Ridbilder!

SnigelEffekt

Trådstartare
Va ett tag sen jag skrev här nu..... Hoppas att de e okej o lägga in bilder i denna diskusen fortfarande.... Annars e de bara o ta bort tråden!

Jaja, här kommer iallafall bilder från gårdagens ridpass! Vill mer än gärna ha kommentarer o kritik om hur det ser ut! Både positivt o negativt ;) Kan ju säg att sadlen e typ ny, ridit med den 3 ggr tror jag...... Men jag älskar den o underbar e oxå nöjd :D

Så kom igen nu! Kommentera på :angel:

http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=2
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=3
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=4
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=5
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=6

Sv: Ridbilder!

Jättefint!
kommenterar itne ridningen då jag inte kan nåt om det akademiska.
men jättefin häst! :)

Ser fint ut tycker jag.hur gamal är hästen,vad är det för ras och hur l'nge har ni hållt på med akademiskt? :)

Hästen är en havreflinga :D , antagligen 13 år gammal o vi har hållt på med AR sen augusti -03

För övrigt heter han Patrik :love:

Tyvärr är jag hemskt dålig på att se bra saker :o

Så du får hålla tillgodo med min negativa kritik.

Hjälm? :devil:

Rekomenderar att du kollar över sadlingen. Sadeln bör nog flyttas en aning bakåt, den bör höjas i bakkant(ex. vidare koppjärn eller flytta om bossorna). Kanske länga stiglädret nåt hål.

Patrik svarar inte helt korrekt på stången emellanåt. Speciellt när den behövs som mest vid mkt samlat arbete. Han kortar då överlinjen och bullar ut med underhalsen. Kanske inte redo?

/T

En mycket trevlig häst, du har en bra sits, vill att du kollar så du har 5 cm från hästens bakre bogblads kant till framvalvets "ficka" när du sadlar.
Jag skulle vilja haft mer böjning , ser ut att Patrik fuskar ibland sig ur böjningen genom att bara böja sig i nacken, lär honom att ge efter för trycket med bettet då han gärna kortar halsen...det tar tid för en häst att orka, så jobba honom korta pass men mer korrekt, jag kan tänka mig att det beror mycket på att han inte orkar det som du "ber om"...

Jag vet, samma här! Så mycket lättare o leta fel än o hitta bra saker :o

Ska prova o flytta om bossorn! Stiglädrena har jag längt ngt. Hade längre förrut men upplevde att jag fick en bättre sits när jag kortade dom men ska prova länga ut igen!

Nä, kan nog va så att han inte e redo för de samlade arbete än! Ska hoppa över det ett tag o rida mycket skolor o stärkande arbete med han ett tag framöver o se vad som händer. Fått kommentarer från flera om att jag borde lägga de på hyllan tills vidare så de får bli så! Men trots allt har de halva stegen blivit betydligt bättre än dom varit.... Så han har iallafall blivit lite starkare :)

Ska även jobba med framåt-neråtsökningen på träns o kapson, så även stången får hamna på hyllan under en tid!

Tack för hjälpen :)

Ska prova dra bak sadlen! O även flytta om bossorna som Tez1 sa!

Ok, ska jobba lite mer med tränsbettet nu för det är flera som har sagt att böjningen behöver förbättras, o även framåt-neråtsökningen så då märker jag de ärligare på tränset eller med en kapson ju..... Så stången blir väck för ett tag nu!

Ska även på inrådan av flera här lägga de samlade arbetet på hyllan, för du har nog rätt i att han inte orkar, o jobba mycket med skolor o framåt-nedåtsökning samt böjjning :)

Korta pass jobbar vi med :) O när de går bra slutar vi!

Tack för hjälpen

Vad otroligt roligt att läsa om någon som är så ödmjuk inför sin ridning! :bow:

Jag tycker det låter som en utmärkt idé att byta till träns igen och rida mer grund innan försök till samling! Rid på som du tänkt med mkt skolor och böjda spår och sträva efter korrekt böjning. Det tar tid. Det kräver styrka och lösgjordhet. Men med din inställning så är jag säker på att det kommer att gå bra!

/Saigon som helt plötsligt fick lite tro tillbaka på Sveriges ryttare!

Red på tränsbettet idag o jobbade enbart med böjjning o framåt-nedåtsökningen i skritt o trav o de gick såååå bra på slutet :idea:

Började passet med att göra mycket varvbyten både genom volten o att rida en åtta med max. 2 varv på varje volt. Sen tarvade vi framåt under lättridning för att jag inte skulle guppa så mycket :o innan han fått igång ryggen o släppt igenom överlinjen.....

Skolorna hoppade vi över helt idag! Sen på slutet satt jag ner lite på han i en, hoppas jag, avlastande sits o vilken trav han hade fått :love: Han kändes såååå mjuk o behaglig o sitta på! Han började även frusta o ha sig :D

Tänkta bara göra en liten uppdatering om nån va intresserad! :angel: Ska försöka fixa bilder med tränsbettet nån gång i veckan ;)

Vad roligt att det gick bra!

En annan sak som jag glömde säga innan... Skippa ridspöet upp i luften ett tag. För även om du vill rida akademiskt så är det dumt att ha det som ett störmoment innnan du fått till ridningen riktigt. Vid sidvärtsrörelserna så är det oerhört lätt hänt att man vid ridning på stång och en hand får det resultatet som du fått med din häst att den inte böjer sig korrekt utan viker sig istället. Det är otroligt lätt hänt.

Se till att få ordning på grundridningen först med god form i alla gångarter och under hela passet innna du börjar rida på en hand igen. Annars blir du onödigt tillbaka hållen på bekostnad av utvecklingen av ridningen. Och det kan det väl inte vara värt? För mig är ridning på en hand på det stadiet som du är nu med din ridning ungefär som att börja jogga innnan man lärt sig att gå!
Men nu är ju jag inte ngn akademisk ryttare heller... ;)

Red på 2 händer idag o då åker spöet automatiskt ner ;)

Har planerat o göra precis som du sa om o rida grund grund grund o grund nu ett tag! Självklart busa o rida o ut o hoppa o skutta oxå :D Men just va gäller dressyren så ska vi bygga upp nu!

Haha om man inte kan gå e du ju ingen mening o jogga för de lär ju knappast gå framåt då :o :p ;) :angel:

Hihi ibland så vinklar jag upp spöt och då känner man sig lite som en riktig AR ryttare :D
Vadådå, det är klart att man ska ha lite kul emellanåt :p

Kul att det går så bra för dig!!

Vem har du ridit för? tagit några AR lektioner?

Ja självklart ska man göra sådana saker ibland som får en att känna en känsla utav det man vill uppnå. :banana: Som i ert fall då att rida med spöet uppåt. Eller kanske att iband rida med ngn annan eller extra fin utrustning eller dyl för att få smaka lite på kakan så att säga... Det är ett utmärkt sätt att hålla den mentala hungern uppe för att sträva vidare mot sitt mål.

Så jag menar inte att man ska sluta med det helt utan bara vara medveten om att det kan försvåra för ridningen och att man därför istället kan göra det mer bara ngn gång ibland till en början.

För det som imponerade på mig så var ju SnigelEffekts ödmjukhet inför sin ridning. Att hon var så öppen för att komma framåt utan att skynda på för mkt utan att ta varje steg i rätt ordning. Det tyckte jag var otroligt roligt att läsa :bow: :banana: För det är så mga idag som hastar på med det ena efter det andra för att så snabbt som möjligt komma framåt. Vilket blir på bekostnad utav hästarna.

Nej, jag önskar att fler kunde ha SnigelEffekts kloka inställning till ridningen! :bow:

/Saigon -som provred sin frack ett bra tag innan hon skulle anv. den på tävling bara för att få känna känslan...!

Haha, ja visst gör man ;) O sen om man klär upp sig i hatt o lite tjusiga kläder så blir känslan ännu tydligare :D

Jag har ridit för Suzanne Céwe o Hanna Engström, hos hanna har vi även vart på praktik, en gång förra året i 5 v o en gång i år i 4 v!

Får jag vara med på ett hörn? :)

Först vill jag bara säga att jag är inte så hemma på det här med akademiskt, men ni ser iaf väldigt trevliga ut som ajg ser det! :D

Sen slänger jag in en bild på mig islandshäst, Múninn.
10 år gammal, mycket dressyr och gångartstränad och har försökt börja lära honom att trampa lite.
använder bara sätet i så stor utsräckning som möjligt, och "stannar" inte honom genom att klämma in mellan tygeln och skänkel.
Så fort han vill spänna sig så rider vi fram i lite friskt tempo, i lite tölt elelr något annat kul.

Nåja, vad tycker ni, ni som kan något? :)

57856f14.jpg

ja, han har lite udnerhals, han har lätt för att spänna sig i tölten.. men vi kämpar på med att länga överlinjen! :)

När spöet e uppvinklat e de i "vila" o man kan då använda det o markera med genom att bara vinkla ner de så att hästen ser det...

Förr i tiden hade man ju svärdet/vapnet i den handen. De e ju de som är grunden till o rida på en hand, vad jag förstått det som. Att du har den andra handen fri till att strida med!

:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Nu startar jag en ny tråd :) och hoppas på många fina bilder! Jag har ju inte ridit på 2,5 vecka nu pga skada när jag trillade av...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
24 045
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·
Övr. Hund Som så många andra har gjort tidigare så vill jag också gärna starta en uppföljningstråd om min vovve. Även om det känns som flera har...
Svar
19
· Visningar
1 664
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark