T
tant agda
Sv: Ridbyxor: Skodda el oskodda?
va??? har du helskodda? Dressyrmupp!
va??? har du helskodda? Dressyrmupp!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tant agda skrev:va??? har du helskodda? Dressyrmupp!
Det var lite så jag kände mig, där på läktaren iaktagandes proffsen.Splittan skrev:Oskoda ridbyxer har de som kan rida, alla nybörjare har helskodda
Japp! Nu stirrade jag inte på rumpor under själva tävlingen, utan gjorde iaktagelsen när de gick banan. Var ju tvungen att titta på något i pausen...md5krist skrev:Hmm, vilken iakttagelse. Måste kolla på nästa tävling där "de duktiga" är med.
md5krist skrev:Hmm, vilken iakttagelse. Måste kolla på nästa tävling där "de duktiga" är med.
Själv vill jag helst ha helskodda . Hemma rider jag alltid med oskodda av praktiska skäl, men mina "finridbyxor" som jag har på hoppträningar och tävlingar är helskodda med några få undantag.
Nej, precis! Det var just min tanke och fundering. Är det så att det verkligen finns en funktionell anledning till att i princip alla hoppryttare, med vissa undantag då, inte har helskodda? Är det så att helskodda hindrar hoppryttarna på något sätt? Eftersom jag precis börjat hoppa "på riktigt", dvs träna för tävling och försöka ta mig framåt, är jag novis på ämnet. Det var därför jag startade tråden, för att få reda på om det fanns någon logisk anledning...fio. skrev:Jag har nog knappt aldrig någonsin sett en hoppryttare med helskodda ridbyxor.
fio. skrev:Fastän du är hoppryttare?? Jag har nog knappt aldrig någonsin sett en hoppryttare med helskodda ridbyxor.
Ja! Det är ju SÅ det måste fungera! Får köpa ett par nya oskodda tävlingsbyxor så jag också kan klättra ett par klasser.....Jag som alltid trott att det berodde på SADELN och så var det en sån enkel grej som ridbyxor!md5krist skrev:Jag får väl tävla i oskodda någon gång, jag kanske kan gå upp ett par klasser då bara jag byter ridbyxor...
Intressant!md5krist skrev:En tanke till i ämnet; sadeln. Många av de lite dyrare sadlarna är ju väldigt mjukt läder i. Sådant läder ger ju vanligen bättre "fäste" än hårdare läder, som är mer glatt i i ytan. Det mjuka lädret borde ju ge liknande effekt som helskodda byxor i en glattare sadel. Och elitryttarna använder väl rimligen lyxiga/dyra sadlar.
Mjuk sadel + oskodda == glatt sadel + helskodda ?? när det gäller "fäste" i sadeln kanske?
Eller väljer elitryttarna kanske sadlar i glatt material också? Fast på TV såg man ju åtmintone för ett tag sedan många rida i Prestige Paris, och den dubbelsydda varianten av den sadeln är ju i det närmaste "klibbig" i kåpor och säte.