Sv: Riddare!"

*avis* de känns så lång tid tills ja har chans att börja me tornerspel...

fast en dag, då rider ja mitt första tornerspel!

Hej!

Hade jag mött den hade jag nog blivit lite rädd, faktiskt!

/ Lavinia, som skulle vilja riddarträna, men har såå mycket annat hon också vill

En fråga från en västerbottning som inte kan något om detta.
Vart hålls tävlingar (gotland ja men fler)? Finns någon sida på nätet som annonserar? Finns tränare, klubbar norröver?
Vart i hela friden hittar ni alla prylar?

Är så imponerad!!

Är helt imponerad, måste kolla när spelen blir och åka ned. Men syr de dräkterna själva? Rustningarna? Lansarna? Vart i hela friden får de tag på allt?! :bump: Helhäftigt!

I regel så syr alla riddare sina kläder själva, alternativt så har de någon snäll själ som syr åt dem. Det finns personer som syr upp kläder och säljer på marknader m.m. men det är oftast ganska dyrt (det är ju ett hantverk) och man får det inte som man vill ha det om man köper färdigtillverkat. Jag syr en hel del, är det något jag kan hjälpa dig med så hör av dig via PM.

Vapen kräver ganska stor kunskap för att man ska kunna tillverka dem själv - man måste veta en del om balans, motvikt, varför det ska vara på ett visst sätt m.m. I mitt lag så tillverkas de flesta vapnen av lagledaren som är vapensmed (bland annat) och som har studerat medeltida stridsteknik och vapenkontruktion i över 25 år. Men inte ens han träffar rätt alla gånger, så det kräver helt klart sin man att få funktionella vapen som ligger rätt i handen, har rätt balans och så vidare. Rustningen är också en viktig del av riddarens ägodelar, och beroende på vilket århundrade du vill efterlikna så finns det olika sorters rustningsdetaljer att lägga energi på. I mitt lag strävar vi efter en look ifrån 1200-talets England, vilket innebär en mjuk vadderad väst kallad gambeson, ringbrynja (helst från topp till tå) och tunnhjälm. (Vår vapensmed tillverkar dem också.) Vi har också en regel som säger att ingen riddare i laget får rida utan handskar, eftersom det finns risk för skador på händerna om oturen är framme.

Ta kontakt med ett lag och fråga vem som tillverkar deras vapen, kanske kan du få beställa från samma person?

Det finns bara en regelrätt tävling i tornerspel varje år och det är SM. De övriga spelen är mera show, även om mitt lag aldrig gör upp i förväg hur det ska gå. (Vissa lag bestämmer innan och spelar utefter det.) Tornerspel var ifrån början, och är fortfarande, en uppvisningsgrej där riddarna visar hur de tränar. Från allra första början var det alltså träning inför strid helt utan publik. Det ingår vissa grenar där riddarna visar hur träffsäkra de är och vad de är bra på med enskilda vapen. I nutidens tornerspel så försöker vi även showa en hel del och hela tiden bryta gränser för vad som går att göra från hästryggen/med fotsoldater. Tornerspel hålls över hela landet, oftast från maj till september, och enklaste sättet att ta reda på var det blir nästa gång är att kolla in tornerlagens hemsidor. Det spel som jag känner till längst norrut är mitt eget lags spel i Sollefteå i juli varje år. Det kan finnas fler, men de har jag inte hört talas om än...?

Är det något mer du vill veta så fråga! Det finns rätt många riddare här på forumet...

Sollefteå? Men dit är det ju inte alltför långt :) Har aldrig hört talas om att det pågår sådant där!! Nu blev jag då förvånad... Personligen håller jag på att rida in min häst och det går kanonbra, hon är en lyhörd nordis med alla hovar stadigt på jorden. Har inte bestämt vad vi ska rikta in oss på för kul men några i stallet var helt klart eniga med mig om att en del tornerövningar (ursäkta om namnet blev fel) verkar jätteroliga och bygger p åsamspel med häst..vi ska testa lite mot sommaren... Vill inte kräva mer av min lilla häst än hon förstår så det blir väldigt enkla saker för oss men någonstans måste man börja!! Tack för ditt svar. Har ni Sollefteåfolk någon hemsida?

Vi är alltså inte belägna i Sollefteå, men vi rider ett spel där en helg i juli varje år. (Brukar vara andra helgen i juli.)

Evenemanget har en hemsida: www.medeltidisolleftea.se Kolla in den, där finns bilder på oss, och info om spelen m.m.

Hästlös riddare än så länge.. men någon gång när jag får råd så...
Riddare4.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det primära är att ha råd, för hur mycket tid och hängivenhet man än har så spelar det inte någon roll om man inte har medlen till att skaffa hästen. Men självklart är tid och hängivenhet lika viktigt.

Ah, men gör som många andra som inte har råd med häst: börja som medryttare så får du i alla fall startat på ridutbildningen? Tar ju några år innan man är nåt i sadeln. Känner många bra riddare som inte har egen häst...

Migo: Säg till om du vill ha hjälp med brynja och brynjehuva!

*kL*

apropå absolut ingenting..... har ju lagt ut bilder på mig från i somras i Arboga... Här är bilder från en tornerspelsträning från förra hösten. Jag på lånad Tinker...

hjälmen sitter på iaf
100_1074.JPG

huva, lans o sköld

x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGVaF5o4F4r6wZFbFgIJeferjLlg9LkVNHZZ6zERbYSG7Ygd6ghzQv-9Cn_O1C8z5_9NxPDf2LDXaVmpG4a8AHTQ

fånga smala bambupinnen först!
x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGawthJxdPFGpfGyqXbMPm3FAxhKXuBEW0ivAEKvASORxJY43cB2ADOf9OiFmweycsCqLFNwOj75ned1EnhmFUYA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I många år var fälttävlan den av ridsportens OS-grenar som var starkast ifrågasatt. Ryttare och hästar dog – eller skadades allvarligt –...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 888
Senast: Roxy
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Freazer
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka