Sv: Riddare!"
I regel så syr alla riddare sina kläder själva, alternativt så har de någon snäll själ som syr åt dem. Det finns personer som syr upp kläder och säljer på marknader m.m. men det är oftast ganska dyrt (det är ju ett hantverk) och man får det inte som man vill ha det om man köper färdigtillverkat. Jag syr en hel del, är det något jag kan hjälpa dig med så hör av dig via PM.
Vapen kräver ganska stor kunskap för att man ska kunna tillverka dem själv - man måste veta en del om balans, motvikt, varför det ska vara på ett visst sätt m.m. I mitt lag så tillverkas de flesta vapnen av lagledaren som är vapensmed (bland annat) och som har studerat medeltida stridsteknik och vapenkontruktion i över 25 år. Men inte ens han träffar rätt alla gånger, så det kräver helt klart sin man att få funktionella vapen som ligger rätt i handen, har rätt balans och så vidare. Rustningen är också en viktig del av riddarens ägodelar, och beroende på vilket århundrade du vill efterlikna så finns det olika sorters rustningsdetaljer att lägga energi på. I mitt lag strävar vi efter en look ifrån 1200-talets England, vilket innebär en mjuk vadderad väst kallad gambeson, ringbrynja (helst från topp till tå) och tunnhjälm. (Vår vapensmed tillverkar dem också.) Vi har också en regel som säger att ingen riddare i laget får rida utan handskar, eftersom det finns risk för skador på händerna om oturen är framme.
Ta kontakt med ett lag och fråga vem som tillverkar deras vapen, kanske kan du få beställa från samma person?
Det finns bara en regelrätt tävling i tornerspel varje år och det är SM. De övriga spelen är mera show, även om mitt lag aldrig gör upp i förväg hur det ska gå. (Vissa lag bestämmer innan och spelar utefter det.) Tornerspel var ifrån början, och är fortfarande, en uppvisningsgrej där riddarna visar hur de tränar. Från allra första början var det alltså träning inför strid helt utan publik. Det ingår vissa grenar där riddarna visar hur träffsäkra de är och vad de är bra på med enskilda vapen. I nutidens tornerspel så försöker vi även showa en hel del och hela tiden bryta gränser för vad som går att göra från hästryggen/med fotsoldater. Tornerspel hålls över hela landet, oftast från maj till september, och enklaste sättet att ta reda på var det blir nästa gång är att kolla in tornerlagens hemsidor. Det spel som jag känner till längst norrut är mitt eget lags spel i Sollefteå i juli varje år. Det kan finnas fler, men de har jag inte hört talas om än...?
Är det något mer du vill veta så fråga! Det finns rätt många riddare här på forumet...