Ridhus av glas?

Vica

Trådstartare
Min vän kom härom dagen och vi började diskutera hennes nya gård. Saken är den att hon vill gärna föra upp ett, ganska stort, ridhus på gården. Ridytan ska vara 60*40m, inget konstigt med det tänker ni. Men saken är det att hon vill ha in så mycket ljus som möjligt samt att hon vill att byggnaden ska matcha resten av byggnaderna. Därför funderar hon på att uppföra ett "växthusridhus" (hennes ord :D ), dvs ett ridhus med tak av glas eller liknande samt väggar delvis av glas.

Är det någon som har erfarenhet av liknande ridhus?
Fungerar det i praktiken? Är det rekorddyrt att bygga? Vilket material bör man välja?

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Ridhus av glas?

Ljus vill man gärna ha mycket av i ett ridhus men tak helt av glas o ev lite vägg? Blir nog som sagt ett växthus, hur varmt som helst om solen skiner. Växthus brukar man ju få kalka alt ha skyddande gardiner i på vår o sommar annars blir dom stekheta, borde bli likadant här? En tanke bara, har inte erfarenhet själv av glasridhus.

Ljus vill man gärna ha mycket av i ett ridhus men tak helt av glas o ev lite vägg? Blir nog som sagt ett växthus, hur varmt som helst om solen skiner. Växthus brukar man ju få kalka alt ha skyddande gardiner i på vår o sommar annars blir dom stekheta, borde bli likadant här? En tanke bara, har inte erfarenhet själv av glasridhus.

Förstår din tanke, men det finns väl glas som inte släpper igenom en massa UV och värme? Liknande sådan plast/glas man har på tak på altanen eller så?

Jo, växthurliknade byggnader släpper igenom massa värme, har ridit i ett somv ar rent ombyggt växthus och även en större ridklubb som har /hade ett som till största del bestod av glas, varmare fuktigare ridhus har jag inte varit i, det var hemskt, jag skulle ALDRIG bygg detta själv.

Men visst finns det glas om inte släpper igneom, med det är väldigt dyrt glas, så om inte din vän har obegränsat med pengar så känns det löjligt dyrt att bygga på det viset.

Men förresten om det bara är ett "glashus" som matachar resten av byggnaderna, hur ser egentligen resten av gården ut, bor de i ett växthus?

hej här i stan hade vi ett ridhus som var ett "glashus" men det var väl ingen hjödare att rida i stekhett på sommaren och iskallt på vintern. ofta blåste det sönder glasrutor .
så nej jag skulle inte bygga ett ridhus med glasrutor.
mvh chamir

Humm, jag tänker på värmen pust va varmt ok men kan ju ha så man kan öppna upp i tacket som växthus har. Men så en tänkte jag på hur skitit blir det inte... :smirk: Jag skulle någ kolla lite hur andra löst detta med ljus i ridhus. Jag har vissligen varit i 7 st privata och en hadde plåt å stora fönster på sidorna i tacket hadde han genomskinlit plast (sånt man har på altantaket typ) det gav mycket ljus. Men fönstrerna kan ju ge lite mycket o titta på o är hästen nyficken ger detta lite problem :d . Glöm inte speglar det har jag saknat i många ridhus. Lycka till med tipsa henne :love:

Jag tycker inte hennes idé låter speciellt genomtänkt för precis som många skriver så kommer det förmodligen bli kokhett där inne på sommaren när solen ligger på. Om det finns liknande byggnader avsett för ridning, som det hon har tänkt uppföra så kanske hon kan ta sig en titt på dessa och jämföra, så hon får lite erfarenheter först för det lär ju kosta ganska mycket pengar att uppföra. Och lägger man ner så mycket pengar på det vill man ju att det ska bli bra. Så det kan du väll tipsa henne om.

Det borde vara smartare att bygga ett mer "traditionellt ridhus" men ändå ha naturligt ljusinsläpp.

Flyinge har ett ridhus i glas. Har hört klagomål på att det är stekhett om sommaren och iskallt om vintern.

Halmstad har väl också ett? Men som tidigare sagt, varmt varmt! Det är klart, på vintern kanske det blir varmare om solen skiner lite iof.

Verkar onödigt. Har ridit en del i ett ridhus där de har fönster på kortsidan (från att snedtaket börjar upp till nock, som en stor trekant alltså) samt mindre fönster högt upp längs med ena långsidan. Där behöver man aldrig tända förrän det är mörkt ute, så mer ljusinsläpp lär ju inte behövas. Sen beror det ju på i vilken
riktning man sätter fönstrena, och hur området ikring ser ut. Skog nära inpå är väl inte att rekommendera...

Har ingen erfarenhet själv men jag tror man vinner mycket på att ta tillvara på energin som är gratis (ljus och värme). På sommaren så blir det inte så jättevarmt om man har bra ventelation.Jag har själv jobbat en rekordvarm sommar i ett stortväxthus som var ett cafeé och när man öppnade i taket så fläktade de hur bra som hellst. svalare inne än ute faktist.
Länk till leverantör på "glasridhus"
http://www.sveaverken.se/

Hmm, ser ju faktiskt rätt coolt ut... Ngn som sett/provat ett av Sveas ridhus och vet om det stämmer att det blir lagom varmt både sommar och vinter som de påstår? (Med tanke på att många sagt att det blir kallt på vintern och varmt på sommaren, vilket jag också skulle trott.)

Sveas ridhus har en bredd på max 25 m och TS vän ville ha ett ridhus som var 40x60 m.......

Visst finns det stopsol-glas och liknande som minskar värmen, men när hon har fått offerten på det ridhuset, så tror jag hon reviderar sitt önsketänkande - om inte hon har onödigt mycket pengar. Undrar om det stannar på ensiffrigt miljonbelopp.....

Halmstad har väl också ett? Men som tidigare sagt, varmt varmt! Det är klart, på vintern kanske det blir varmare om solen skiner lite iof.
Halmstad har bytt ut taket på sitt glasridhus. Pga. säkerhetsskäl vad jag har hört... Så nu är det plåttak som gäller även där.

Har själv ingen erfarenhet men vet att Naturbruksgymnasiet här uppe har ett i glas. Jag ifrågasatte om det inte var väldigt varmt därinne och fick till svar att det gick bra eftersom det inte användas under sommaren då elever och hästar har sommarlov. Det som var positivt var att det verkade vara hyfsat varmt även på vintern (?) + att de inte behövde använda sig av belysningen i så stor utsträckning som i ett vanligt ridhus.

Såhär ser det ut..
http://www.naturbruk.net/skolor/ridhuset.html

Ja halmstad har ett men nu är taket utbytt mot vanligt tak....

Till TS:

Nackdelar med glasridhus:

Vi vintrarna när det glider mer snö på taket är det inte många ryttare som sitter kvar .....
Varmt på sommeren
Kallt på vintern
Man får inte vara ifred ( hästen din tittar ut vad som händer på gårdsplanen ( kanske en ny häst lr liknande som kom))
Det är ganska farligt om en glasruta i taket skulle gå sänder och den ralar rakt mer på sig själv/hästen

Förövrigt ÄLSKAR jag att rida i Flyinges nya ridhus :D

Hehe, ja Flyinge kan ju ha ridhus i glas, det finns väl gott om obetald arbetskraft som kan putsa alla rutorna där.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken, tänk vad sunkigt det måste bli efter ett par år om man inte har tid/råd/ork att sköta det minutiöst...

Jag läste om någon som odlade tomater i sitt glashus på sommaren (och tjänade rätt bra på det), och hade det som fårhus på vintern. Eller ridhus då, i det här fallet. Fast då kan man ju inte nyttja det under sommaren förstås.

Och säg det ridhus som är varmt på vintern?

Tack snälla allihop för alla goda råd och tips! :bow:
Jag har framfört vad ni sagt/skrivit till henne och även hon tackar :bow:

choklad Hon har nyss byggt hus och garage i funkis-stil med mycket och höga fönster, både i huset och i garaget. Därför ville hon ha en anläggning som är i samma stil. Stallet håller på att byggar i funkisstil det med. Bla så kommer hon sätta upp som en trekant av fönster på ena kortsidan (öppet i nock).

hannely Hon har utsikt över en jättevacker sjö ca 600m ner. :love: Klart att hon vill se den! :p

diartistakasha & cameron Tack för länken! Jag har pratat med henne om att försöka skicka iväg en anbudsbegäran för att se vad kalaset kan gå på. Kan ju tillägga att pengar inte har varit något stort problem i hennes familj. :smirk:

svea Men du tycker inte att det är jobbigt att tvätta fönster hemma? Det man kan göra (som hennes gubbe stolt kom på härom veckan) är att man går på med högtryckstvätten på fönstrena, blev skinande rent! :bump:

Nackdelarna med plåt tak är:
*fult
*passar inte in med resten av byggnaderna
*låter så hemskt när det regnar/haglar
*har en tendens att släppa efter ett par år

Fördelarna med ljust tak är:
*ingen onödig elförbrukning
*bättre belysning
*passar in med resten av omgivningen
*håller längre

Tror ni inte att man kan sätta in en rejäl fläkt som håller luften igång, alt öppna upp i tak?

Fler tips mottages tacksamt!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 642
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 610
Senast: Angel
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 838
Senast: Zamira
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka