rider ni varje dag?

Sv: rider ni varje dag?

Hej
Jag har en lien fundering
Rider ni era hästar nu under den här årstiden varje dag?
Själv jobbar jag heltid och nu har det bara regnat, blåst och varit svart när jag kommit hem och min häst blir lite stirrig av all blåst så jag rider honom bara tre gånger i veckan nu när det är sådant här väder dvs blött blött regn regn och stormblåst..
Hur gör ni andra?

Jag rider så ofta jag kan, det finns ju två problem:
Skolan och mörkret...:crazy:
Tycker det är så obehagligt att rida i mörker och tyvärr så tycker jag inte att dessa panlampor lyser upp så jätte bra, och man har ju ingen lust att ha en spotlight i pannan heller:)
Men det brukar bli 4-6 dagar i veckan.
Men just nu har jag ställt av henne i två veckor från och med i Söndags, för att hon ska få smälta allt vi tränat på dessa månader, och för att vila upp sig och även för att jag tycker att hästarna också ska få lov, både sommar och vinter.:bump:
 
Sv: rider ni varje dag?

Just nu rids mina hästar ca 2 dagar/vecka och häst, det är stört omöjligt att hinna rida oftare i regnet och blåsten och mörkret:mad: . Heltidsjobb har man ju också (dock med flextid) De dagar jag inte rider tränar jag trick:) eller går promenader. Eftersom jag rider så pass sällan så betyder det ju att jag inte tränar hårt, det blir mest lösgörande i skritt och lite trav för att de inte ska stelna till alldeles.
Men så här är det ju varje år och hästarna brukar inte fara illa av det, tvärtom tror jag att de mår bra av att vila upp sig lite, de brukar ha bra arbetslust :bump: sen när man kan börja rida ordentligt igen i januari-februari.
 
Sv: rider ni varje dag?

Mina hästar har vintervila för tillfället, de går ute i hagen från morgon till kväll, jag rider dem på helgerna. Har ingen tillgång till ridhus, och skall sätta igång så gott det går i januari, tävlingarna börjar väl i mars. Då är det bara att börja köra till ridhus i januari igen.
Jag är rätt glad att vi ger hästarna "vintervila". Båda är unga, har presterat mycket under året, och behöver tid att smälta allt de lärt sig. Sen jobbar jag heltid, det är mörkt när jag åker till jobbet kl.07.00, och det är mörkt när jag kommer hem kl. 18.00 (om jag inte måste jobba över vill säga)... :cry:
 
Sv: rider ni varje dag?

Tack och lov för denna tråd!
Jag har känt mig såååå himla elak mot min häst för att jag inte tagit ut honom. Jag har verkligen inte haft någon motivation till att ta ut honom i bäckmörker och i regn. Vi har en (dålig) "volt" som lyses upp med en strålkastare och jar har vart där nere aledless för mycket :( Han är 7 år och så rastlös och skulle behöva komma iväg men jag känner att han ändå inte skulle få ut så mycket av att gå i mörkret, vi står nämligen i ett stall mitt inne i skogen utan lampor.
Usch jag har haft såå dåligt samvete men tack och lov att det finns fler. det rättfärdigar de kanske inte men nu känns det lite bättre iaf :p
 
Sv: rider ni varje dag?

vi bor typ mitt ute i skogen.
när jag kommer hem (17.00) är det såå mörkt..
jag brukar ut och gå på vägen med hästen men ficklampa...mörka men men..

blir typ 5 ggr i veckan.

man får bara hålla ut:p
 
Sv: rider ni varje dag?

tur att jag har ridhus. skulle inte klara av att inte kunna följa mitt träningsschema för hästarna om jag var tvungen att följa väder och vind.
dessutom jobbar jag heltid just (praktiserar är ju student) så jag är inte i stallet förrän 17.30... rida ute då...:crazy: nja.. inte så lockande!

hästarna går lite olika beroende på i viket skede dom är i, just nu jobbar dom 6 dagar i veckan. rätt så korta pass. men den ena pållen har medryttare så jag slipper 2 dagar! vilo dag = 25 min promenad
 
Sv: rider ni varje dag?

Fast jag slutar tidigt två dagar/vecka (13.30) har jag fullt upp att hinna rida innan det blir mörkt. Har hästarna på landet utan nån som helst belysning. Försöker rida på helgerna, men då är det oftast jakt... Inte så kul att stöta på ett jaktlag med hundar och fyrhjulingar...Eller nån skjutglad typ i nåt jakttorn! Men jag har bestämt mej för att inte ha dåligt samvete för att jag inte hinner rida, det får bli som det blir! Man får ta till vara dom ridstunder som blir av helt enkelt! Och ibland går vi på promenad ist. Jag har två medryttare så oftast blir min häst riden åtminstone 3 gånger/vecka. Min andra häst bara går i hagen och är pensionär, skulle vara tufft att hinna m att rida två hästar!
 
Sv: rider ni varje dag?

just nu blir det ungefär 5 dagar i veckan. Ibland mindre beroende på väder och annat. Känner mig så hemsk när jag traskar runt på ridbanan med honom alla dagar förutom helgen, men vad ska man göra. Mörkt när man vaknar och mörkt när man kommer hem och vi har bara massa mörk skog runt stallet. :( Sen har vi en liten ridbana som iof. är hyfsat upplyst. Känner mig taskig när han får gå på böjt spår så mycket, men men. Snart blir det ju ljusare. :) Det är bara att hålla ut...även fast det känns hopplöst ibland. :cry:
 
Sv: rider ni varje dag?

Mina blir ridna max 3 dagar i veckan har ingen större lust att ge mig in i skogen när det är becksvart ute, har en gräs volt här hemma men den går ju inte att vara i nu när det har regnat så länge blir bara klet där då. Fryser det bara på så blir det väll iallafall 5 dagars ridning i veckan. Använder grusvägen mest och då blir det ju bara fram och tillbaks på samma väg. Nej nu vill vi ha lite kyla och snö så att man ser var man rider igen!
 
Sv: rider ni varje dag?

Jag brukar försöka rida fem gånger i veckan. Åker till ridhus 2 dagar och en dag rider jag ut i mörkret.

Du säger att du rider 5 dagar i veckan. 2 gånger i ridus och en(=1) dag i veckan rider du ute- det blir ju bara 3 gånger i veckan:idea:

:D
 
Sv: rider ni varje dag?

nu behöver man inte känna sig så dum mot pållen längre=) är ju inte bara jag som gör det tur det!! Just nu har han haft 2 veckors vila.. jag har haft alldels för mkt på jobbet och allt annat.. men efter jul/nyår lungnar det ner sej så då kan jag rida ca 5 dagar i veckan är en unghäst jag har som blir 5 i mars så jag vill inte kräva för mkt av han då han fortfarande växer så så jätte dåligt samvete behöver man inte ha!!Och är det mörkt ute å regnar så vill han hellre gå in och äta mat än å träna!!
 
Sv: rider ni varje dag?

2-3 dagar / vecka blir det för min del, har jag riktig tur kan jag hinna rida 4 dar ena veckan, men så blir det oftast inte. Har man jobb och familj och studier osv så blir det som det blir och mina hästar har inte klagat än, har haft det så i ett antal år. Vissa vintrar har vissa hästar blivit helt å hållet avställda vissa perioder, men det går bra det med! Vi rider inte för hästens egen skull egentligen, får de bara vara ute och äta mat så är de rätt nöjda.
 
Sv: rider ni varje dag?

Hej
Jag har en lien fundering
Rider ni era hästar nu under den här årstiden varje dag?
Själv jobbar jag heltid och nu har det bara regnat, blåst och varit svart när jag kommit hem och min häst blir lite stirrig av all blåst så jag rider honom bara tre gånger i veckan nu när det är sådant här väder dvs blött blött regn regn och stormblåst..
Hur gör ni andra?

Rider min häst 3 dagar i veckan och 2-4 dagar/vecka tömkörs han för att mjukgöras.
 
Sv: rider ni varje dag?

Jag rider bara de dagar jag känner för nu n'är det är lerigt, kallt, halt och blåser storm hela tiden. Ibland är det två dagar i veckan, ibland fyra. Jag rider desto mer på sommaren så någon gång kan väl stackaren få lite semester!
 
Sv: rider ni varje dag?

Tycker det är lite läskigt att rida ut nu när det är mörkt... har inte tillgång till ridhus eller nått sådant, inga belysta vägar heller å så e de taggtråd runt alla gärdena... Är rent ut sagt livrädd för det, förra vintern när vi red blev en häst skrämmd för något och hoppade ner i taggtråden, som tur va gick det bra... men jag höll på att rida över hon som trilla av då... ett steg till och vi hade trampat på henne, såg henne inte förrän det nästan var försent... men som sagt så gick allt bra med hästen, ryttaren fick jätteont i ryggen (hade ont redan innan, men hade börjat bli lite bättre... nu först börjar det gå åt rätt håll igen, men hon e långt ifrån bra...

Så nej jag rider inte gärna när det är mörkt!
 
Sv: rider ni varje dag?

Min häst rids 6 dagar/vecka. Var bara förra veckan hon reds 4 dgr pga olika saker som gjorde att jag verkligen inte hann mer. Har en medryttare så det är ju inte JAG som rider henne varje dag. Men jag själv rider 3-4 dgr/vecka. Jag tycker hon ska vara igång oavsett väder då hon blir uttråkad av att stå. Hon är jättepigg just nu med och det blir ju inte roligare för henne om hon inte blir riden!
Vi rider våra hobbyhästar alldeles för lite säger veterinärer osv! Så jag tycker att man minst ska rida 6 dgr/vecka och då 45-60 minuter/gång. Om man inte hinner eller orkar själv så är det ju bra att skaffa en medryttare! :idea:
Varför ska man ha egen häst om man bara rider den 2 dgr/vecka? Då kan man ju rida på ridskola eller vara medryttare själv. Jag vet att många inte håller med om detta kanske, men så tycker jag!! Jag har kämpat mycket för min häst och lägger ner mycket pengar på henne så då vill jag ju utnyttja det jag skaffat genom att träna och mysa med henne. Hade jag inte velat det så hade jag fortsatt som medryttare och kunnat rida 1-2 dgr/vecka. Men jag ville ha allt det runtom oavsett om det tar mycket av min tid, pengar och att det innebär att jag måste ut i ur och skur!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: rider ni varje dag?

Varierar mellan uteritter på helger när det är ljust, ridhus och skrittmaskin på vardagarna när det är mörkt.

Brukar skritta ut även på vardagar, passar på när det är klart väder så månen lyser upp. Har bilfria vägar så det funkar bra.

Hästen går ca 6dgr/veckan.
 
Sv: rider ni varje dag?

Jag rider inte varje dag, men jag GÖR NÅGOT med min dam varje dag.

Jag försöker rida i alla fall 3 dgr/v nu på vintern, för min egen skull. Jag är tack vare min ryggmärgsskada ganska stel och "ojärslig" annars.

Rider jag inte, går vi ut på en promenad "vid hand" i en halvtimme, alternativt, longerar/tömkör.

Vi motionerar 5-7 dagar i veckan och jag försöker även borsta/rykta/massera och stretcha det vi förmår, Tima och jag. Något som är mäkta uppskattat.

För mig, som började med hästar på tidigt 70-tal, finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Jag minns första åren, vi satt på hästarna i dragigt ridhus, med termojackor, mössor under hjälmarna, termobyxor, skoterkängor på fötterna och såg allmänt ut som michelingubbar.

Och för några år sedan när jag red ridtravare om jag inte jobbade, så var jag ute mitt i nätterna och red tillsammans med stallkompisen, välklädda med reflexer och pannlampor.

Ridhus, har varit en lyx som inte varit för mig... Jag har inte haft tillgång till transport och ibland har jag inte ens haft BIL, utan cyklat eller åkt med de bussar som funnits...

:rofl:

Och har man inte tiden, då ska man kanske fundera på varför man HAR egen häst...
 
Senast ändrad:
Sv: rider ni varje dag?

Om man inte har tid att se till att hästen mår bra, då ska man nog inte ha häst, nej. Men så länge mina hästar mår bra, får ordentligt med mat, har sina rutiner i sitt lilla stall och sällskap av varandra verkar det inte spela någon större roll om jag rider dem varje dag eller inte. Det är liksom inte den komponenten som avgör om de är lyckliga eller inte.

Jag vet varför jag har häst - för att få frisk luft och motion, egen tid samt framför allt möjligheten att ifrågasätta mig själv, lära mig mer och utvecklas som människa. Inget är så avstressande som att sitta i stallet en vinterkväll och lyssna på hästarnas tuggande efter en riktig skitdag, även om jag inte haft tid att rida på hela veckan.

De finns här för min skull och på mina villkor - men är det inte alltid så :) ?
 
Sv: rider ni varje dag?

Jag vet varför jag har häst - för att få frisk luft och motion, egen tid samt framför allt möjligheten att ifrågasätta mig själv, lära mig mer och utvecklas som människa. Inget är så avstressande som att sitta i stallet en vinterkväll och lyssna på hästarnas tuggande efter en riktig skitdag, även om jag inte haft tid att rida på hela veckan.

De finns här för min skull och på mina villkor - men är det inte alltid så ?

:bow: Kunde inte ha sagt det bättre själv. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp