Ridgymnasium+Veterinär=?

S

Shift

Vet inte om detta är en dum fråga?
Men jag är sugen på att utbilda mig till hästveterinär, börjar på gymnasiet nästa år. Kan man plugga till det på ett ridgymnasium eller liknande? :)

Sv: Ridgymnasium+Veterinär=?

Veterinär är ju en universitetsutbildning, så det kan du inte läsa på gymnasiet. Däremot kan du se till att du har behörighet till veterinärprogrammet, natur med andra ord. Det finns några naturbruksgymnasium/ridgymnasium där du kan läsa natur kombinerat med häst, så sikta på det om du ändå vill ha hästar på schemat! Och se till att få bra betyg ;)

Vill du bli veterinär är det först natur-gymnasium som gäller med MVG i alla ämnen, efter det är det X-antal år på universitetet. Tror det är Uppsala Universitet som är Sveriges största när det kommer till veterinär-utbildningen. Finns även en i Köpenhamn.

Haha vad efter jag känner mig! Vi har nämligen inte gått igenom något sånt här än i skolan :p
Men det är två stycker redan nu som avrådit mig från att gå på ridgymnasiumom jag vill bli veterinär, har ni någon ide varför??
Har bra betyg hittils så om jag fortsätter så skulle jag nog kunna fixa att komma in på universitetet!

Kämpa kan man alltid, men mitt råd är att ha en plan B ifall plan A inte funkar. Det är ofta tuffare att komma in på veterinärutbildningen än att komma in på läkarutbildningen, inte för att det är svårare utan för att många är mer sugna på att hjälpa djur än att bota sjuka människor vilket gör att det blir fler som söker till veterinär än till läkare, och ju fler som söker desto hårdare är konkurrensen då utbildningarna bara har ett begränsat antal platser varje år.

Mitt tips är att googla på veterinärutbildningar och sen läsa vad det är de kräver för att man ska komma in där, och sen gå efter det när du väljer gymnasielinje.

Veterinärsutbildningen kräver behörighet i naturämnen som man inte brukar ge på ridgymnasium. På dessa utbildningar har man siktat i sig på att få en generell behörighet till högskolan efter gymnasium. Jag gick Kvinnersta, inriktning trav och fick sedan läsa till kurser på komvux för att få hela högskolebehörigheten till lärarprogrammet. Tror du behöver maD/E och Naturvetenskap B(minst) för att komma in på universitetet sen. Som sagt, höga betyg är det som räknas!
Alt: Gå ridgymnasium och läs parlalella kurser på annat gymnasium för att få full behörighet.

Okej!
Tack för era snabba svar föresten:) Vet ni något bra ridgymnasium i västra götaland som man kan gå i natur på?

För att bli veterinär så måste du ha läst de ämnen som ingår i "områdesbehörighet 13" vilket är...

- Matematik D
- Fysik B
- Kemi B
- Biologi B

Sen om du väljer att läsa det på ett naturprogram eller hästprogram spelar ingen roll, det viktigaste är att programmet ger dig möjlighet att läsa dessa ämnen. Sen så måste du även ha MVG i alla ämnen, såväl som svenska som "gymnastik". Vore jag du så skulle jag välja en linje där jag vet att jag kommer trivas och ha roligt för att underlätta betygen (lättare att få bra betyg om man gör något roligt). Sen så kommer det underlätta jätte mycket om du kan få max meritpoäng. Det får du genom att tillexempel läsa över matte D allternativ läsa språk, så det kan vara bra att ställa in sig på. Lycka till!

/Sara, som ångrar bittert att hon lyssna på alla "kloka vuxna" som sa att hela livet var kört om man gick häst på gymnasiet.

Varför skulle det vara kört om man väljer att läsa häst? alla kan ju inte bli läkare... och ändrar man sig ändå så går det ju att läsa upp ämnen.

För att bli veterinär så måste du ha läst de ämnen som ingår i "områdesbehörighet 13" vilket är...

- Matematik D
- Fysik B
- Kemi B
- Biologi B

Sen om du väljer att läsa det på ett naturprogram eller hästprogram spelar ingen roll, det viktigaste är att programmet ger dig möjlighet att läsa dessa ämnen. Sen så måste du även ha MVG i alla ämnen, såväl som svenska som "gymnastik". Vore jag du så skulle jag välja en linje där jag vet att jag kommer trivas och ha roligt för att underlätta betygen (lättare att få bra betyg om man gör något roligt). Sen så kommer det underlätta jätte mycket om du kan få max meritpoäng. Det får du genom att tillexempel läsa över matte D allternativ läsa språk, så det kan vara bra att ställa in sig på. Lycka till!

/Sara, som ångrar bittert att hon lyssna på alla "kloka vuxna" som sa att hela livet var kört om man gick häst på gymnasiet.

Tänkte faktiskt inte på meritpoäng, men det är ju rätt viktigt nu ju!
Till TS:
http://www.degeer.norrkoping.se/pdf/SYV/omradesbehorigheter_20_dec_2007.pdf
Där står det rätt tydligt om vad du behöver för gymnasiekurser och vad som ger meritpoäng!

/Flixon, som struntade i alla vettiga vuxna och gick natur-häst och fick bra mycket bättre betyg än vad jag hade fått om jag lyssnat på de kloka vuxna ;)

Med den nya gymnasieskolan är det mycket besvärligare att läsa in naturkompetensen samtidigt som du går ridgymnasium eller liknande. Då naturbuk numer räknas som en yrkesutbildning får skolorna inte ha NV på samma sätt som tidigare. Du får läsa i princip alla NV kurser som fördjupningskurs och utökad kurs. Det betyder att du måste läsa många mer poäng än de som läser NV på vanligt gymnasium. Tänk noga igenom om du orkar det och kolla att skolan som du är intresserad av erbjuder de kurserna.

Jag har gått en hästutbildning som även var en samhällsutbildning med inriktning samhälle.
Läst de flesta C-kurser (samhälle, svenska osv.), matte c och naturkunskap a+b på gymnasiet.
Har behörighet till allt man kan tänkas vilja bli rörande samhällskunskap. Så kört behöver det inte vara. :)

Sen finns ju bara veterinärprogrammet i Uppsala medan läkare finns på 6 olika lärosäten vilket gör att trycket på platserna på veterinär blir mycket större =)

Är det så viktigt att gå på just ett ridgymnasium då? :) Förstår det som att du inte har ett ridgymnasium alldeles i närheten? Isåfall kanske ett alternativ är att gå t.ex. NV hemma, och satsa lite extra på träningar/ridning på fritiden?

Tycker det skule va mycket kul att gå på ridgymnasium med min häst, är nämligen pisstrött på den vanliga skolan! Känns MKTtrevligare att umgås med klasskamrater som inte bara gillar smink och glitter, utan har några liknande intressen som mig! Så det är väl ganska viktigt ja, kan tänka mig att bo på gymnasiet (typ studentboende?) och ha hästen uppstallad där! Men bäst skulle ju vart om det va i närheten av GBG!

Har googlat runt lite nu, är det någon som vet om man kan bli veterinär om man går på SRG (höglanda)??:)

om jag var du skulle jag pallra mig iväg till studievägledaren! sen ang den skolan du undrar om, ingår dom kurser som nämnts innan i programmet? om inte, så nej då kan du inte gå direkt från gymnasiet till vetrinärutbildningen utan måste då gå komvux och hamnar i en annan urvalsgrupp...

dom verkar ha gymnasiedagar 11-13 oktober i gbg! något att gå på kanske?= eller ring och fråga om vilka kurser dom har!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar