corvette

Trådstartare
Finns det någon som har byggt ett ridhus hemma? Jag skulle vilja bygga ett ridhus. Jag har inga större pretantioner bara det är tak över huvudet och hyffsat rymligt.
Finns det någon som kan tipsa mig om billiga varianter som inte tar allt för lång tid att montera. Behöver även tips på underlag till hyfsade pengar.

Tacksam för hjälp

Mvh Mia

Sv: Ridhus

Det finns ett foretag pa vastkusten som bygger utbyggnader i galvaniserad plat, de gor aven ridhus. De kostar inte sa mycket, men de ar relativt varma i alla fall for att man kan anvanda insolerad plat, vilket gor att det haller varmen ok pa vintern. Samt haller det svalt pa sommaren.
Just nu kommer jag inte ihag vad de heter, men det gar sakerligen att soka pa google.com om man vill. Farsan vet vad de heter annars, jag kan fraga honom nasta gang jag pratar med honom.

Fick mig en lite tankeställare när du skrev att det just var "tak över huvudet" som skulle vara det viktigaste med ditt ridhus. Kom och tänka på att jag läste om en ridskola i Göteborgs-trakten(??) som hade mer som en ridbana med tak över i stället för ett vanligt ridhus. Verkade faktiskt funka bra det med, tycker att det verkar rätt häftigt! Kolla http://www.mrmifloda.se/vrs/RidBanan/RidBanan.htm

Vet dock just inte om detta skulle bli ett mer ekonomiskt alternativ till ett ridhus, slantarna borde väll bli relativt lika ändå.. men man vet ju aldrig. :)

Är det någon som vet hur det funkar med bidrag för ett ridhusbygge? Har hört att man kan få eu-bidrag för en maskinhall om man bedriver jordbruk? Finns det andra bidrag man skulle kunna söka?

Hej! Tack för ditt svar. Jag ska kolla Google och se om jag hittar firman. Men jag hade blivit väldigt tacksam om du kunde kolla med din far vad bygg firman heter.

mvh Mia

Man kan dra av moms och liknande om man bygger det som maskinhall. Dessutom tror jag inte du behöver bygglov för maskinhall så länge det inte ligger för nära tätbebyggt område.
Det är vad jag hört så jag är inte 100% säker

mvh Mia

Det beror på var du bor.
Ridhus i norr blir dyrare då taket måste tåla mer tyngd i form av snö.

Min kompis byggde ett enkelt ridhus 18x45 och med en del arbetsbyte och sådant kom de ner i pris. Dock blev prislappen ändå runt 1,3.
Läste sedan om några i skåne som byggt liknande byggnad och där landade det på runt 300000. Om det nu stämmer....har mina tvivel

Det som drar iväg kostnade är om du breddar ridhuset. Då behövs kraftigare takstolar. Och bredare givetvis.

Jag och grannen går också i ridhusbyggar-tankar och har precis börjat forska i detta. Jag hävdar att det måste gå att bygga ett ridhus till en billigare kostnad än vad det t ex kostar att köpa ett färdigt ridhus. Jag tänker t ex på möjligheten att få fram beg balkar, vilket måste finnas, och vår närhet till SSAB som ju tillverkar plåt. Grannen har tillgång till alla maskiner som behövs, inkl sky-lift, men jag är ändå rädd för att vi kommer att hamna på närmare 700 000 kr.

Sen är det finansieringen som måste lösas. Ett banklån måste för vår del till, och jag tror inte att det går att få in ridhusavgifter så att man klarar amorteringar.

Jag antar att jag låter negativ, men det finns mycket att fundera över. Någon som vet och har något intressant att komma med?

/loy, i ridhusbyggartankar men ändå realist...

dessa "ridhus" finns på fler ställen i gbg. Ganska praktiskt, dock inte varmt på vintern (å andra sidan har jag inte varit i något ridhus som är varmt utan det är bara det att det inte blåser) men svalt på sommar. Ganska mysigt faktiskt

Har en kompis som byggde ridhus 20x40 för ca 100 000. Fast det är oisolerat och han jobbar som grävmaskinist så han fixade ju underlaget snuskigt billigt. Dessutom är hans pappa i "plåtbranschen" så de fixade ju även själva byggnaden billigt. Sen så kände de givetvis någon som hade elfirma och kunde fixa belysningen.
Så viss går det att bygga ett ridhus billigt :) om du har bra kontakter och gör allt själv alltså :D

Liknande trådar

Fordon Jag skulle vilja ha ett annat nackstöd på min bil för det som finns passar inte min rygg. För mig som har ryggproblem skjuter mitt...
Svar
18
· Visningar
828
Senast: Seaside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 589
Senast: sjoberga
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar