Rider jag för sällan?

Moggie

Trådstartare
Hej på er!

Jag är bara nyfiken på att höra vad ni tycker om min ridning. Jag har läst flera trådar om hur ofta folk rider och det vanliga verkar vara runt fem dagar i veckan.

Jag har en nordis och ett varmblod (fd travare), båda tolv år. Jag har inga ambitioner att tävla dem utan det är skogshästar som dock mjukgörs lite på volten då och då. En vanlig vecka ser ut ungefär så här:

Två lugna ridturer i skog och mark i mest skritt, men även trav och lite galopp
En ridtur på volt där den ena hästen går som handhäst
Eventuellt ett pass med NH-träning eller longering

Båda är alltså ute tre eller fyra dagar i veckan. Hade gärna lagt in fler skogsturer men jag vill inte rida ut själv och min medryttare kan inte oftare. Hästarna går på lösdrift i stor hage.

Som alla hästägare har jag lite dåligt samvete för att jag tar ut hästarna för lite. Har dock två mil till stallet så det blir så dyrt att åka mer.

Vad tycker ni, är det här ok??
 
Sv: Rider jag för sällan?

Fast. Du är väl ändå där och visiterar hästarna varje dag?

Jag försöker personligen att rida så ofta som möjligt, hellre 20 min varje dag än 1 timme+ var tredje, men det är mest då jag haft häst med korsförlamning och jag undviker att riskera att utsätta hästar för det.
Men ska man bara mest skritta och inte rida hästen så den blir flåsig eller ansträngd i musklerna så är det ju knappast fel att bara motionera dem 3 dagar i veckan, om det är jämnt fördelat.
 
Sv: Rider jag för sällan?

Det beror ju på vad man gör med hästen. Håller dock med ovanstående talare, att hellre varje dag korta stunder en långa lite nu som då.

Fast så farligt låter det inte i ditt fall. Vet folk som låter hästen stå i ett par veckor och sedan drar i väg på träningsläger...
 
Sv: Rider jag för sällan?

Så länge du inte plötsligt sticker ut på långturer i fullt ös så... Är hästarna lite otränade kan du ju hålla dem på den nivå de är. Vill du sedan komma igång mer får du ta det varligt bara, och öka på träningen långsamt.
 
Senast ändrad:
Sv: Rider jag för sällan?

Jag tycker det verkar helt ok. Det finns dom som låter hästarna stå i hagen vecka efter vecka för att sen rida för en tränare ett veckoslut.
DET kan ju inte vara bra! Dina får ju röra på sej åtminstone 4/vecka.
 
Sv: Rider jag för sällan?

Håller med övriga som redan svarat!
Jag kan inte rida mer hellre, pga årstiden.
Antingen är det storm och regn eller blank is... Så fort det blir barmark/ridbart så rider jag, men helst inte mindre än 3-4 gr i veckan.

Och då blir det allt från 30 min till 1,5 timma
 
Sv: Rider jag för sällan?

Fast. Du är väl ändå där och visiterar hästarna varje dag?

.

I mitt förra stall visiterade alltid stallägarna hästarna. Samtliga installade och samtliga på lösdrift.
Kanske lyxigt, men bekvämt att inte känna sig tvungen att åka ut varje dag
 
Sv: Rider jag för sällan?

I mitt förra stall visiterade alltid stallägarna hästarna. Samtliga installade och samtliga på lösdrift.
Kanske lyxigt, men bekvämt att inte känna sig tvungen att åka ut varje dag

Samma här, känns ju lite fånigt att åka ut bara för att se att hästen är hel och mår bra om ngn annan kan göra det.

Hade jag haft nära till stallet hade jag nog åkt ut varje dag iaf men nu har jag långt och både stallkompisar och stallägare som tittar till alla hästarna varje dag.
 
Sv: Rider jag för sällan?

Alla hästar är olika, men får hästarna gå i stor hage i blandad terräng på dagarna tycker jag inte att man skall ha allt för dåligt samvete för då får dom allt leva hästliv och röra på sig.

Som sagt alla hästar är olika vissa mår bra av bara några dagars motion medans andra kräver ridning varje dag för att må bra.

Men trivs du och dina pållar med ditt upplägg av ridning motion dom får varför då bry sig om vad andra tycker om det egentligen? Det är ju ni som skall trivas och må bra tillsammans
 
Sv: Rider jag för sällan?

Jag skulle aldrig kunna rida så lite om jag inte vill riskera att flyga i backen i varje galopp. Så för min del måste jag rida 5-6 dar i veckan för att hålla min häst hyffsat lugn och trevlig att rida/hantera.

Men vissa hästar funkar att rida 3-4 dar i veckan utan att bli helt knäppa. Så länge hästar mår bra och ridningen fungerat så är det lugnt, men vem tar hand om dina hästar när du inte är där? 2 mil är inte långt, ungefär så långt har jag. Lite kortare kanske, men finns oftast buss och cykel.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp