Ridbyxor: Skodda el oskodda?

Sv: Ridbyxor: Skodda el oskodda?

Ja, men jag syftar på att i andra diskussioner då ngn har frågat "Helskodda eller oskodda" så har 99% sagt helskodda.
emn de e sant, det kanske bara fanns dressyrmänniskor där, alt 1% var hoppmänniskor..

Ärligt talat bryr jag mig inte när jag hoppar. Man står mest ändå i den sadeln jag har, obekvämt att sitta i den (dressyrryttare som jag är så vill jag inte krypa upp med benen :P). När jag dressyrar brukade jag ha helskodda i lädersadel.. antagligen skulle jag ha det om jag satt på ett stort halvblod med gång. Nu på ponnyn har jag för närvarande en syntetsadel (Blääääääääää), och då spelar det ingen roll

Jag tycker det kan kännas klumpigt med helskodda ridbyxor... speciellt när man ska ha ridstävla på sig... Trivs bäst med mina oskodda, men förut red jag nästan jämt i helskodda... däremot kan skodda vara väldigt praktiskt när jag rider en unghäst som gör alla märkliga krumeruler under en ridtur :angel:

Tack för alla svar!

Det verkar vara lite blandat vad man gillar. Kommer nog att hålla kvar vid mina helskodda ett tag till! Har ju nyligen köpt ett par vita helskodda tävlingsbyxor. Vi får se hur det "skinnet" (är ju ej äkta) håller sig i längden.

//Alice

Spelar ingen roll om jag hoppar eller dressyrar, eller rider ut, jag gillar helskodda. Speciellet V-Hs är jätte sköna, men jag gillar inte de billigare varianterna som är helskodda, för de brukar sitta konstigt tycker jag. Hellre tygskodda billiga än helskodda billiga... ;)

Jag avskyr helskodda.
Det känns som att man inte kan lära sig rida ordentligt i dem, och så är det hemskt obekvämt och stelt.

Jag brukar ha vanliga billiga oskodda ridbyxor.. Kan bli lite halkigt i en sadel på fuxen ja rider, menmen..

jag rider i helskodda bara. har ifs bara d... men jag märker ingen skillnad på helskodda å oskodda, knäskodda eller helskodda i tyg, rider lika bra me alla ridbyxor.
viktigare för mejj att dom sitter bra än att dom är skodda eller inte.

Jag rider i de ridbyxor jag hittar. Har minst ett dussin par ridbyxor hemma både helskodda och knäskodda. Jag märker inte så mycket skillnad faktsikt. Fast jag hoppar inte så mycket, det är jag för feg för, lämnar den uppgiften till dottern :angel:

// Marie

Helskodda är bäst, man får bättre stöd i sadeln och dom slits inte lika fort som knäskodda/oskodda. ;)
Men jag rider i både knä, hel och oskodda, beroende på vad man hittar hemma :angel:

*tar knapp*

har både oskodda och skodda och jag älskar oskodda :love: dom e så sköna. när jag ridit med skodda och suttit av kan jag knappt gå.

Jag rider med knäskodda, men när jag får mera cash (typ never haha) så blir det helskodda, för jag har syntetsadel och man gliiiiider i den :P
Fast det är när jag tävlar då.

Annars har jag helskodda, gillar det mycket bättre!

Senast ändrad av en moderator:

Ja har helskodda för ja tyckte dom va snygga...
bryr mej inte så mkt om de e hel-eller oskodda... de enda me oskodda e ju att dom går sönder i skrevet :D hahaha nevars

Det där beror nog på vad man är van med och vad man började använda=)
Själv tycker jag oskodda är läskiga att rida i.. känns som någon kletat glidmedel på sadeln :crazy:

Jag har alltid haft helskodda och kan inte tänka mig att ha nått annat :love:

Jag tycker de skönaste ridbyxorna är de som är "helskodda" med tyg, man får snyggare rumpa i dem... ;)
Helskodda är superdryga att ha på sig o just det, till för dressyrmuppar!!!!

Som jag har fått lära mig!

Oskoda ridbyxer har de som kan rida, alla nybörjare har helskodda :devil:

Jag har alltid oskodda när jag tävlar hoppning
I dressyren har jag alltid helskodda

/fio nybörjaren :angel:

Liknande trådar

Utrustning Inhandlade i somras ett par oskodda ridbyxor på ett stort, billigt varuhus i närheten av Falkenberg efter att ha ridit i helskodda de...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: pulkaskurk
·
G
Utrustning Jag har två par ridbyxor (trots att jag är nybörjare). Ett par är knäskodda med någon sorts läder. Det andra paret har dubbelt tyg på...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 837
Senast: Bowman
·
Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 815
Senast: Mountains
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V