Rider på stång!

S

speedygirl

Varför rider så många på stång nu för tiden? I stället är det nu 4 stycken som gör det. Får man ha det tex på hopptävling?

Sv: Rider på stång!

Det beror väl på hur hästen svarar på stång jämfört med andra bett. Min hingst går bättre på stång vid körning än med tränsbett, men vid tömkörning vill han helst ha delat bett. Stoet går bäst på en smal bridong - jag provade att rida tornerspel med stång och hon satte bara upp huvudet i vägen för lansen! :) Så jag bytte tillbaka till bridongen och då gick hon som en pärla. Men vid markarbete har jag märkt att hon söker sig lite mer neråt med stång än med bridong.

Sv: Rider på stång!

beror de inte på att folk vågar kritisera och fundera över vad som är så bra med det gamla? man drar inte alla hästar över en "generell linje" längre.. (bla som det var i militären förr) en stång med tungfrihet gör att hästarna kan svälja osv. men som genom allt annat så funkar det ju inte på alla.

köpte en "stång" (ett jaktkandar, räknas det som en stång? inga skänklar men.. mer som ett rakt d bett med tungfrihet) med tungfrihet åt min häst häromdagen o vilken skillnad! hon blev så mkt lugnare i munnen! har provat både två-tre delat, bettlöst o en massa mer.. bettlöst funkar fint, men känner ändå att det kan vara bra o variera med ett bett ibland..

Men!
nu vet jag inte hur många som använder stång för att inget annat biter på hästen? hästen e för stark osv.. oftast så hänger det på ridningen.. men det vet väl de flesta vid det här lagret?

:idea: kanske kommit på modet??

e för omodern för o ha koll på sånt :D

tjo/sus

:banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Rosett
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 129
Senast: Reshästen
·
Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Senast: DarkInNight
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025