterna, då krävs det för att vara ett fungerande verksamhet. Tror dock inte att ridhus ingår i detta, då det inte är en miljöpunkt utan en byggnad.

Tycker att detta är väldigt intressant, hoppas att vi kommer fram till rätt svar :)
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Fast det gör nog inte "vi", utan problemet är som ts skriver att det tolkas så olika i olika kommuner.
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Fast det gör nog inte "vi", utan problemet är som ts skriver att det tolkas så olika i olika kommuner.

Om du läser alla inläggen innan du kommenterar... :meh:

Man måste ha bygglov när det kommer till ridhus. Oavsett inriktning på verksamheten.
Det är därför många anmäler sitt ridhus som Maskinhall. Då slipper de bygglov, dock skulle det uppdagas är det höga böter.
Dock kan jag inte svara om det är olika från kommun till kommun. Men känner till att de flesta kommunerna i Skåne kräver det (alla som jag känner till).

Hade jag vart dig så att jag kontaktat stadsbyggnadskontoret där du bor.
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Vi ska bygga ridhus nu och söker bygglov, fast vi enligt vissa inlägg i tråden inte skulle behöva, men det är en ganska liten kostnad i det stora hela mot vad det kan bli om man åker dit på det så vi tar den faktiskt utan att börja mecka.
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Jag har läst alla inlägg. Jag tror ändå inte att vi löser frågan på buke.
 
Sv: Ridhusbygge, bygglov???

Vi ska bygga ridhus nu och söker bygglov, fast vi enligt vissa inlägg i tråden inte skulle behöva, men det är en ganska liten kostnad i det stora hela mot vad det kan bli om man åker dit på det så vi tar den faktiskt utan att börja mecka.

Men samtidigt är det ju ganska många som inte sökt bygglov - som åkt dit för att KOMMUNEN tyckt att de ska haft bygglov - som vunnit i domstol över kommunen, där domstolen hållit med ridhusbyggaren att det är nåt som behövs i verksamheten och därför är att betrakta som icke bygglovspliktigt...

Det är ju de fall jag läst mkt om i både ridsport och Land/Atl tex...
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 918
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 504
Hemmet Jag vill sätta upp ett stängsel hemma. Ett av typen Gunnebo/rådjursstängsel. Min kommun hävdar att stängsel räknas som plank/mur och...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 988
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp