Ridgymnasium

Äpplet.

Trådstartare
Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på hemsidorna och att det är svårt att hitta information där. Därför har jag några frågor om realgymnasiet i Stockholm och i Jakobsberg. Hur många gånger i veckan rider man? Rider man i grupper och i så fall hur många elever per grupp? Anpassas ridpasset för elevens erfarenhet? Hur länge rider man? Det står på hemsidan att man kan välja andra inriktningar såsom fälttävlan etc. Hur går man tillväga då? Finns det möjlighet att träna mer på skolans bekostnad? Jag vill bli på sikt beridare eller unghästutbildare och undrar om det är ett bra gymnasium att gå på om man vill bli det?

Skulle jättegärna även höra andra rekommendationer om andra gymnasium och hur en vanlig vecka ser ut där.
 
Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på hemsidorna och att det är svårt att hitta information där. Därför har jag några frågor om realgymnasiet i Stockholm och i Jakobsberg. Hur många gånger i veckan rider man? Rider man i grupper och i så fall hur många elever per grupp? Anpassas ridpasset för elevens erfarenhet? Hur länge rider man? Det står på hemsidan att man kan välja andra inriktningar såsom fälttävlan etc. Hur går man tillväga då? Finns det möjlighet att träna mer på skolans bekostnad? Jag vill bli på sikt beridare eller unghästutbildare och undrar om det är ett bra gymnasium att gå på om man vill bli det?

Skulle jättegärna även höra andra rekommendationer om andra gymnasium och hur en vanlig vecka ser ut där.
Det bästa är att du mejlar direkt till skolan för att få svar på dina frågor om den specifika skolan.
 
Jag vet inte om dom skolorna men vet andra som går eller har gått real i andra städer. Och då red dom en eller två gånger i veckan tror jag på en ridskola. Och dom red i grupper men lite mindre grupper kanske motför vanlig ridskola.
Jag vet en som är jätte duktig och hon tävlade 110-120 med sin häst när hon började på real i en annan stad. Hon tyckte inte att det var så jätte ut vecklande med själva ridningen men ändå bra att få testa andra hästar och även träna mera med sinegen. Och nu tror jag hon har startat 140 och hon tog studenten i år. Så det var väl bra an tar jag!
 
Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på hemsidorna och att det är svårt att hitta information där. Därför har jag några frågor om realgymnasiet i Stockholm och i Jakobsberg. Hur många gånger i veckan rider man? Rider man i grupper och i så fall hur många elever per grupp? Anpassas ridpasset för elevens erfarenhet? Hur länge rider man? Det står på hemsidan att man kan välja andra inriktningar såsom fälttävlan etc. Hur går man tillväga då? Finns det möjlighet att träna mer på skolans bekostnad? Jag vill bli på sikt beridare eller unghästutbildare och undrar om det är ett bra gymnasium att gå på om man vill bli det?

Skulle jättegärna även höra andra rekommendationer om andra gymnasium och hur en vanlig vecka ser ut där.

Jag hade kollat mer på kanske Jensens nya gymnasium i Sigtuna om det är nära Sthlm du vill vara. Eller Berga i västerhaninge. Annars Strömsholm.

Mest för att dem har sina egna skolhästar. Real är absolut en bra skola men dem har inte sina egna hästar utan hyr in sig på olika ridskolor och jag vet att ridskolehästar är fantastiska på alla sätt och vis(Jag jobbar trots allt på en) men gymnasieskolor som har sina egna hästar tenderar att ha en högre utbildningsnivå och det gynnar dig absolut mer om du vill fortsätta mot unghästutbildning/beridare senare ☺

Tåls att säga att jag jobbat på ridgymnasium också, så jag har lite att jämföra med trotts allt 🙌
 
När jag gick på naturbruksgymnasium inriktning häst (+naturvetenskap) för en sisådär 15 år sedan hade vi stalldagar i snitt två dagar i veckan. Så ridning två gånger i veckan tror jag det blev. Det var inte möjligt att tävla på skolhästarna men jag minns att jag fick rida "min" skolhäst på några pay and ride som anordnades på skolans anläggning.

Eleverna delades in i ridgrupper baserat på kunskap och förmåga, jag tror vi var ca 8 elever per grupp. Alla skolhästar var väldigt trevliga och ridlärarna var toppen. Men allt det där är ju sånt som kan variera mellan olika skolor.

Det finns ju olika gymnasium som erbjuder olika program och även boende. Med min erfarenhet skulle jag inte rekommendera att gå på internat långt hemifrån. Gå på ett gymnasium där du fortfarande kan åka hem till föräldrarna på ett enkelt sätt om det är internat. Det är viktigt, även om man som tonåring kanske inte tänker att det behövs ;):angel:
 
Jag gick ridgymnasium (för väldigt många år sen 😁 ) tror vi fick vara i stallet 3-4 halv/heldagar i veckan. Minnet är inte på topp.
 
Gick naturbruksgymnasium för många år sedan, innan det fanns ridgymnasium nästan överallt.
Tycker också det är värt att tänka över om skolan har egna hästar och om du är intresserad av unghästutbildning, om där finns unghästar och evt egen avel.

Jag hade inte egen häst, men hade sköthästar bland skolans unghästar och avelsston. Det gjorde att jag fick extra tid med hästarna och mer erfarenhet av unghästhantering/utbildning än bara genom själva utbildningen. Bodde på internat och la mer tid i stallet än på att plugga.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hejsan! Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 433
Senast: macbeth
·
Hästmänniskan Eller: hur nätverkar man? Hur börjar man? Jag ska flytta hundra mil om några månader. Känner ingen hästmänniska däruppe och får alltså...
2
Svar
22
· Visningar
2 882
Hästmänniskan Än sålänge är det ett år kvar tills jag ska söka, men gillar att vara i god tid;) Har hittat tre gymnasium som jag är intresserad av...
Svar
3
· Visningar
3 360
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 372
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp