• Western
  • Trådstartare Trådstartare Expensive_Hobby
  • Startdatum Startdatum
E

Expensive_Hobby

rider omväxlande på tränsbett och stång,men jag kan bara inte få hästen att bära sig utan stödet från handen på tränsbettet?släpper jag stödet så går hästen ur formen direkt,på stången blir det ju annorlunda men jag vill ha lösa tyglar även på tränsbettet,men det går inte?tänker jag fel?är det ok att ha stöd i handen på tränsbett?

Sv: ridfråga

Om målsättningen med din ridning är att hästen skall kunna bära sig själv på lösa tyglar, så skall det inte vara någon skillnad på vilket bett du använder.
Jag har ingen aning om hur du rider, men ett vanligt fel är att man glömmer eftergiften. Det skall vara ett ständigt givande och tagande så länge hästen inte bär sig själv. Ligger man och segdrar, kommer hästen obönhörligen att använda bettet som stöd.

mmm,låter klokt,jag rider ju inte så värst bra,och segdrar antagligen en del:o hur gör man konkret?

Tar hjälp av en tränare.... :)

Sen låter det inte riktigt som varken du eller hästen är färdiga för stångbett... Men jag har inte sett er så jag uttalar mig bara utifrån den info jag fått här!

Är hästen rutinerad och riden på stång förut, av någon annan?

Som Wrangler sa, ta hjälp av en tränare. Det är alltid bättre att ha någon på plats som kan guida en. Jag råder dig till att du är sparsam i ditt användande av stångbett tills du rett ut begreppen med tränsbettet.

Några tips dock:
Ta: driv hästen in i bettet, inget tagande utan att du möter med ben.
Ge: ge hästen full eftergift, inget drivande.
Ta tills hästen ger efter för bettet och ge direkt när hästen gör det. Ta igen så fort hästen blir lång och flack osv. Detta är inget som skall göras någon gång emellanåt, var femte minut, eller en gång per varv, utan hela tiden (varje steg om det behövs) så länge hästen inte bär sig själv.
Tänk efter när du rider: ”Tar jag eller ger jag?” Allt annat faller under kategorin segdragning.

jag är bara medryttare på hästen så det är ägaren som tycker att vi kan växla lite mellan betten

Om ägaren är duktig fråga då ägaren om hon vill hjälpa dig. Båda kanske kan åka till en tränare tillsammans. Fråga om hon har samma problem med hästen.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 752
Senast: agnes27
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka