rider 3 åring

Smurfoff

Trådstartare
vår granne har 2 islandshästar. den ena köpte hon som 5 årig och "red in" själv och skickade den sen på gångartsträning. han är jättefin och sånt nu men jag börjar oroa mig. hon har köpt en islandshäst till.. en som e född 2002. hon har redan börjat rida honom. har sett henne rida lite då och då. det är väll för tok för tidigt att ens sitta på en 3-årig islandshäst? och hon töltade/travade också på asfalten. vad tycker ni om detta?

Sv: rider 3 åring

Kan bara hålla med, det är på tok för tidigt.Enda fallen jag vet att det verkar mer acceptabelt att rida 3 åringar är hingstar som ska visas som 4 åringar men personligen tycker inte jag att det heller är ok.

det låter inget bra alls det där.. mitt föl som kommer födas 2006 (om allt går som det ska) ska jag inte sitta på förrän den är 4-4,5 år, och inte rida förrän den är 5. så 3 är heltokigt om man vill att hästen ska hålla lika länge som andra islandshästar...
sen ang. asfalt, det är jätte bra för vissa isisar att räna tölt på asfalt, min pålla töltar i storts sett bara på asfalt, inget annars. men man får ju vara försiktig och inte rida för mkt på asfalten.. men att rida en 3 åring i annat än skritt på asfalt, det är vansinnigt det...

Att rida en häst på asfalt är väl helt okej. Det är ett bra sätt att höra hur hästen går. Men man ska inte göra det för mkt och bara när hästen är uppvärmd ordentligt.

Sen att rida en 3 åring tycker jag är lite väl tidigt. Skulle inte sitta på min förrens den va 4 - 4½ år som en av er nämde tidigare.

Mallju skrev:
vår granne har 2 islandshästar. den ena köpte hon som 5 årig och "red in" själv och skickade den sen på gångartsträning. han är jättefin och sånt nu men jag börjar oroa mig. hon har köpt en islandshäst till.. en som e född 2002. hon har redan börjat rida honom. har sett henne rida lite då och då. det är väll för tok för tidigt att ens sitta på en 3-årig islandshäst? och hon töltade/travade också på asfalten. vad tycker ni om detta?

Har bara en kommentar; skulle aldrig rida in en 3-årig islandshäst, oavsett kön! Det är för tidigt! Tillväxzonerna är inte slutna och hästen kan lätt ta skada. Köra och tömköra, även i tölt, markarbeta och promenera med, tycker jag däremot är ok.

jag vet en islänning som kördes in vid 3år...och kördes med då....sen red dom in den då med(sommar) de satt på den och tror dom trava nån gång.....e glad att jag inte köpte den hästen.

Att köra in en häst vid tre år är nog helt okej. Man behöver inte köra runt som en tok, heller o det har de inte gjort.

Om en häst är relativt välutvecklad anser jag att man kan sitta upp på en treåring och låta den pröva gå några steg om man har en ganska lätt ryttare. Däremot tycker jag att det definitivt är för tidigt att vara ute och tölta och trava på asfalt. Att rida på asfalt är något som jag undviker så mycket som möjligt, oberoende hur gammal hästen är, eftersom det både är stumt och halt.
Men även om man kan sitta upp på en treåring anser jag att man i största möjliga mån ska försöka undvika det eftersom, som flera av er andra har svarat, hästen fortfarande växer.

/Sara

Låter inte bra att redan rida hästen :(
jag skulle aldrig ens sitta in en treåring oavsett om det är sto hingst eller valack.

ja de e inte riktigt frisk o göra så stackars häst....ja menar vet hon nåt hon hur en häst växer och utvecklas så måste hon ju fatta att det är fel...den kommer ju inte hålla länge om den blir så pass störd i tillväxten.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka