Ridhus underlag

angelaL

Trådstartare
Vi haller pa att bygga vart ridhus underlag och vi har manga problem det storsta ar att ridhuset ligger i kina och det ar svart att folja ett recept for man kna helt enkelt inte koppa material pa samma satt som i sverige.

vart nuvarande recept ser ut som foljande:

10 - 20 cm makadam el liknande material nedpressat med vag valt.

lagga pa en vagg matta (ar det nodvandigt)

runt 10 cm av stenmjol

runt 8 cm sand, hara ar det svart att fa tag pa sand sa vi tankte blanda den med jord? asikter...

sen forsoka hitta nagon sorts av gummi eller traflis runt 3 - 5 cm.

hur gjorde ni och vad har ni for erfarenheter av liknande bannor.

behover svar och rad fort. Vi ar varkligen i ett akut lage.

Sv: Ridhus underlag

I Kina?! :D

Vägmattan lägger man väl oftast under bärlagret, så att inte det ska sjunka ner i vad som nu finns under. Men det kan nog finnas en poäng i att lägga det mellan bärlagret och stenmjölet också om man inte vill riskera att stenarna kryper upp.

Vi la vägmatta och 10 cm stenmjöl (0/4), som vattnades och packades. Sedan bara ca 4 cm sand (0/8). Många har sagt att det största misstaget de gjorde var att lägga in för mycket sand på en gång och därför får väldigt mjuk och djup bana. Sen beror det på hur runda korn sanden har också - runda korn packar ihop sig mindre än kantiga korn. Så 8 cm med runda sandkorn blir nog som en simbassäng.

Vi har ingen flis eller liknande, utan alltså bara stenmjöl plus lite sand och jag tycker att det blivit ett bra underlag. Vi både dressyrar och hoppar på det och vi har inte fått några klagomål från besökare heller. Enda kommentaren jag hört var en islandsryttare som helst skulle vilja ha ännu fastare underlag.

Man får tänka på att sladda ofta, speciellt i början, så att den håller sig jämn och sätter sig ordentligt. Och så har vi i en del salt och vattnar ofta, för att binda damm.

När en sandbana används så nöts kornen sönder och fler och fler korn blir storlek "noll" - vilket inte är så olikt jord. Till slut blir banan så hård att det är dags att byta ut underlaget. Så att börja med jord kanske inte är så lyckat?

Finns det inga galoppbanor i Kina? Bodde i Japan och Singapore i flera år och där var inte ridning så vanligt heller men galoppsporten lite större. Finns de någon sådan kan du kanske få tips och kontakter av dem? Fiberduk är ju populärt att blanda i underlaget nu( i alla fall i Schweiz där jag bor nu), kan kanske vara något. Har även varit i ridhus med nån slags träflis som fungerat bra.
Lycka till!

Inblandning av jord/lera i ridbanan gör att den blir jättehård och måste harvas dagligen för att kunna användas, rekommenderas bara till stora anläggningar som har anställd personal som kan ta traktorn och harva i ridhuset dagligen.

Lägger man in för mycket material på samma gång så blir banan lätt jättemjuk och jättetung.Lägg hellre in sanden -centimeter för centimeter.

Är du tveksam på vilken kvalitet du har på sanden så blanda inte in nånting alls förrän du ser hur den uppför sig, tänk på att det tar tid innan något händer då ridbanan ändrar sig hela tiden - ha tålamod och stadiga nerver.

Blir banan sen hård så kan man pröva med att harva ner träflis i ytlagret.

Blir den däremot för mjuk så kan man blanda i stenmjöl, lera eller kalk.

Blanda inte i flera olika ingredienser på samma gång, då vet du inte vad som händer.

Vägmatta är en kanonuppfinning som sparar in massor av grus !
Genom att lägga matta först mellan marken och makadamet så kan ni spara in makadamet till 10cm istället för 20 cm, vilket sparar in massor av pengar.
Lägger man sedan matta även mellan makadamet och ytlagret så hindras de olika lagren från att blandas samman.

Vägmattan/geotextil gör att bygget i de flesta fall blir billigare, så använd matta !

Senast ändrad:

Tack for svaren.

I kina ar allt mycket svarare att gora en nagon annan stand, stallet ar inne pa den tredje omgangen att bygga ridbanna.

forsta gangen kastade de bara in sand i paddokarna vilket fungerade bra tills vi borjade rida dara, alldeles for mjukt.

och innan vi lart oss hur det fungerar hara sa klagade vi pa materialet att rida pa och bad dom bytta.

Sa vips sa var allt sand i ridbannan borta och i de tva runda longer husen som vi har (vad kallar man dom pa svenska) coraller?

och de fyller dom med vassa stenar tva sentimeter och sen kastar de pa sand. :eek:

Funkade inte.

Sa sen bestamde dom sig for att stoppa cement som underlag med 7 cm sand over, :eek: :eek: Vi har inte ens stoppat en hast dara, det ar ju livsfarlit.

Sa vid det laget fortod vi att de fattar noll, nada och ingenting.
Borjar leta efter recept pa internet och spenderar 1,5 halv timme med att forklara hela proceccen rita kartor med tolk, och gissa vad vi har idag.

3 cm stora stenar, 2 cm sma stenar och sen sand.
Vi haller pa att bli grahariga.

men det ska nog losa sig :crazy:

och ett gott rad ar nog att stoppa pa sanden lite i tagen sa att det inte blir for djupt.

anledningen till att vi tankte att det kanske var bra att blanda in jord ar att vi inte har nogon leverantor som kan skicka oss sandkorn av olika storlek och inte for mycket runda korn, men jag ska tanka pa hardheten och kanske vanta med blanda in jord.

Det finns fina anläggningar i thailand du kan inte höra hur dem har gjort?

Det finns en svensk där som jobbar med hästar, pma om du vill veta mer!

Problemet med att ha bara sand, är ljudnivån. Om man bara rider själv, och inte tillsammans med många andra, och inte heller rider för instruktör, går det säkert bra. MEN: Det knastrar alldeles förskräckligt om hästhovar, vilket inte märks när man rider på sandbanor utomhus, men inomhus blir det faktiskt ohållbart.
Jag vet detta av egen erfarenhet, då jag har stått och försökt hålla lektion i ridhus med grusunderlag. Jag fick skrika för att göra mig hörd när eleverna skrittade.
En annan nackdel är att det inte håller vätska på samma sätt, så det blir snabbt dammigt igen när man vattnar det.
Ni har inte möjlighet att importera någon typ av textilfiber?
http://www.ridbanan.com/planering/index.htm

Tja, mycket av den "speciella" fiber som säljs till ridhus är egentligen bara riven geotextil....

ar det bara geotextil,

Just nu haller vi pa och letar material for att blanda med sanden.

forst sa tankte dom att det skulle funka med gummi, men det var for svart att hitta en leverantor som gor det pa ratt satt.

Nu haller vi pa och letar efter en maskin som kan gora (wood chips) vad kallar man dom, sma trabitar att stoppa i sanden, stora sagspan.

vi har inte tittat pa textilfiber mojligheten eftersom vi inte riktigt vet vad for fiber det ar man brukar anvanda. Erfarenheter?

Om det inte ar nagra problem med sandbanor ute (ljud nivan alltsa) sa blir det inga problem hara hoppas jag for det ar egentligen inget idhus bara ett rid tak, det ar varmt hara.

Wood chips = träflis !
Normalt är klenflis ganska lätt att få tag eller rent av tillverka själv med traktordriven flishugg, vet dock inte hur det står till med flisandet i kina...

Jag råder dig att INTE blanda ner något flis i första vändan, utan lägg på bara stenmjöl och sand.

Blandar du ihop alla "ingredienser" till ridbanan direkt så kommer du riskera att få en "simbassäng" med löst material som blir svårt att rida på.

Sedan när sanden har satt sig så lägger du på några traktorskopor med flis som du harvar ner i ytlagret.
Detta upprepar du till dess att du har fått önskad konsistens.

Ljudnivån kommer inte att bli olidligt hög om man rider på bara "sand" inomhus, det är en av de få saker går att garantera...

Om du inte får tag i tillräckligt klent flis eller saknar en ordentlig traktor så kan du göra på ytterligare ett sätt.

Du lägger ganska grovt flis i ett ganska tjockt lager och sedan lägger du på geotextil och sedan lägger du stenmjöl och sand direkt uppepå geoduken, då får du svikten underifrån på samma sätt som "rubberground" (att lägga sviktande material under sjäkva banan har gjorts på travbanor sedan 50-60 talet och är inget "nytt" egentligen :D)

Lycka till med byggandet !

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Lillan har slitit upp hela laret, bade ut och insida. Hon ar sydd och har fatt medicin (vetergesic, hon kunde bli high av det sa de, men...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 769
Senast: Zoya
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 355
Senast: Disen
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 897
Senast: cucoomber
·
Anläggning Nu ar det dags att borja fundera pa paddockens utseende. Jag flyttade in och hade gjort en paddock pa gammal grasmatta i storlek...
Svar
5
· Visningar
1 947
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama