Ridförbjud

L

Lilla_Anna

Hej folket,

okej så här e de, pga en knä operation och dessutom en ny skada så har jag haft ridförbjud i över ett år. jag har ridit flera gånger i veckan sen jag var 6år vilket är nu 12 årsen. nån som har nått bot på ridfeber? vet inte hur jag ska stå ut utan att rida!!! + att jag kommer troligen inte få rida på ett par månader till :(.

snälla ge mig tips!!:cry:

Sv: Ridförbjud

Fy vad jobbigt! Jag skulle inte stå ut! :crazy:
Har du egen häst eller rider på ridskola eller likn.?
För du kan ju fortfarande umgås med hästar, borsta och kela. Massera, träna nh, tömköra (kanske?). Det finns iaf mycket man kan göra med hästen nedanför hästryggen, så det finns hopp! :) Du måste inte isolera dig från dem helt.
Jag känner iaf med dig och det måste kännas väldigt trist...:(

Hitta en häst du kan köra!! Inte riktigt som ridning men jävligt roligt i vilket fall som helst!

sam Angel föreslog: Köra häst är minst lika kul!!

Åh, stackars dig. Jag skadade mig i våras och kunde inte börja rida förrän nyligen. Jag har pysslat med mina hästar från marken, och ibland när jag kunnat har jag promenerat med dem. Nu har jag börjat rida, men jag får bara skritta så det går lugnt framåt. Bättre än inget förståss... Jag kommer kanske aldrig att kunna rida som jag gjort tidigare, och har nu funderingar på att köra in min häst. Som nån annan sa också, kanske något för dig med?

Lycka till och hoppas du blir bra snart så att du kommer upp på hästryggen igen!

När jag var 14 skadade jag ledbanden i ena knät. Med lite komplikationer så ledde det till 4 år utan hästar. Jag får fortfarande ont i mitt knä om jag rider för mkt idag men jag varvar med att köra. Alla mina hästar idag är inkörda:banana: jättekul, rekommenderas verkligen.

jag red både privat å på ridskola men ingen egen häst (än :P). tja grejen e att jag älskar dressyr. provade att köra å de e jätte kul. tyvärr så blir suget för stort när jag går in i ett stall. kan verkligen inte stå emot att hoppa upp på en häst, å gör jag de å ramlar av kanske jag aldrig kan rida igen å de kan bli ännu värre att jag kanske inte kan använda benet alls.. vågar inte va i stallet ifall jag skulle rida ändå.. men förhoppningsvis får jag rida till sommaren å då har jag ett å ett halvt år att rida igen :D lätt att jag tänker rida minst tre hästar varje dag hela sommaren :P
tack för stödet!!

var glad över att du faktist kommer kunna rida igen.
Jag önskar att jag kommer kunna rida mer en 1 ggr per månad eller så.
Men jag har lärt mig att njuta bara av att vara med hästarna och min dotter har fått lära sig det nöjet oxå.

De har mycket mer att ge än att bara ta oss framåt på sina ryggar.

Varför har du ridförbud ett helt år?

Det tar inte så lång tid för skador att läka.

Varför inte passa på att förkovra dig i filmer, böcker och sen studera hästarna i hagen? Man lär sig så otroligt mycket från marken också. Kanske du kan testa att jobba häst vid hand? Följ med dina kamrater när dom rider lektion och studera hur de rider och vad det är ridläraren säger. Nyttigt och roligt!

Varför jag haft ridförbud i över ett år?
jag lyckades bli sparkad av en häst för snart 6årsen (lite mer nu faktist) och då hoppade knäskålen urled å sen läkte allt ihop fel. ingen läkare va villig att ta hand om knät först pga att de va för svullet å sen för att de inte fanns nått dom kunde göra. ett år eller ett å ett halvt efter så fick jag en riktig läkare som förstog att de va nått fel å sen opererades jag. efter första operationen så blev de bättre men gick tbx väldigt snabbt. då upptäkte dom att när knäskålen hade hoppat ur led å sen tbx så hade den läkt ihop fel å hade allså flyttat sig. så i oktober förra året operarade jag knät för andra gången å fick allså flytta knäskålsfästet. då bryter dom upp en bit av benet å flyttar på de å sen får man inte böja på de alls under ca 8 veckor å sen tar de yttligare några månader innan man kan gå utan kryckor å så. jag hade en hyfat snabb rehabilitering å då kunde jag inte gå utan att halta fören 4 månader efter operationen å sen yttligare två för att bli friskhetsförklarad. och sen gjorde, så smart som jag e, att jag åkte till usa två dagar efter jag blev friskhetsförklarad å lyckades stuka knät efter en vecka. åter igen på kryckor å väntar på en ny operation. jag lyckades få en spricka i menisken och har problem att gå om de e mer än 15 min. så jo man kan lätt få ridförbud i mer än ett år, vissa skador tar tid speciellt om knät inte är pålitligt eller nått att lita på.

Piraja - jag läser mycke å grejar. vågar inte gå in i stallet, kommer alrig kunna motstå isf men jag läser å övar utan häst :)

Undrar om man skulle ha lika långt ridförbud om man rider barbacka (med en bra pad och snäll häst så man sitter stadigt) och använder pall när man ska upp? :p
För själv har jag aldrig haft någon riktig knäskada men alltid (sen 9-10 års åldern eller så) haft dåliga knän som jag lätt får ont i eller lyckas överanstränga. Har pga det gillat att rida barbacka för att man inte lika lätt får ont i knäna pga ridning, blir lätt så om man har lite för korta läder eller sitter och spänner sig.

T o m de flesta handikappade får ju rida! ;)

Vi är alla olika och läkare likaså. Jag fick aldrig ridförbud, däremot sa min läkare att jag skulle vara lyhörd för min smärtgräns. Jag har ridit hela tiden men gått över på western som jag upplever är mindre påfrestande;)

Sv: Ridförbud

Varför jag haft ridförbud i över ett år?
jag lyckades bli sparkad av en häst för snart 6årsen (lite mer nu faktist) och då hoppade knäskålen urled å sen läkte allt ihop fel. ingen läkare va villig att ta hand om knät först pga att de va för svullet å sen för att de inte fanns nått dom kunde göra. ett år eller ett å ett halvt efter så fick jag en riktig läkare som förstog att de va nått fel å sen opererades jag. efter första operationen så blev de bättre men gick tbx väldigt snabbt. då upptäkte dom att när knäskålen hade hoppat ur led å sen tbx så hade den läkt ihop fel å hade allså flyttat sig. så i oktober förra året operarade jag knät för andra gången å fick allså flytta knäskålsfästet. då bryter dom upp en bit av benet å flyttar på de å sen får man inte böja på de alls under ca 8 veckor å sen tar de yttligare några månader innan man kan gå utan kryckor å så. jag hade en hyfat snabb rehabilitering å då kunde jag inte gå utan att halta fören 4 månader efter operationen å sen yttligare två för att bli friskhetsförklarad. och sen gjorde, så smart som jag e, att jag åkte till usa två dagar efter jag blev friskhetsförklarad å lyckades stuka knät efter en vecka. åter igen på kryckor å väntar på en ny operation. jag lyckades få en spricka i menisken och har problem att gå om de e mer än 15 min. så jo man kan lätt få ridförbud i mer än ett år, vissa skador tar tid speciellt om knät inte är pålitligt eller nått att lita på.

Piraja - jag läser mycke å grejar. vågar inte gå in i stallet, kommer alrig kunna motstå isf men jag läser å övar utan häst :)

Väldigt rörig (och svårläst) förklaring där jag tror att du missuppfattat en del saker. Knäskålar som hoppar ur led "läker" inte, eftersom de inte varit brutna. Däremot kan man, om den fortsätter hoppa ur, göra olika åtgärder. En av dem är vad jag tror gjorts på dig, att man flyttat fästet för knäskålssenan på underbenet.

Men det handlar alltså inte om att du fick en skada och sen fick du ridförbud ett år därefter. Du har flera skador efter varandra, vilket har gjort totalt ett år som du inte har kunnat rida.

Men jag fattar fortfarande inte varför en trasig menisk skulle hindra någon från att rida. Visst, det gör ont, men det beror ju fr a på hur man rider.

Cilla
ortopedspec.

Men jag fattar fortfarande inte varför en trasig menisk skulle hindra någon från att rida. Visst, det gör ont, men det beror ju fr a på hur man rider.

Cilla
ortopedspec.

En trasig menisk borde väl göra ont i princip vad man än gör? Så bara man låter bli att trilla av eller lägga onödigt mycket belastning på knäna så borde det väl vara sak samma? :p
Kanske inte jämfört med att skutta runt på kryckor konstant eller bara sitta stilla, men ändå.

Kapar tråden lite undrar oxå om ridförbud.

Jag har lagt märke till att du verkar medicinskt kunnig (du kanske är läkare?) så jag har en fråga:
Vad vet du om diskbråck och ridförbud efter en operation. Jag fick diskbråck (i S1-kotan tror jag det heter längst ner i ryggen, mkt stort diskbråck var det enligt läkarna) i aug/september och blev väldigt dålig, ingen känsel i vänster ben och dåliga reflexer och styrka i benet. Dessutom otrolig smärta som inte gav med sig, och fick opereras lite "halvakut" i december den 18:e. Då blev jag tillsagd följande: sjukskriven tom 31/1, därefter inga tunga lyft/jobbiga grejer på 3 månader, men träna normalt var ok. Varken läkaren som op. eller utskrivande läkaren el sjukgymnasten kunde dock säga när jag kan/bör börja rida igen, det måste jag känna själv. Men nån fingervisning måste man väl kunna få eller? Vet du kanske nåt. Jag mår såhär en vecka efter op superbra, behöver inte ens ta alvedon, dock fortfarande ingen känsel osv i benet. Skulle vara kul om du kunde säga vad du tror...
Tack

Såg nu att du inte bara är medicinskt kunnig utan även ortoped, då borde du ju verkligen veta...
Alltså jag såg att CillaW var ortoped...

En trasig menisk borde väl göra ont i princip vad man än gör? Så bara man låter bli att trilla av eller lägga onödigt mycket belastning på knäna så borde det väl vara sak samma? :p

Ja, precis. Det är mycket få ortopeder som rider själva, så jag tror att många av mina kollegor har en underlig bild av ridning.

Jag försöker undvika att svara på enskilda frågor eller ställa diagnoser över nätet, eftersom jag bara får en mycket liten del av all information som behövs. Det tar också alldeles för mycket av min energi, så jag brukar hålla mig till lite mer allmänna frågor.

Generellt bör man vara stabil i ryggen innan man kan rida igen efter en diskbråcksoperation. När man är det beror på väldigt många olika saker.

Jag förstod nästan att du skulle svara så. Det säger läkarna oxå. Jag får väl helt enkelt vänta tills dom säger att det är ok!
Tack, tack ändå!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV