Ridbyxor: Skodda el oskodda?

Sv: Ridbyxor: Skodda el oskodda?

va??? har du helskodda? Dressyrmupp! :angel: :D

Helskodda! Alltid! Red i oskodda i helgen och fy va obekvämt det var! :crazy:

Dessutom har nybörjare oskodda ridbyxor. Jag har iaf inte sett någon nybörjare på ridskolan med helskodda ridbyxor.. :smirk:

Splittan skrev:
Oskoda ridbyxer har de som kan rida, alla nybörjare har helskodda :devil:
Det var lite så jag kände mig, där på läktaren iaktagandes proffsen. :o

//Alice

Hmm, vilken iakttagelse. Måste kolla på nästa tävling där "de duktiga" är med.

Själv vill jag helst ha helskodda :p. Hemma rider jag alltid med oskodda av praktiska skäl, men mina "finridbyxor" som jag har på hoppträningar och tävlingar är helskodda med några få undantag.

''knapplån''

Jag har alltid tyckt att har man inga helskodda är man fattig :o :p
Jag vet inte varför, jag är nog väldigt fördomsfull :p

md5krist skrev:
Japp! Nu stirrade jag inte på rumpor under själva tävlingen, utan gjorde iaktagelsen när de gick banan. :D Var ju tvungen att titta på något i pausen... :o

//Alice

Bortförklaringar... :D :D

Letade efter lite bilder på nätet för att se om iakttagelsen stämde även internationellt, men de flesta fotograferna verkar inte vara så mycket för att plåta i sådan vinkel så att man kan se det. ;)

Är det inte stressigt att byta ridbyxor när du barar har trettio minuter på dig ?? :p ;)

Jag har helst knäskodda men råkar äga ett par gamla vita tygskodda byxor också, så jag måste ju vara absolut bäst när jag har dem och tävlar dressyr :angel: ;)

Du jag har inte ridit någon fälttävlan över en dag på säkert flera år :p

md5krist skrev:

Själv vill jag helst ha helskodda :p. Hemma rider jag alltid med oskodda av praktiska skäl, men mina "finridbyxor" som jag har på hoppträningar och tävlingar är helskodda med några få undantag.

Fastän du är hoppryttare?? Jag har nog knappt aldrig någonsin sett en hoppryttare med helskodda ridbyxor.

fio. skrev:
Jag har nog knappt aldrig någonsin sett en hoppryttare med helskodda ridbyxor.
Nej, precis! Det var just min tanke och fundering. Är det så att det verkligen finns en funktionell anledning till att i princip alla hoppryttare, med vissa undantag då, inte har helskodda? Är det så att helskodda hindrar hoppryttarna på något sätt? Eftersom jag precis börjat hoppa "på riktigt", dvs träna för tävling och försöka ta mig framåt, är jag novis på ämnet. Det var därför jag startade tråden, för att få reda på om det fanns någon logisk anledning...
Något som ytterligare satte "griller" i huvudet på mig var att när jag idag var ute och skrittade hästen och övade balansen genom att stå i hoppsits upptäckte jag att jag var ordentligt fast i knäna med de helskodda. Jag hade svårt att justera min sits genom att flytta knäet och då började jag fundera; Kan de helskodda ha att göra med att jag ofta hamnar efter i språnget pga att jag sitter för fast i sadeln....eller handlar det bara om att jag är otränad och inte har fått in "snitsen" ännu? Det sista låter troligast. :o :D

//Alice

fio. skrev:
Fastän du är hoppryttare?? Jag har nog knappt aldrig någonsin sett en hoppryttare med helskodda ridbyxor.

Hmm, ja, så är det. :o Jag får väl tävla i oskodda någon gång, jag kanske kan gå upp ett par klasser då bara jag byter ridbyxor... :idea: :D

En tanke till i ämnet; sadeln. Många av de lite dyrare sadlarna är ju väldigt mjukt läder i. Sådant läder ger ju vanligen bättre "fäste" än hårdare läder, som är mer glatt i i ytan. Det mjuka lädret borde ju ge liknande effekt som helskodda byxor i en glattare sadel. Och elitryttarna använder väl rimligen lyxiga/dyra sadlar.

Mjuk sadel + oskodda == glatt sadel + helskodda ?? när det gäller "fäste" i sadeln kanske?

Eller väljer elitryttarna kanske sadlar i glatt material också? Fast på TV såg man ju åtmintone för ett tag sedan många rida i Prestige Paris, och den dubbelsydda varianten av den sadeln är ju i det närmaste "klibbig" i kåpor och säte.

Jag älskar helskodda! :love: :love:

Rider alltid i helskodda oavsett gren. Annars föredrar jag Mack Todd och Piqeur oskodda brallor i ett speciellt material :)

md5krist skrev:
Jag får väl tävla i oskodda någon gång, jag kanske kan gå upp ett par klasser då bara jag byter ridbyxor... :idea: :D
Ja! :idea: Det är ju SÅ det måste fungera! ;) Får köpa ett par nya oskodda tävlingsbyxor så jag också kan klättra ett par klasser.....Jag som alltid trott att det berodde på SADELN och så var det en sån enkel grej som ridbyxor! :D :angel:

//Alice

md5krist skrev:
En tanke till i ämnet; sadeln. Många av de lite dyrare sadlarna är ju väldigt mjukt läder i. Sådant läder ger ju vanligen bättre "fäste" än hårdare läder, som är mer glatt i i ytan. Det mjuka lädret borde ju ge liknande effekt som helskodda byxor i en glattare sadel. Och elitryttarna använder väl rimligen lyxiga/dyra sadlar.

Mjuk sadel + oskodda == glatt sadel + helskodda ?? när det gäller "fäste" i sadeln kanske?

Eller väljer elitryttarna kanske sadlar i glatt material också? Fast på TV såg man ju åtmintone för ett tag sedan många rida i Prestige Paris, och den dubbelsydda varianten av den sadeln är ju i det närmaste "klibbig" i kåpor och säte.
Intressant! :bow:
Själv rider jag i prestie golden star, visserligen med det nya lädret i sitsen och vulstren, men det kan ju inte klassas som en sadeln med speciellt mycket stöd för ryttaren. Varken i lädret eller stödens storlek. :smirk: Dock var de modellerna med gamla lädret i sitsen och vulstren MKT värre! :eek:
Å andra sidan hoppar mååååånga ryttare på hög nivå i sadlar med mikroskopiska stöd....Hur F*N GÖR dom???? :p

//Alice

Låt oss säga att du köper dig en unghäst, då måste man ju börja med endagars. Hur gör du när du ska starta hästen på en endagars?? :devil:

Du har aldrig funderat över att det blir mindre och tvätta om man rider i samma ridbyxor i båda momenten :angel: ;)

Jag kan absolut inte rida i oskodda byxor! För tillfället har jag trots allt ett par oskodda tävlingsbrallor, för mina förra gick sönder typ två dagar före tävling. Då blev det budgetmodellen. Jag kunde knappt rida på den tävlingen...
Annars rider jag oftast i jeans, men när jag hoppas har jag helskott.

Jag tror de inte har nått annat med att göra än med det man är van med.. :)
Nybörjare brukar köpa de billigaste dvs inte helskodda innan de vet att det verkligen vill hålla på med denna sport.

Jag har helskodda just för jag alltid har haft sånna och tycker e är bekväma :love: , man får inte lika mkt ridskav och man sitter stadigare i sadeln.
Sen att de kan bli varmt får man stå ut med=)
Lite säkerhets skäl att de är som typ "bilbälte" skinn mot skin glider inte lika lätt än tyg mit skinn!

Sen om man är hoppryttare eller dressyrryttare har knappast betydelse=)

Vill man rida i vanliga byxer för man tycker de är bäst så gör man de oavsett vad man håller på med för gren=)

Liknande trådar

Utrustning Inhandlade i somras ett par oskodda ridbyxor på ett stort, billigt varuhus i närheten av Falkenberg efter att ha ridit i helskodda de...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: pulkaskurk
·
G
Utrustning Jag har två par ridbyxor (trots att jag är nybörjare). Ett par är knäskodda med någon sorts läder. Det andra paret har dubbelt tyg på...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 837
Senast: Bowman
·
Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 815
Senast: Mountains
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V