Ridbyxor till gravida?

Sv: Ridbyxor till gravida?

Om ridning är ett naturligt inslag i en kvinnas liv, anser jag att ridning definitivt är att betrakta som ett vanligt liv, även under graviditet. Man MÅSTE ju inte heller göra allt som man gjorde innan graviditeten, utan rida lugnt. Stötarna beror mest på kroppens egen vikt och balans, mer än hästens rörelser. Det viktigaste, anser jag, är att varje kvinna lyssnar på sin kropp och själv bestämmer hur hon vill göra.

Malin Baryard red och tävlade långt in i graviditeten, med stöd från sin barnmorska. Det finns betydligt farligare saker man kan ägna sig åt under en graviditet, som läkare och barnmorskor avråder ifrån, men ridning är inte en av dem.

Jag tycker det är synd att du har den uppfattningen. Och jag tycker Malin Baryard och hennes barnmorska borde skämmas, speciellt Malin. Det visar bara hur otroligt självcentrerad hon är. Nu finns hon inte här för att försvara sig så jag vill inte uttala mig mer om henne.

För att ytterligare vara säker på att ridning ej är att rekommendera. Surfade jag lite på "Pregnancy and riding" på nätet. Mycket av det jag sagt återkom där. Hoppning skulle man helt hålla sig borta från enligt alla källor.

Senast ändrad av en moderator:

DU verkar dessvärre inte ha läst något av det jag skrivit. Jag har inte sagt att man inte ska göra någonting. Jag har bara sagt att man inte ska rida.

Om du inte kan lägga nio månader av ditt liv till att vara gravid och fokusera på ditt barn, hem, ta hand om din kropp motionera (som inte är ridning) och förbereda för att du ska få en unge. Kommer du att få en shock när du väl får barn, då ditt liv förändras totalt. Nio månader är ingenting att ge bort. Du ger ju bort nästan all din tid och ansvar resten av ditt liv när du får barnet. ...Om du inte har barn, är det tur.

Jag vet nog att vissa det är ok, och de flesta som gör det är antagligen inte mammor själva eller män. Men lycka till.. och jag hoppas verkligen inget händer när du som gravid rider, och till och med hoppar, som Malin Baryard gjorde i 5e mån:eek:

Inlägget jag länkade till, är skrivet av en kvinna som har två(?) egna barn. De kvinnor som vill rida, ska göra så, så länge det känns bra.

Men visst, jag kommer att bli en jättedålig morsa för att jag förespråkar att kvinnor ska få motionera så som det passar dem så länge det känns bra och graviditeten framskrider normalt. Eller inte. Föräldraskap handlar om lite mer än så.

Ja vi kan diskutera föräldraskap om du vill. En av de största delarna av att ha barn handlar om ansvar. Ansvar för dig själv, ansvar för din partner och möjligen det allra största, ansvaret för ditt barn. Jag anser inte att det är ansvarsfullt att rida som gravid. Jag tycker det bara bevisar hur lite den människan känner ansvaret för sitt barn. Det är så lätt att säga innan: det kommer inte att hända något, jag kan rida, jag rider bara lugnt. Många gånger är det så också, men den enda gången det inte är så är så förödande. Why risk it?

Kärlek är en annan viktig sak när man är förälder. Hur kan man uppriktigt säga: Jag är beredd att ta risken att skada mitt barn genom att rida och trilla av, tex. När jag inte måste rida. Köra bil måste de flesta tyvärr så den risken kanske man får ta (refererar till inlägget du länkade till). Men man måste inte forsränna, rida, bergsklättra, tyngdlyfta, kickboxas mm.mm. Och sedan säga: men jag är verkligen en bra mamma som älskar mitt barn??

En annan del av föräldraskapet handlar om tid. Tid till att ha barn. Tid att lägga på barnen. Tid att hjälpa dem att utvecklas.

Återkommer med mer om du vill...

Men du förutsätter ju, att den kvinna som rider under sin graviditet för att det känns bra och fungerar för HENNE, inte älskar sitt barn, inte kommer att ha tid för sitt barn, etc. och det vill jag inte gå med på.

F.ö. hänvisar jag till den här tråden.

Jag måste hålla med Alkemisten.
De som rider under graviditet är oftast de som väntar sitt första barn.
När man väl fått barn vet man vad det innebär, och skulle aldrig utsätta sig för nåt dumt under följande graviditeter.
Sjävl cantrade jag min galoppör tills jag var i 7 månden. Vansinningt på mer än ett sätt, när jag var inne för förlossning kunde barnmorska direkt säga att jag ridit långt in i graviditeten, pga av alla muskler i bäckenbotten.
Följden blev att barnet fick förlösas med sugklocka, och jag klippte upp och fick tråcklas ihop med mängder av stygn.

Usch. Måste ni diskutera detta, det får mig att inte vilja skaffa barn överhuvudtaget för jag vägrar offra ridningen så mkt!!!! Min blivande man kommer bli väldigt besviken... :o :crazy: :(

Så offra inte ridningen. Gör vad du känner för så länge det känns bra.

Jag tror faktiskt inte Malins barnmorska stottade henne! Later absurt! Hur som hels ar det inte ridningen som ar farlig under en normal graviditet, DU KAN RAMLA AV!!! Da ar det ditt fel, ingen sa at dig att rida! Min vaninna fick missfall nar hon ramlade av!

Ansvar är inget främmande för mig, och förhoppningsvis inte för någon blivande förälder heller.

Tack igen, det känns skönt att veta att andra har vett i skallen. Jag håller helt med dig.:bow:

Jag känner det samma. Har bara ett barn då det skulle bli för mycket med fler. Men jag hinner vara en hel del med mina hästar ändå. Sen kan ju barnen dela intresset, om man lägger lite tid med dem hos hästarna dvs. Men under nio månader (graviditeten) la jag av helt. Jag kände verkligen inte för att utsätta mig för en risk när jag kunde välja att inte göra det. Men så fort ungen var ute började man längta igen. Red dock inte förrän han var ca 1 år! Men då var jag i extas på hästryggen!

Hittade en gammal diskussion här då jag sökte på "mammaridbyxor" på nätet.

Läste era diskussioner om huruvida man bör rida under en graviditet eller ej och själv har jag valt att avstå ridningen.

Däremot är jag ridinstruktör vilket betyder att jag vill fortsätta att vara korrekt klädd under mina lektioner och det innebär ridbyxor. Därför söker jag ridbyxor för gravida :)

*KL*

hade denna diskussion med min bm som sa att jag kunde rida fram till förlossningen. Ang att stötar skulle kunna ge missfall sa hon att ja det kan det MEN bara om det är ngt fel och man ändå skulle få missfall. Var allt bra med graviditeten så får man INTE missfall av att rida. Om att ramla av när man fått mage menade hon på att en duns på magen inte gjorde nåt, barnet var så väl skyddat, dock så var upprepade avtrillningar inte bra eller om man fick en spark i magen av hästen.

Detta var vad hon sa och förövrigt betackar jag mig för folks åsikter om huruvida jag rider eller ej eller älskar min bebis eller inte samt för folks åsikter som de presenterar som fakta utan att ha en aning om vad de snackar om.

Det finns absolut inte någon fakta som stödjer dina påhitt om att man inte bör rida under graviditeten. Kan du inte visa dina så kallade "fakta"? skulle vara kul att få reda på dina referenser.... Enligt vad jag fått reda på från barnmorskor och läkare så finns det ingen som helst sanning att "om kvinnan red så skulle fostret kunna rivas loss från livmoderväggen och du får missfall." Upp till bevis tack!!! och sluta snacka skit!

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
753
Senast: WildWilma
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 855
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 021
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama