Ridbyxor: Skodda el oskodda?

alice

Trådstartare
När jag var på strömsholm nu för en vecka sen gjorde jag ett konstaterande; ALLA hoppryttare på seniornivå (såg ej när ponnyryttarna gick banan) har oskodda/knäskodda m tyg ridbyxor på sig. Inte en ända hade helskodda! Själv kan jag inte rida utan mina helskodda ridbyxor....

Vad föredrar du när du hoppar? Helskodda, oskodda, knäskodda? Varför det ena eller det andra? Berätta!

Själv hoppar/rider jag alltid i helskodda pga urusel balans men har tagit mig en funderare. När jag hoppar tappar jag ofta greppet om hästen och far rakt upp ur sadeln och sen rakt ner igen i någon obalans. Det beror nog helt säkert på att jag kniper så fruktansvärt med knäna för att sitta kvar så jag gömmer att hålla om med vaden, som man ska. Jag har börjat leka lite med tanken på om jag skulle börja hoppa i ett par tygskodda just för att tvinga mig själv att hålla om med vaden istället för knäet....vet dock inte om det är en bra idé...

//Alice

Sv: Ridbyxor: Skodda el oskodda?

oskodda, alltid oskodda oavsett vad jag gör.

tycker inte om känslan man får av helskodda, känns som man klibbar fast i sadlen.....*blä*

tant agda skrev:

tycker inte om känslan man får av helskodda, känns som man klibbar fast i sadlen.....*blä*
Ja, men det är ju det som är så bra! Man sitter fast i sadeln. :o Kaaaanske dags att börja lära sig rida! :D

//Alice

Oskodda, det KAN gå med knäskodda men helst inte, avskyr helskodda.

tant agda skrev:

Mhm, klibb klibb, använde mina helskodda senaste lektionen på ridskolan, kändes som jag riktigt satt fast i sadeln å om jag ville flytta vikten lite så var jag liksom tvungen att lyfta ur ändan ur sadeln, istället för att bara glida liite åt det håller jag ville.

Tygskodda helst inte skodda, när shettisarna testade en på småglinstiden var helskodda dock favoriterna, men satt kvar fast hästen bockade och tvärnitade. :smirk: nu har dock knäslutet förbättras :D :D :D :D

Tycker känslan i oskodda ridbyxor är bättre än i helskodda, sen skulle inte jag överleva en varm sommardag i stallet med skodda ridbrallor!

Gillar helskodda, men det spelar inte så stor roll faktiskt. Märker inte så stor skillnad när jag hoppar med oskodda.

asäckligt med helskodda!

svettigt, knöligt, fastnar i sadeln etc etc :eek:

speciellt vid hoppning, då vill man ju själv styra ;)
använder bara knä/tygskodda

undra hur många här som verkligen bara rider i oskodda, och hur många som säger det bara för att Sveriges hoppelit gör det!

jag hoppar ju inte, rider dressyr. Men jag har bara helskodda, för att jag just ska sitta fast i sadeln, har man en naturligtbra sits från början så behöver amn inte flytta runt så mkt i sadeln.
Jag rider inte med hjä'lp av vikthjälperna såpass mycket att jag behöver flytta på sätet många millimeter.

Jag ääälskar mina helskodda! :love: Fast så rider jag dressyr med.. :p Tycker att dom är mycket bekvämare att både rida i och gå i än inte skodda.. :p Jag har inga problem med att rida i inte skodda/knäskodda, fast favoriterna är ju helt klart dom helskodda.. :)

Senast ändrad:

alltid oskodda helst i bomull, inte nåt glidigt syntetmaterial. tycker det är stelt och obekvämt att rida i helskodda + man klibbar fast i sadeln.

Jag gillar knäskodda bäst. Lite extra skydd för knäet så jag inte får skav, men jag sitter inte fast så som man gör med helskodda. Fast det läskigaste med helskodda är inte när man rider utan när man inte i sitter till häst. Tycker att de är så stela och obekväma då.

En orsak till att många inte har helskodda tävlingsbyxor kan ju vara att man tvättar dem oftare än vanliga och då blir skinnet stelt och skört.

Jag rider bara med helskodda, men det beror kanske på att jag bara har helskodda ;)
Men det är nog mest vanesak....

-knapplån-

Jag har ridbyxor i alla varianter som jag växlar mellan - helskodda, knäskodda och hel-tygskodda. Förut red jag bara i tygskodda, men när det var dags att köpa nya ridbyxor så köpte jag ett par helskodda efter att en kompis rekomenderat det.
Och jösses! Lite stelt var det visserligen till en början, men det var rymt mycket lättare att rida! Hästen som jag red då var ett smågalet halvblod(50% fullblod) som mer än gärna hoppade fram och tillbaka i sidled när man minst anade det. Nu kunde jag helt plötsligt sitta kvar i sadeln och koncentrera mig på hästen istället för att glida iväg.
Nu har jag konverterat till islandshäst, och när jag red honom föredrog jag dom tygskodda eler knäskodda. Jag satt lite för still i tölten tyckte jag. Mycket svårare att vara riktigt följsam..

Inlägget blev kanske lite luddigt.. Känns som jag säger emot mig själv, men aja.. Nån kanske fattar :p

Akustik skrev:
undra hur många här som verkligen bara rider i oskodda, och hur många som säger det bara för att Sveriges hoppelit gör det!

jag hoppar ju inte, rider dressyr. Men jag har bara helskodda, för att jag just ska sitta fast i sadeln, har man en naturligtbra sits från början så behöver amn inte flytta runt så mkt i sadeln.
Jag rider inte med hjä'lp av vikthjälperna såpass mycket att jag behöver flytta på sätet många millimeter.

Det är ett lika korkat antagande som om jag skulle påstå att du rider i helskodda bara för att dressyreliten gör det.

Har helskodda ridbyxor när jag rider hemma. Och tygskodda på tävling, just för att de tvättas så mycket och blir stela och obekväma då.... :smirk:

Har haft ett par helskodda. Trivdes med dem då. Förutom att man inte har lika fri rörlighet som man har med endast knäskodda. Så knäskodda har det blivit för mig =)

Älskar helskodda! Har även tygskodda ridbyxor och knäskodda, men föredrar de helskodda. Har nu även införskaffat mig ett par vita helskodda för tävling. :love:

Akustik skrev:

lika många som hoppar 160 bara för att hoppeliten gör det :rofl:

Hmm...
Jag rider alltid i helskodda hemmavid, mest för att helskodda håller längre, så jag slipper köpa nya ridbyxor varje år...
Jag kan rida i både oskodda och mysbrallor men föredrar ändå helskodda.

Vad jag vet av tävlingsryttare - i alla fall de jag känner som rider på något högre nivå, rider med helskodda hemma - av samma anledning som mig bland annat, ridbyxor är dyra och för att sditta bättre. Men vita brallor kan man inte ha i helskott för vitt skinn blir grönt när det tvättas ofta...

Liknande trådar

Utrustning Inhandlade i somras ett par oskodda ridbyxor på ett stort, billigt varuhus i närheten av Falkenberg efter att ha ridit i helskodda de...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: pulkaskurk
·
G
Utrustning Jag har två par ridbyxor (trots att jag är nybörjare). Ett par är knäskodda med någon sorts läder. Det andra paret har dubbelt tyg på...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 837
Senast: Bowman
·
Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 815
Senast: Mountains
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V