Ridhus med väggar av väv?

Sv: Ridhus med väggar av väv?

Jag har ridit i ett sådant. Tycker det verkar vara ett bra billigare alternativ mot ett "riktigt" ridhus, så länge man inte har något emot att det blir kallt på vintern. Har ridit när det var riktigt storm ute, men det märktes inget inne och underlaget höll sig fint, var något hårdare utmed kanterna bara.

Jag håller på att ta in offerter för att kunna anlägga en ridbana men jag har redan tagit hem tel stolpar för att kunna hänga upp nät runt om. Dock så kommer jag sakna taket! Men hoppas slippa den värsta blåsten iallafall :)

För mig verkar det rätt meningslöst att inte ha tak, visst är det skönt att slippa vinden eller reducera den åtminstone vintertid, men utan tak så skyddar man inte banan mot nederbörd och underlaget kommer att bli som vilken utomhusridbana som helst.

Japp, jag har testat. Det var trevligt! Om jag skulle få för mig att bygga ridhus hade jag nog satsat på ett sånt.

Visst, underlaget kommer vara som en ute ridbana men jag bor mitt på öppnaste östgöta slätten och här blåser det jämt. Så jag tror att jag kommer uppskatta lite lugn året om. Förhoppnings vis så kommer det även att hindra att sanden på ridbanan ligger still istället för att blåsa bort.

Kanske helt OT men jag har sett perforerad plåt, skitcoolt! Och uppskattat av ägarna. Bättre klimat både sommar o vintertid.

Det vet jag faktiskt inte, har inte koll på vad väv kostar. Men hålplåten är betydligt hållbarare, så i längden borde det löna sig hur eller hur.

Den jag har sett sitter på övre halvan av en byggnad, där man ofta har väv de sista metrarna upp till tak på ridhus och är vit. Snyggt och prydligt och ger mycket ljus invändigt.

Det är massvis med små hål helt enkelt :D Ser ut som vanligt plåt fast från vissa vinklar ser man att man ser igenom ridhuset fastän man fortf ser plåten typ.

Inte världens bästa bild, men såhär ser det ut på "vårt" ridhus - vindnät längs långsidan och transparant plast på kortsidorna.

www_stallphoenix_blogg_se.jpg

Är också nyfiken på att veta mer om hur det fungerar? Har sökt återförsäljaren på Cover All, både på mejl, ringt och sms:at, men inte fått svar än.. Vill gärna ha en offert!

Varför väljer man det alternativet istället för riktiga väggar? Är det pga ljusinsläpp eller luftkvalité? Tänker att det inte kan bli såå mycket billigare eftersom det är grunden och bredden på takstolarna som är dyrast och väggar och liknande står för en mindre kostnad.
Ser fint ut iaf!
(Men vad gör helikoptern där? :D)

Jag har provat det och det aktuella ridhuset hade tak som alla andra ridhus men väggarna var av nät. Det blåser inte och det blir mycket tystare än plåt. Det känns betydligt varmare också för fukten stannar inte kvar så det blir inte "rått" inne. Vet dock inte hur länge väven håller men jag har bara sett och hört positivt.

Liknande trådar

Hemmet Ska eventuellt flytta till en lägenhet med väv på väggarna. Det är absolut inte något som är aktuellt att dra ner då det är en...
Svar
15
· Visningar
749
Senast: Philosophia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter avslöjandena om de tortyrliknande träningsmetoderna hos Helgstrand Dressage meddelas att de ska sätta upp videoövervakning i...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter avslöjandet om hårda träningsmetoder ska nu Helgstrand dressage installera kameror i samtliga ridhus på anläggningen. Det meddelar...
Svar
10
· Visningar
1 617
Senast: vilde
·
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama