Ridbyxor. Helskodda vs. knäskodda

Sv: Ridbyxor. Helskodda vs. knäskodda

Nja jag tycker att det är en rätt onödig investering med ett par stövlar om man inte är säker på att man ska ha dem i ett par år eller tävla, det funkar lika bra med chaps och skor. För just mig funkar det inget bra utan chaps, jag är så rörlig i fötterna :o

Jag tror det är för att förhindra att skon på ngt sätt fastnar i stigbygeln när gummibandet ( som de har här på stigbyglarna ) släpper. Om man ramlar av minskar risken att bli hängandes i stigbygeln.

Du har fått många bra tips i tråden och jag förstår om det är svårt att veta vad man ska ha när man är helt ny på området.

Mitt lilla bidrag till tipshögen är att avvakta lite. Du har ju gott så du klarar dig första lektionerna. Sen passar du på att fråga din ridlärare nästa gång du är där om det är någonting speciellt du funderar över.
tex om dina skor duger som ridskor och om det räcker med dina ridstrumpor. (vet ungdommar som rider med bara skor och strumpor på vår ridskola)

På vår ridskola finns det västar att låna, fråga om det kanske finns hos er med!

I övrigt ställer jag mig till skaran och säger, ridbyxor ska vara bekväma, sen om de är tygskodda (inget skinn/konstmaterial alls), knäskodda eller helskodda har mindre betydelse. Jag har vissa tygskodda andra helskodda.

Hjälmen ska sitta rätt tajt, inte röra på sig om du ruskar på huvudet.

Handskar är bra, fungerar toppen med tunna meckarhandskar i skinn också. :laugh:

ok. tack för alla tips!

jag har också tyckt att de ridhandskar jag sett påmminnt mig om meckarhandskar, eller mammas vanliga handskar. de är inte så annorlunda från vanliga handskar.

Enda skillnaden är att de är förstärkta där tygeln ligger, mellan lillfinger och ringfinger. Mao kan de hålla lite längre/ge lite bättre grepp men inte betydligt nog för att du MÅSTE skaffa just ridhandskar, fungerar säkert kanon med några vanliga du kanske redan har :)

Grejen är att jag har mest såna där typ stickade thinsulate-fingervantar med foder och de har ju inget skinn någonstans. funkar såna dåligt att rida i?

De brukar inte vara någon höjdare att rida med då pga de är hala och du får inget grepp om tygeln..

Men du kan ju prova och se vad du tycker :)

jag provar helst inte om de är hala. vill ju inte tappa tygeln! :eek: Borde kanske köpa mig ett par med förstärkning. Fast jag testar nog de ridvantar jag har nu först trots att de är tunna. onödigt att köpa nytt om det inte behövs.

du har ju händerna nära hästens hals/manke så du får en del värme därifrån också! jag fryser väldigt sällan om händerna när jag rider, även om jag har rätt tunna handskar.

ok. jag ska rida utomhus imorgon och tänkte ha dubbla strumpor och långkallingar (inte dubbla!). Sen får jag äntligen användning för min fina vinröda ridjacka! :banana: och vantar tar jag med mig och tar på och av beroende på hur varmt eller kallt det blir. men det blir plusgrader imorgon!

det var jättekul att rida igår men jag märkte att jag behöver bättre vantar. ska köpa det idag. något som håller värmen.

Du har fått så många bra tips, så jag har inte så mycket att bidra med. :)

Generellt tycker jag att säkerheten är viktigast när man börjar rida. En bra hjälm, säkerhetsväst och bra skor med klack. Det räcker långt. Övrig ridutrustning kan man köpa varteftersom, när man vet vad man vill ha.

Vi har hästarna hemma på gården, och jag rider mest i vanliga kläder. Jeans, reflexjacka och stövlar med tåhätta. Ridbyxor m.m. har jag mest på mig när vi åker till ridhuset, för att vara fin. ;)

Jag brukar köpa handskar på affärer som ex Ju*a, C*as O*s*n. Fodrade arbetshandskar i skinn, varma att rida i och ger ett bra grepp om tygeln. Och inte alltför dyra.

Norrland

Idag köpte jag ett par fleecevantar. billiga. hoppas att de håller värmen tillräckligt och att våren kommer snart. hörde att våren är på intåg snart så får hoppas att det är tillräckligt varmt för dem snart.

Är väl så att proffsen, de som rider dagligen (jockey's, arbetsryttare mfl.) rider i jeans och förstärker med vinterchaps när det blir kallt. Och det finns en anledning till det. Det är billigt och praktiskt. Ridskoleryttare rider i ridbyxor och strumpor...
Om du bor i närheten av den lilla byn Ullared annars har de bra ridbyxor till vettiga priser, skodda och oskodda...
När det gäller skodda byxor så var noga med att prova fram det paret som passar just dig. Det kan skilja i passform även om det är samma storlek...

Liknande trådar

Utrustning Kan tyckas som en konstig fråga, men jag frågar den ändå. Jag är inne på att köpa ett par helskodda ridbyxor. Jag köpte ett par i...
Svar
12
· Visningar
2 012
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Denna dag för 15 år sedan lade jag upp mina första webb-sidor på internet. Detta skedde alltså 14 maj 1996. Jag försöker ofta ägna...
2
Svar
39
· Visningar
6 040
Senast: Lydia
·
Utrustning Är jag ensam om detta problem. Rättare sagt: Är jag vanskapt? :o Jag har inte ägt mer än ett par helskodda ridbyxor i mina dar. Jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 739
Senast: Jenilee
·
C
Utrustning Jag fick öppna ett paket i morse som visade sig innehålla ett par helskodda ridbyxor, precis vad jag önsat och i rätt färg också. Men...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: karatefisken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama